logo
01 HAZİRAN 2025

Bu tren işi raydan çıktı

13.08.2004 00:00:00
Tren kazaları konusunda hiç kalem oynatmadım... Ama nereye kadar?

20 gün içinde iki büyük facia yaşadık.

Kazalarda can veren masumlara mı yanacaksın, acılar içinde kıvranan yaralılara mı, yoksa iktidarın "hızlandırılmış pişkinliği"ne mi?

20 gün içinde iki büyük facia "basit bir iş" olarak geçiştirilemez.

Hangi çağda yaşıyoruz!

Bu kazaları azaltmak zor değil; önce dürüstlük, sonra ilkeli ve bilimsel yatırım şart.

Milletin canı üstüne politika yapılmaz, popülizm hiç yapılmaz.

AKP hükümeti, bütçede paramız olmadığı ve parti olarak da herhangi bir kalkınma modelimiz bulunmadığı için demiryollarına da yatırım yapamıyoruz, trenlerimiz ağır aksak gidecek, dese; vatandaş bundan gocunmayacak.

Zaten nereye yatırım yapılıyor ki?

Kara tren rayları üzerinden "hızlandırılmış tren" popülizmi yapılırsa, tren bugün de raydan çıkar, yarın da.

302'lerden bozma hızlı tren olmaz.

302'lerden bozma lokomotif ve vagonlarla "hızlandırılmış tren popülizmi" hiç olmaz.

Çünkü devlet iradesini elinde tutan iktidarların en temel vazifesi, "milletin can, mal, namus, vatan, akıl, adalet, din ve vicdan emniyetini sağlamak ve teminat altına almak"tır.

Bu mukaddesat üstünde popülizm yapılmaz.

Bu sebeple "hızlandırılmış tren popülizmi" basit bir iş değil.

Hiç kimse "ölen ölür, kalan sağlar bizimdir" anlayışını sergileyemez.

Güvenli ve hızlı bir tren için olmazsa olmaz temel altyapılar sözkonusu...

En önemlisi trenlerin ulaştığı yüksek hızı destekleyecek rayların dayanıklılığı... Vagon aerodinamiğinden elektronik kontrol sistemlerinden, trafik sinyalizasyonu, seyir kontrolü ve diğer güvenlik sistemlerine kadar, birçok altyapı unsurunun tamamlanması şart.

"Kara tren"imizi hızlandırırken böyle bir altyapı çalışması yaptık mı?

Yapamadık; para yoktu.

Bilim adamlarını uyarılarını dinledik mi?

Dinlemedik, işimize gelmedi.

Birkaç ray tamiratı, birkaç makas değişikliği yaptık o kadar... Yatırım yapmadık, bütçede para yok; IMF "faizdışı fazla" yöntemiyle bütçemizi hortumluyor ya, ondan.

O zaman niye "hızlandırılmış tren" popülizmi yaparak, masum vatandaşları doldurduğumuz trenleri "Pamukova'dan aşağıya" uçurduk? Bunun faturasını kim ödeyecek?

Motor gücü bir başka unsur... Dizel motorlu lokomotiflerin çektiği hızlı trenler, elektrik enerjisi ucuzladıkça, yerini elektrik motorlu lokomotiflere bıraktı; doğru. Ama elektrik enerjisini nakil hattından motora ulaştıran düzeneklerin iletkenliği ve tasarımı yüksek hıza ulaşmak açısından büyük önem taşıyor.

Vagonların yapısı önemli... Hızlı trenlerin vagonları, eski kuşak trenlere göre çok daha hafif olması gerekiyor. Vagonların, trenin maruz kaldığı hava ve ray sürtünmesini minimuma indirmeleri için özel bir aerodinamik yapıda üretilmeleri gerekiyor. Hatta ilk ve son vagon, vagon arası boşluklar özel olarak hesaplanırken, yine ray sürtünmesini azaltmak için özel tasarlanmış tekerlekler kullanılıyor.

Var mıydı bizim böyle "köklü bir hazırlık"ımız? Yoook.

"Hızlandırılmış popülizm" ile niye doldurduk "masum canları kara tren" içine?

Bir de şu "ray meselesi" var... Yüksek hızlarda merkezkaç kuvveti normale göre çok daha yüksek olduğu için, rayların bu hızı destekleyecek güçte dayanıklı olması gerekiyor. Raydan çıkma tehlikesini minimize etmek için, yüksek hızlı demiryolu hatlarının mümkün olduğunca düz, eğimsiz ve virajsız inşa edilmesi gerekiyor.

Yaptık mı böyle bir altyapı çalışması?

Yapmadık.

