Doğu'daki otogarlar harabe durumda
Doğu Anadolu Bölgesi'nde her gün on binlerce yolcunun kullandığı otogarların virane durumda olması dikkat çekiyor. Ne merkezi hükümet, ne de il belediye başkanları otogarlarla ilgilenmiyor
16.07.2013 00:00:00
RECEP BAHARDOĞU ANADOLUTürkiye'nin en büyük bölgesi Doğu Anadolu'nun makûs talihi her yönüyle kendini hissettiriyor. Bölge ekonomisinin ağırlıklı olarak hayvancılığa ve bir miktar da tarıma dayalı olması, az gelişmişliği gözler önüne seriyor. Hakkâri'den Ardahan'a yetiştirdiğinden, ektiğinden, biçtiğinden insanımızın para kazanamaması, illerin ve ilçelerin görüntüsüne de yansıyor. Kars'ın Digor İlçesi'nde olduğu gibi çok sayıda ilçenin içi yaz mevsiminde bile adeta çamur deryası... İnsan çıplak gözleriyle görünce, bir ilçe nasıl bu kadar da "hizmet mahrumu ve mağduru" olabilir diye sormadan geçemiyor. Digor öyle de Kars'ın Susuz İlçesi, Iğdır'ın Tuzluca İlçesi, hatta Ağrı'nın Doğubayazıt İlçesi farklı mı? İnsanların yaşadıkları toprak damlı evler, sıvasız apartmanlar, hayvancılığın ve tarımın milyonlara para kazandırmadığının en büyük göstergesi. Kentlerin aynasıkırık dökükDoğu Anadolu'daki otogarlara medeniyet ulaşmamış... Karayolu taşımacılığının yaygın olduğu ülkemizde otogarlar, kentlerin aynasıdır. Ancak bazen bu böyle olmuyor. Mesela Erzurum tarihi eserlerle dolu güzel bir şehir ama otogarı berbat durumdaydı. Yolcular içeride gidip dinlenmek yerine peronlarda otobüslerini beklemeye tercih ediyordu. Erzurum'da şehrin epey dışında inşa edilen yeni otogar ise 12 Temmuz'da hizmete girdi. Ağrı Otogarı'na otogar diyebilmek için bin bir şahide ihtiyaç var! Yazıhaneler gerçekten de ilkel şartlarda hizmet veriyor. Görevlilerin nasıl bu şartlarda çalışıyor, anlamak mümkün değil. Şehrin dışında yer alan Kars Otogarı ise tam bir heyula! Otogardan içeri giren yolcuya tanık olmadım, herkes otların epey yükseldiği kırık dökük peronlarda otobüslerini beklemeyi tercih ediyor. Ardahan Otogarı da Ağrı Otogarı gibi... Ardahan'da Valilik kendisine devasa bir bina yapmış ama sıra otogara gelince ortada hizmet namına bir atılım yok. Ardahan Belediye Başkanlığı da otogara el atmayınca, otobüs firmaları ovanın ortasında bir başlarına kalmışlar. Bir firma görevlisi otogarın yanındaki inşaat molozlarına bana göstererek, "Bu ne rezalet. Bunları da çek ve yaz" demekten geri kalmıyor. Ardahan Otogarı'nda susadınızsa, su alacak bir yer de bulunmuyor, mecburen firmaların ikramından istifade ediyorsunuz. Van'da hâlâ konteynır otogarBiraz daha güneye inersek Van'daki ikiz depremin üzerinden yaklaşık 20 ay geçti. Depremden yaklaşık 4 ay sonra Van Otogarı ile ilk kez karşılaşmıştık. Otobüs firmaları konteynırlarda hizmet veriyordu. Van'da devlet çok sayıda kalıcı konut yaptı ancak otogarın makûs talihi değişmedi. Firmalar yine konteynırlarda hizmet vermeye devam ediyor. Kesinlikle Türkiye'nin en geri kalmış ili olan Hakkâri'ye gelince, tabiat güzellikleri açısından dünyada ilk sırada yer alabilecek bu ilimizin yazabileceğimiz bir otogarı bulunmuyor. Hakkâri, Türkiye'nin otogarı olmayan tek şehri konumunda. Zaten Hakkari'den başka şehirlere pek otobüs seferleri de düzenlenmiyor. Önce Van'a geliyorsunuz, oradan Türkiye'ye dağılıyorsunuz.Devlet otogar inşa edemez mi?Ardahan'dan Kars'a, Iğdır'dan Erzurum'a, Van'dan Adıyaman'a Doğu'daki otogarlar ilkel durumda. Oysa bölgede havaalanları yenileniyor. Kars, Ardahan ve Ağrı havaalanlarının geç de olsa yeni terminal binaları inşaat halinde. Ağrı ve Adıyaman havaalanlarının halen kullanılmakta olan eski terminal binaları kulübe gibi. Özellikle Kars Havalimanı'nın yeni terminalinin mimarisi dikkat çekiyor. Havaalanlarına el atan devlet, otogarlara el veremez mi?
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.