logo
13 AĞUSTOS 2025

Elektrikli araçların eskiyen pillerine ne olacak?

Elektrikli araçların hızla artmasıyla birlikte, iki önemli soru gündeme geliyor: Eskiyen piller ne olacak? Yeni pil üretimi için gerekli ham maddeler nereden sağlanacak?

08.01.2025 16:16:00
Yenal Arman
Elektrikli araçların eskiyen pillerine ne olacak?
Elektrikli araçların eskiyen pillerine ne olacak?
Elektrikli araçların hızla artmasıyla birlikte, iki önemli soru gündeme geliyor: Eskiyen piller ne olacak? Yeni pil üretimi için gerekli ham maddeler nereden sağlanacak? Uzmanlar, ikinci sorunun beklenildiği kadar büyük bir sorun haline gelmeyeceğini öngörüyor. Çok fazla atık oluşumuna rağmen, ömrü dolmuş araç pillerinin talebin altında kalacağı düşünülüyor.
Elektrikli araç pillerinin geri dönüşümü oldukça karmaşık bir süreç. Ancak, "ikinci yaşam" olarak adlandırılan bir uygulama, bu pillerin daha kolay bir şekilde yeniden kullanılmasını sağlıyor. Bu uygulama, pillerin daha az zorlu görevlerde tekrar kullanılmasını ifade ediyor ve birçok sorunu çözme potansiyeline sahip.
Kullanılmış elektrikli otomobil akülerinin hacminin zamanla büyük bir sorun haline geleceği kesin. Elektrikli araçlar, şu anda dünya pazarının %16'sını oluşturuyor. Otobüs, kamyon ve motosiklet bataryaları da eklendiğinde, büyük ölçekli pillerin üretimi hızla artıyor. Bu pillerin ömrü dolduğunda, doğru bir şekilde yönetilmesi gereken büyük bir atık sorunu ortaya çıkacak.
Bu sorunun ne kadar hızlı büyüyeceği de önemli bir konu. Geçmişte, bir elektrikli otomobil bataryasının ortalama kullanım ömrü beş yıl olarak tahmin ediliyordu. Ancak, 2021 yılında elektrikli otomobil satışlarının %5 eşiğini geçmesi, çok yakında büyük bir atık pille karşılaşacağımızı gösteriyordu. Neyse ki, bataryalar beklenenden daha uzun süre dayanabiliyor ve çoğu durumda 8-10 yıl kullanılabiliyor. Yeni teknolojiler, gelecek nesil otomobiller için bu süreyi daha da uzatabilir.
Ancak bu, sorunu sadece ertelemekten ibaret. Bataryaların ham maddelerine geri dönüştürülmesi için henüz yeterli kapasite mevcut değil. Telefonlar ve dizüstü bilgisayarlar gibi daha küçük pillerde de geri dönüşüm konusunda pek fazla ilerleme kaydedilemedi. 2021 yılında, pillerin yalnızca %5'i geri dönüştürülebiliyordu. Çoğu batarya, geri dönüşümü kolaylaştıracak bir tasarımla üretilmediği için bu süreç zorlaşıyor.
Ayrıca, elektrikli araç bataryalarının, başlangıçtaki kapasitelerine yakın bir seviyede çalışması gerekiyor. Eğer bir araç aküsü, başlangıçtaki enerjisinin yalnızca %70'ini depolayabiliyorsa, bu durum menzil kaybına yol açıyor. Orijinal menzili geri kazanmak için ek bataryalar bağlamak ise pratik bir çözüm değil.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
Yüzlerce yeşil reçeteli ilaç yazmış
Hastanede skandal
Bölge beşik gibi
Balıkesir'de 4,1 büyüklüğünde deprem
Meteor yağmuru
Her yerden ilgiyle izlendi
‘Dört büyükler’ geçen sezonu 10 milyar lira zararla kapattı
En fazla zarar Galatasaray’da
Kadıköy’de görkemli galibiyet
Fenerbahçe, Feyenoord'u 5 golle geçerek adını play-off turuna yazdırdı
'Bu rakamlar aç bırakır'
Sendikalar memura zammı beğenmedi
İşte yeni hedef
Türkiye ile Gürcistan arasında ticaret artacak
İlk gözaltı geldi
Rezan Epözdemir soruşturması genişliyor
İşte son hasar durumu
Sındırgı'da bilanço ağırlaşıyor
İşte son başvuru tarihi
Hac kaydını yenilemeyenler 2026 kurasına katılamayacak
Sanal tehlike büyük
Çinli e-ticaret platformları Türkiye'yi tehdit ediyor
Ez, ezebildiğin kadar!
Zincir marketlerde çalışanlar mağdur ediliyor
Fiyatlar artıyor mu, düşüyor mu?
İkinci el oto piyasasında son durum
Hükümet ilk zam teklifini açıkladı
Memura komik teklif
İBB'ye yönelik yeni operasyon
14 şüpheliden 13'ü yakalandı
Yüzlerce yeşil reçeteli ilaç yazmış
Hastanede skandal
Bölge beşik gibi
Balıkesir'de 4,1 büyüklüğünde deprem
123456789101112131415
Yüzlerce yeşil reçeteli ilaç yazmış
Hastanede skandal
Bölge beşik gibi
Balıkesir'de 4,1 büyüklüğünde deprem
Meteor yağmuru
Her yerden ilgiyle izlendi
‘Dört büyükler’ geçen sezonu 10 milyar lira zararla kapattı
En fazla zarar Galatasaray’da
Kadıköy’de görkemli galibiyet
Fenerbahçe, Feyenoord'u 5 golle geçerek adını play-off turuna yazdırdı
'Bu rakamlar aç bırakır'
Sendikalar memura zammı beğenmedi
İşte yeni hedef
Türkiye ile Gürcistan arasında ticaret artacak
İlk gözaltı geldi
Rezan Epözdemir soruşturması genişliyor
İşte son hasar durumu
Sındırgı'da bilanço ağırlaşıyor
İşte son başvuru tarihi
Hac kaydını yenilemeyenler 2026 kurasına katılamayacak
Sanal tehlike büyük
Çinli e-ticaret platformları Türkiye'yi tehdit ediyor
Ez, ezebildiğin kadar!
Zincir marketlerde çalışanlar mağdur ediliyor
Fiyatlar artıyor mu, düşüyor mu?
İkinci el oto piyasasında son durum
Hükümet ilk zam teklifini açıkladı
Memura komik teklif
İBB'ye yönelik yeni operasyon
14 şüpheliden 13'ü yakalandı
Yüzlerce yeşil reçeteli ilaç yazmış
Hastanede skandal
Bölge beşik gibi
Balıkesir'de 4,1 büyüklüğünde deprem
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.