logo
12 MAYIS 2025

Bir daha düşünün/ Ali Osman ULUSOY

08.07.2006 00:00:00
Otobüslerin seferlerinde yolcu almak ya da yolcu indirmek için kullandıkları yerler, taşımacılık için önemli yerler. Gelişen koşullar bunlara belediyenin el atmasını gerektirdi.  3030 sayılı yasa belediyelere "yolcu terminalleri yapmak, yaptırmak, işletmek, işlettirmek" görevini veriyordu. Buna göre pek çok yerde belediyelerin terminaller yapıp işlettiğine şahit olduk.İçinde lokanta, kahvehane, emanet, tuvalet?  gibi hizmet alanları da vardı. Bunlardan genellikle sadece bir tane yapılır ve hizmete bakılmaksızın insanlar mecburen bunlardan faydalanılırdı.  Rekabetin de olmadığı bu işletmeler iyi kazanç getirirdi işletenine? Daha yapılanlarda alışveriş yeri, berber, lostra, sportoto ve milli piyango bayii, hatta otel bile eklendi. Bu türden bir küçük kompleks niteliğindeki yerler önemli birer gelişmeyi gösteriyordu. Her açılan yer uzun süre gündemde kalıyor, insanlar görmek için dahi buralara gelebiliyordu. Bu yerler, belediyelere ve onlardan yer alan işleticilere iyi paralar kazandırıyordu. Tabii şikayetler olsa da fazla aldıran yoktu. Küçük bir büfe bile neden olabiliyordu. Az miktardaki otobüs yazıhanesine sahip ya da işletici olmak ayrı bir ağalık idi? Bunlar bunların büyütülmesine ya da yenilerin yapılmasına engel olabilecek bir gücün de sahibiydiler. Bu rant ortamında düzenin bozulmaması için otobüsçülerden az bir giriş çıkış parasına razı olanlar vardı. Bazı yüksek ücret alanlarından şikayet edilse de, zaten çok içli-dışlı olduğundan her zaman bir çözüm yolu bulunurdu. Menfaat çatışmasıBüyük şehrin ortaya, seyahatlerin ve beklentilerin ve beklentilerin artması, yeni ve modern terminal yapım ihtiyacını ortaya çıkardı. Bu ihtiyacı karşılama gücü olan belediyeler, kendileri yapıp işletme yolunu seçtiler. Gerekli kaynağı olmayanlar ise yaptırıp işletme yoluna gittiler. Belediyelerin sahip olduklarını karlı biçimde işletme imkanlarının olması bir gerçek. Burada da bir KİT ya da BİT zihniyeti geçerli oluyor. Zarardan kurtulmak için de otogarları kira karşılığı işlettirmek gündemde bugünlerde mevcut terminal ya da otogarları kimin işleteceği ya da yenisini kimi yapıp işleteceği tartışmaları yapılıyor.Otobüsçünün ödeyeceği bedelin artması pahasına rekabetle yüksek bedele otogar işletmeye talip olanlar var. Ben bazı şeyleri açıkça belirmek istiyorum. Bizim işimiz otobüsçülük, yani yolcu taşımacılığı. Otogar işletmeciliği değil. Üstelik otogar işletmeciliği ile otobüs işletmeciliği menfaat çatışması içinde.Otogar işletmecileri; esas olarak otobüsçünün otobüsünden ya da onun yolcusundan ve otobüsünden para alarak taşımacıya zarar verir. Ben bu kavgada ya da anlaşmazlıkta otogar işletenden değil, otobüsçüden yanayım. Hem esas işimiz bu olduğu için hem de mağdur durumda olduğu için. Her türlü zorluğu çeken otobüsçü, resmi ya da özel terminalcinin dediği parayı tartışmasız ödemek zorunda. Hem istediğin parayı alacaksın hem bir terminali kullanma getireceksin. Hem de bu hizmeti (!) caydırmak için terminal açma ve işletme yarışı yapacaksın. Böyle bir iş olmaz. Burada adaletsizlik var.Konuyla ilgilenen herkes bunu bilsin:Bir iş rekabete açık yapılır ya da tekel olduğundan kontrolde tutulur. Benzer amaçlarla bir sürü bağımsız üst kuruluşun ortaya çıktığına şahidiz. Terminal işine soyunanlar bilmeli ki bu iş böyle gitmez, gitmemeli? bir gün gelir ya otogar terminal mecburiyeti kalkar ya da bunların uygulanacağı fiyatlar denetlenir. Belediyeler-işlet-devret sözleşmesi yaparken ya da kendi yaptıklarını kiraya verirken; işin kamu hizmeti yanını düşünüp, uygulanacak çıkış fiyatları için bir çıkış fiyatlar için bir sınırlama getirmeli.Yoksa bu bağımsız bir terminal denetleme üst kurulu' na kadar bile gidebilir. İsteklisi olduğumuz AB anlayışı da bu. Herkes bir daha düşünü ve otobüsçüden yana olup, otobüsçülükten kazanç peşinde koşsun.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
 
