logo
23 NİSAN 2024

Saltanat mezalimi altında Ehl-i Beyt sevgisi ve Sünnet

27.02.2012 00:00:00
Emevî saltanatı süreci, sadece Ehl-i beyt evlatları için mihnet ve çile dönemi olmamıştır; ayı zamanda Müslümanlardan kendini Ehl-i Sünnet diye adlandıran kesimin ve hatta Müslümanların büyük çoğunluğunun, İslam’ın Ehl-i beyt kaynağından yeterince istifade etme imkanını ortadan kaldırmıştır.

Dünkü yazımızda değindik; Emevî saltanatı dönemi, Ehl-i Beyt yüce zevatının adını ananlar için tam bir çile, onlara olan “ilahî sevgi”lerini izhar edenler için tam bir mezalim devri olmuştur. Yüce Allah’ın Kur’an- Mübin’inde Rasulullah’a(sav) gönülden bağlı “bütün Mü’minlere sevmelerini emir buyurduğu” (Şura Suresi, 23) Ehl-i Beyt’i sevmenin bedeli, hatta “Hz. Ali (ra) başta olmak üzere Ehl-i Beyt’e lanet okumayı reddetmenin faturası”, can vermek, zincirlere vurularak kodeste çürütülmek, toprağından sürülmek ve türlü türlü işkencelere uğramak olmuştur.

Bu işkence ve mezalimde en büyük payı, Sahabe-i Kiram(r. anhum) başta olmak üzere İslam’ın onurlu büyükleri ve yüce zevatı almıştır.

Muaviye’den sahabeye Hz. Ali’yi lanetlemeleri baskısı
Sadece birkaç örnek bile Emevî dönemi mezalimini anlatması bakımından kâfidir.
“sahabenin büyüklerinden Sa’d bin Ebi Vakkas’ın (ra) oğlu Âmir anlatıyor:

Muâviye, babam Sa’d b. Ebî Vakkas’a, Ebu Türâb’a (yani Hz. Ali’ye) sövmesini emretti! (Babam bunu yapmayınca) Muâviye, “Seni Ebû Türâb’a sövmekten alıkoyan ne?” diye sordu. Bunun üzerine Hz. Sa’d(ra) şu cevabı verdi:

“Allah Rasûlü’nün(sav) onun hakkında buyurduğu şu üç şey aklımda olduğu sürece ona asla sövemem. Benim için, o üç şeyden birine sahip olmak, kızıl tüylü develere sahip olmaktan daha iyidir.”

1-Muharebelerin birinde (yani Tebük’te) Allah’ın Rasûlü (sav) Ali’yi (Medine’de) kendi yerine bırakmıştı. Ali “Ey Allah’ın Rasûlü! Beni kadınlar ve çocuklarla beraber mi bırakıyorsun!?” deyince, O’nun(sav) şöyle buyurduğunu işittim: “Ya Ali, Musa’ya(as) nispetle Hârun(as) yeri ne idiyse, bana nispetle de senin makamın odur; böyle olmasını istemez misin? Şu farkla ki, benden sonra peygamberlik yoktur!”

2- Hayber günü de şöyle buyururken işittim:
“And olsun ki, yarın bu sancağı öyle birisine vereceğim ki; o Allah ve Rasûlü’nü, Allah ve Rasûlü de onu seviyor!”

Bunun üzerine hepimiz sancağı kapmak için can attık. Sonunda “Bana Ali’yi çağırın!” buyurdu. Hemen getirildi; ancak (rahatsızdı) gözleri ağrıyordu. Mübarek tükrüğünü Ali’nin gözlerine sürdü ve sancağı teslim etti. (Hayber’in fethi böylece nasip oldu).

3- “Ey Ehl-i Beyt! Hiç kuşkusuz, Allah sizden her tür pisli-ği/kusuru uzak tutmak ve sizi tertemiz yapmak istiyor.” (Ah-zâb Suresi, 33) ayeti nâzil olunca; Allah’ın Rasûlü (sav) Ali’yi, Fâtıma’yı, Hasan ve Hüseyin’i çağırarak, “Allahım! Bunlar benim Ehl-i Beytimdir” buyurdu. (Hal böyleyken, nasıl olur da ben ona söverim!)” (Müslim, Sahih, Fedail’us-Sahâbe, 32; Nesaî, Hasais, 9; Nevevi, XV, 175-176;  Tirmizi, Tuhfe, X, 228-229; Ahmed b. Hanbel, Müsned, I, 185; Tirmizî, Sünen, Menakıb, 20, Tef. Âl-i Imrân, 7; Hâkim, III, 108, 147).

Gadir-i Hum hadisleri konuşulamaz oldu
Hz. Ali’ye sövmeleri ve lanet okumaları için Sahabe-i Kiram’a yapılan bu baskılar, Ehl-i Beyt’e dair hadisleri rivayet edenler hakkında çok daha şiddetli hal aldı. Öyle ki sahabiler, Rasulullah’ın(sav) Hz. Ali’nin imamet ve velayetini ilan ettiği Gadir-i Hum hutbesine dair konuşamaz oldular; ki bunlardan biri de Zeyd b. Erkam’dır (Ahmed b. Hanbel, Müsned, IV, 368; Müttakî, Kenz’ul Ummal, XIII, 104-105).

