"Bunlar iki hasım olarak (mümin ve kâfir) rehberinin dini hakkında husumete girdiler. İşte; o kâfir olanlar için ateşten elbiseler biçilmiş, başlarının üstünden kaynar su dökülecektir." (Hacc/19). Buhari, Sahih'inin, c.3 s.107'sinde Hacc sûresinin tefsirini yaparken Hz. Ali'ye (a.s) dayanan şu tahrici yapmıştır: "Kıyamet günü, Allah'ın huzurunda, hasımlarıyla davası ilk görülecek olan benim." Ve Buhari ayrıca Kays'ın, "Bu ayet onlar için indi" söylediğini ve şu ilaveyi yaptığını yazıyor: "Bunlar iki hasımdır" yani Bedir vakıasında, Ali (a.s) ve iki arkadaşı Hamza ve Ubeyde ile çarpışan Şeybe ve iki arkadaşı, bu iki taraf birbirlerine hasımdır. Aynı sayfada Ebuzer'den yaptığı bir tahricte, "Ebuzer, bu ayetin bu hususta indiğine, ayetin üzerine yemin ederdi" diye yazıyor.
"Hiç mümin olanla fasık olan bir olur mu? İman edip de salih ameller işleyenlere, amellerine karşılık, kendilerine konukluk edecek cennetler vardır. Fasık olanların barınacakları yer ise ateştir. Oradan her defasında çıkmak istediklerinde tekrar içine döndürülürler ve onlara: "Yalanlayıp durduğunuz o ateşin tadını böylece çekin, denir." (Secde 18-20). Bu ayetin Hz. Ali (a.s) ile Velid b. Ukbe arasında geçen bir tartışma sebebiyle indiği, bütün müfessirlerce kabul edilmiştir. Vahidi (Esbab'ün-Nüzul) kitabında ayetin manasını açıklarken, Said b. Cübeyre dayandırdığı ve İbn-i Abbas'tan alınmış olan şu hadisi tahric etmektedir: "Velid b. Ukbe b. Ebu Mait, Ali b. Ebu Talib'e (a.s): "Benim kılıcım seninkinden daha keskin, lisanım daha yatkın, ben harpte senden daha ustayım." Ali ona şu cevabı verir: "Sus! Sen fasıksın…" Bunun üzerine: "Mü'min olanla fasık olan bir olur mu?..." ayeti nazil olmuştur.
"Siz hacılara su dağıtma işi ile Mescid-i Haram'ın onarımını, Allah'a ahiret gününe iman ederek Allah yolunda cihat eden kimsenin işi gibi mi tutuyorsunuz? Bunlar Allah katında bir olamazlar. Allah, zalim olanlara hidayet ihsan etmez." (Tevbe/19). Bu ayet, Ali (a.s), amcası Abbas ve Talha b. Şeybe hakkında nazil olmuştur. Sebebi ise şöyledir: Üstünlük iddiasında bulunan Talha: "Beyt'ül-Haram'ın idarecisi benim, anahtar benim elimdedir" der. Abbas ise: "Su dağıtma işi benden sorulur, onu ben idare ederim" der. Bunları duyan Ali onlara dönüp şu sözleri söyler: "Siz ne demek istiyorsunuz bilmiyorum... Ben herkesten altı ay önce namaz kıldım. En büyük cihadı yapan benim..." Bunun üzerine Allah-u Teâlâ bu ayeti indirir. Bu yazdıklarımızı Vahidi, "Esbab ün Nüzul" kitabında, Hasan el-Basri, Şa'bi ve Kırazi'den nakletmektedir.
"Bir kısım insanlar da vardır ki Allah'ın rızası uğruna, canını satar (feda eder). Allah ise kullarına çok merhamet edicidir." (Bakara/207). Hakim, (Müstedrek) kitabının (c.3, s.4 )'te İbn-i Abbas'tan yapmış olduğu tahricte şunları yazmaktadır: "Ali (a.s) canını feda etme pahasına, Peygamber (s.a.a)'in elbisesini giyip yatağına yattı." Hadis... Hakim bu hadisin, iki şeyhin (Buhari ve Müslim) tahric etmemelerine rağmen doğru olduğunu itiraf eder. Hakim az önce zikrettiğimiz sayfada Ali b. Hüseyin'den şu tahrici de yazıyor: "Allah'ın rızası uğruna, canını ilk feda eden Ali b. Ebu Talib'tir."
"Mallarını gece ve gündüz, gizli ve aşikâr hayra harcayanlar vardır ki onların Rableri katında ecirleri mahfuzdur. Onlar için hiç bir korku yoktur ve onlar hiç bir zaman mahzun olmayacaklardır." (Bakara / 274). Muhaddis ve müfessirlerin, ayetlerin iniş sebebini yazan yazarların, İbn-i Abbas'a dayandırarak tahric ettikleri bütün hadislerde, bu ayetin Ali b. Ebi Talib için indiğini kaydetmektedirler. Hz. Ali'nin (a.s) dört dirhemi vardı, birini gece, birini gündüz, birini gizli ve birini de aşikâr olarak ihsan eder ve bu olayın ardından, adı geçen ayet nazil olur.
"Doğru ile gelen Peygamber ve onu tasdik edenler, işte onlar takva sahibi kimselerdir." (Zümer/33). İmam Bakır, Sadık, Kazım, Rıza, İbn-i Abbas, İbn-i Hanefiyye Zeyd b. Ali b. Hüseyin ve Ali b. Cafer'us Sadık'ın koymuş oldukları nass'a göre, doğru ile gelen, Peygamber'dir (s.a.a); onu tasdik eden de Ali'dir (a.s). Ayrıca İbn-i Meğazili (Menakib)'inde Mücahid'den şu tahrici yapmaktadır: Sıdk ile gelen Muhammed'dir (s.a.a); onu tasdik eden ise Ali'dir (a.s). Bu hadisi aynı zamanda İbn-i Merdeveyh ve Ebu Nüaym de tahric etmişlerdir.
- Kisa hadisi ve Ehl-i Aba / 25.11.2023
- Huzur hakkı ve çoklu maaş / 17.11.2023
- Zilzal Suresi / 26.10.2023
- Bu ülke insanı intihar edemez / 24.10.2023
- Taif ya da zulüm ve merhamet / 06.10.2023
- Boykot / 04.10.2023
- Hz. Fatıma anamızın nuru / 27.09.2023
- Âlemler nura gark oldu Muhammed doğduğu gece / 26.09.2023
- Ebu Leheb (Ateşin Babası) / 04.09.2023