AKP yetkilileri diyor ki, canım bizimkiler zaten "hızlı tren" değil ki... Bizimkiler, altyapısı hazırlanmış "hızlandırılmış tren" değil, "hızlı tren" hiç değil ise; niye milletimize "hızlandırılmış tren" popülizmi yapıldı?

Eminönü meydanı ve Aksaray yeraltı geçidindeki "şimdi sürgünde olan o eski işportacılar"ın "mal satış yöntemleri"yle "tren bileti satışları"nı artırmak için mi?

Bu yöntemle devlet işleri rayında gider mi?

Pamukova faciası yaşandı; bu "vahim tren gidişatı"nın veb ali ve hesabı altında titremesi gerekenler, boyunları bükük gezmeleri gerekenler, kapanan tren yollarının açılması dahi "sanki yeni trenler sefere konmuş" gibi popülizme devam ettiler; "vatandaşın rağbeti kat be kat arttı, işte demiryollarındaki rağbet ve başarı" tarzında sunumlar yapıldı. Yazık değil mi Allah aşkına? Bu kadar pişkinlik de fazla değil mi?

Bu tren işi tam raydan çıktı; ya Türkiye?

Türkiye'nin rayında gittiğini düşünenler parmak kaldırsın lütfen!

Birkaç tane de olsa kaldırılmış parmak görünüyor mu?
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
 
A. Faik Nabi / diğer yazıları
İstanbul'un enflasyonu açıklandı
Enflasyon Mayıs ayında yüzde 46,57 oldu
Bingöl'de deprem
4,4 büyüklüğündeki deprem paniğe neden oldu
Antalya'da 174 turistik tesis mühürlenecek
Ruhsatları askıya alınmıştı
En düşük emekli maaşı ne kadar olacak?
Uzmanı rakamı açıkladı
İşte suç ve yeni cezaları
10. Yargı Paketi komisyondan geçti
PSG, Şampiyonlar Ligi şampiyonu oldu
Paris sokakları savaş alanına döndü
İsrail-ABD güdümlü yardımlar ölüm tuzağına dönüştü
En az 30 Müslüman öldü, 115 Müslüman yaralandı
Suriye yönetimine mali destek
Memur maaşlarını o iki devlet ödeyecek
Gezi Parkı olaylarının yıldönümü
Taksim demir ağlarla örüldü
PSG tarihindeki ilki tarihi bir skorla kazandı
PSG, Şampiyonlar Ligi şampiyonu
ABD'nin ateşkes önerisine Hamas: ‘10 esir serbest bırakılacak’
ABD: ‘Hamas’ın yanıtı kesinlikle kabul edilemez’
Fenerbahçe, sezonu galibiyetle kapattı
Maç istifa sesleriyle başladı
Marmaray'da çocuklarının yanında darbetmişti
Tutuklandı
İsrailliler Batı Şeria'da kaçak yerleşim kurmaya çalışıyor
Filistinlilere ait bir evin kalıntıları üzerine...
Erdoğan'ın hedefinde CHP var
'Bu ülkenin tarihini 100 yılla sınırlandırdı'
İstanbul'un enflasyonu açıklandı
Enflasyon Mayıs ayında yüzde 46,57 oldu
Bingöl'de deprem
4,4 büyüklüğündeki deprem paniğe neden oldu
Antalya'da 174 turistik tesis mühürlenecek
Ruhsatları askıya alınmıştı
En düşük emekli maaşı ne kadar olacak?
Uzmanı rakamı açıkladı
İşte suç ve yeni cezaları
10. Yargı Paketi komisyondan geçti
PSG, Şampiyonlar Ligi şampiyonu oldu
Paris sokakları savaş alanına döndü
İsrail-ABD güdümlü yardımlar ölüm tuzağına dönüştü
En az 30 Müslüman öldü, 115 Müslüman yaralandı
Suriye yönetimine mali destek
Memur maaşlarını o iki devlet ödeyecek
Gezi Parkı olaylarının yıldönümü
Taksim demir ağlarla örüldü
PSG tarihindeki ilki tarihi bir skorla kazandı
PSG, Şampiyonlar Ligi şampiyonu
ABD'nin ateşkes önerisine Hamas: ‘10 esir serbest bırakılacak’
ABD: ‘Hamas’ın yanıtı kesinlikle kabul edilemez’
Fenerbahçe, sezonu galibiyetle kapattı
Maç istifa sesleriyle başladı
Marmaray'da çocuklarının yanında darbetmişti
Tutuklandı
İsrailliler Batı Şeria'da kaçak yerleşim kurmaya çalışıyor
Filistinlilere ait bir evin kalıntıları üzerine...
Erdoğan'ın hedefinde CHP var
'Bu ülkenin tarihini 100 yılla sınırlandırdı'
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.