Misafir Kalem (A) / diğer yazıları
Beşiktaş, Adana Demirspor'dan rövanşı aldı
Beşiktaş 4-1 Adana Demirspor
Zelenski'den Putin'e 'şartlı' yanıt
'Tam, kalıcı ve güvenilir bir ateşkes teyidi'
İddia: Trump Filistin Devleti'ni tanıyabilir
Körfez turunda açıklama gelebilir
Kimliği belirsiz felçli Rus gence 10 yıl annelik yaptı
Gülsüm ananın hayatı film oluyor
Emeklilerin gözü temmuz zammında
Seyyanen zam yapılacak mı?
Doğu Karadeniz'de somon hasadı başladı
Norveç yıllık 2 milyon ton üretim yaparken Türkiye olarak yüz bin tonlardayız
Çalık Holding önündeki darp olayında gelişme
Erol Öğrek'i darp eden 4 kişi tutuklandı
Trump: Çin ile görüşmeler iyi geçti
"Birçok konuda mutabık kalındı"
Katargate skandalında para Netanyahu'ya nasıl ulaştı?
İsrail basını, paranın rotasını yayımladı
Putin'den Ukrayna ile doğrudan müzakere önerisi
15 Mayıs'ta, İstanbul'da, ön koşulsuz...
ABD, Gazze'de zorla yerinden edilmeyi destekliyor
Açıklama ABD'nin İsrail Büyükelçisi'nden geldi
Vahşet bunların kanında var
İsrail askeri, Filistinli sivile kurşun yağdırdı
Kütahya'da 1 yıldır kayıp genç kız cinayete kurban gitmiş
Cesedin üzeri moloz ve betonla kapatılmış
5. yıldıza 1 puan kaldı
Galatasaray Trabzon'dan kayıpsız döndü
Metrobüs kazasında yaralı sayısı 40'a yükseldi
İstanbul Valisi Davut Gül açıkladı
Beşiktaş, Adana Demirspor'dan rövanşı aldı
Beşiktaş 4-1 Adana Demirspor
Zelenski'den Putin'e 'şartlı' yanıt
'Tam, kalıcı ve güvenilir bir ateşkes teyidi'
İddia: Trump Filistin Devleti'ni tanıyabilir
Körfez turunda açıklama gelebilir
Kimliği belirsiz felçli Rus gence 10 yıl annelik yaptı
Gülsüm ananın hayatı film oluyor
Emeklilerin gözü temmuz zammında
Seyyanen zam yapılacak mı?
Doğu Karadeniz'de somon hasadı başladı
Norveç yıllık 2 milyon ton üretim yaparken Türkiye olarak yüz bin tonlardayız
Çalık Holding önündeki darp olayında gelişme
Erol Öğrek'i darp eden 4 kişi tutuklandı
Trump: Çin ile görüşmeler iyi geçti
"Birçok konuda mutabık kalındı"
Katargate skandalında para Netanyahu'ya nasıl ulaştı?
İsrail basını, paranın rotasını yayımladı
Putin'den Ukrayna ile doğrudan müzakere önerisi
15 Mayıs'ta, İstanbul'da, ön koşulsuz...
ABD, Gazze'de zorla yerinden edilmeyi destekliyor
Açıklama ABD'nin İsrail Büyükelçisi'nden geldi
Vahşet bunların kanında var
İsrail askeri, Filistinli sivile kurşun yağdırdı
Kütahya'da 1 yıldır kayıp genç kız cinayete kurban gitmiş
Cesedin üzeri moloz ve betonla kapatılmış
5. yıldıza 1 puan kaldı
Galatasaray Trabzon'dan kayıpsız döndü
Metrobüs kazasında yaralı sayısı 40'a yükseldi
İstanbul Valisi Davut Gül açıkladı
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.