Bu baskılara rağmen Gadir-i Hum hadisi, 180’i aşkın sahabe tarafından 220 civarında Ehl-i Sünnet kaynağının yanısıra Hz. Ali’nin “Sahife”si başta olmak üzere bizzat İslam’ın Ehl-i beyt kaynaklarında nakledile gelmiştir. Bu konunun detaylarını ve delillerini daha sonra ele alacağız.
 
Ehl-i Beyt sevgisi uğruna can veren sahabe
Asr-ı saadetin güzide sahabilerinden, Hz. Ebu Bekir ve Hz. Ömer idaresinin fütûhat öncülerinden, Hz. Ali’nin (k.veche) cesur kumandanlarından ve sadık dostlarından Hucr b. Adiy (ra), Ehl-i Beyt sevgisi uğruna mezalime tabi tutulup şehit olanlardandır. Suriye’yi fetheden kumandanlardan biridir. Hucr (ra), Muaviye döneminde Kûfe valisi Muğire b. Şube tarafından Hz. Ali’ye lanet okuması baskılarıyla işkenceye maruz bırakılır. Hz. Hucr’dan, “Ehl-i Beyt’e ve Hz. Ali’ye can kurban” ikrarı ve ifadesinden başka bir beyan sadır olmaz. Muaviye, Kufe valisini değiştirip işbaşına babası belli olmayan (veled-i zina) Ziyad b. Ebih’i getirir. Ziyad, Hz. Hucr’u(ra) evlatları ve arkadaşlarıyla birlikte, Hucr’un fethettiği Şam topraklarına yakın Merce-i Azra’da önce hapse atılır, ardından bin bir türlü işkenceler altında şehit edilir (İbn’ul Esir, Üsd’ül Gâbe, I, 461-462; Belazurî, Fütûh’ul Buldan, 161).

Ehl-i Beyt sevgileri yüzünden İslam büyüklerine reva görülen mezalim
Gadir-i Hum hadisini rivayet edenlerden biri olan büyük muhaddis ve müfessir Said b. Cübeyr (Ahmed b. Hanbel, Müsned, V, 347), Ehl-i Beyt sevgisi yüzünden Emevî zalimlerinden Haccac b. Yusuf es-Sakafî tarafından 49 yaşında mübarek başı kesilerek köpeklerin önüne atılmak suretiyle şehit edilmiştir(Belazurî, Ensab’ul Eşraf, VII, 366, Beyrut, tarihsiz; İbn Sa’d, Tabakat, VI, 158-260).

Ehl-i beyt sevgisiyle maruf büyük hak dostu, İslam fıkıh ve hadis ilimlerinin zirvesi Said b. Cübeyr, Mervan’ın mezalimini onaylayıp kafa sallamadığı için benzer işkencelere maruz kaldı (Bkz. İbn Sa’d, Tabakat, V, 120-140; Ebu Nuaym, Hilye, II, 160-174).

Bu emevi döneminin mezalimini ve ilim dünyasına yansımalarını aktarmaya yarın devam edeceğiz...

 
Misafir Kalem (K) / diğer yazıları
Erdoğan'dan 23 Nisan mesajı
Bu kez Atatürk'ü andı
Muhammed Uğur'un hayali gerçek oldu
Mansur Yavaş'tan 23 Nisan jesti
En çarpıcı deprem uyarısı
'Baza ve koltuk altlarını doldurun'
İstanbul'da kutlamaların merkezi Taksim Meydanı'ydı
Taksim Cumhuriyet Anıtı'na çelenk sunuldu
Esad, Abhazya Dışişleri Bakanı'na söyleşi verdi
'ABD'yle zaman zaman görüşüyoruz'
Bilim adamından korkutan uyarı
'Sıcaklık 4 ila 6 derece arttı'
Erdoğan buradaki törene katılmadı
Devlet erkanı Anıtkabir'de
Erbil ziyareti Metiner'i heyecanlandırdı
'Erdoğan’ı Kürtsüz bırakma operasyonu'
Havaların ısınmasıyla yine ortaya çıktı
Yılın ilk kene vakası görüldü
Arapça soru sorulunca Türkçesini istedi
Erbaş, Arapça bilmiyor mu?
Barzani'den Erdoğan'a teşekkür
'Zor zamanlarımızda yardım etti'
Milli irade 104 yıl önce hakim oldu
23 Nisan kutlu olsun
8 gün önce intihar etmişti
Mezarını açıp cesedi ateşe verdi!
Yatırım değil dizi tavsiyesi verdi
'İzlemeyen kalmasın'
Erdoğan'dan 23 Nisan mesajı
Bu kez Atatürk'ü andı
Muhammed Uğur'un hayali gerçek oldu
Mansur Yavaş'tan 23 Nisan jesti
En çarpıcı deprem uyarısı
'Baza ve koltuk altlarını doldurun'
İstanbul'da kutlamaların merkezi Taksim Meydanı'ydı
Taksim Cumhuriyet Anıtı'na çelenk sunuldu
Esad, Abhazya Dışişleri Bakanı'na söyleşi verdi
'ABD'yle zaman zaman görüşüyoruz'
Bilim adamından korkutan uyarı
'Sıcaklık 4 ila 6 derece arttı'
Erdoğan buradaki törene katılmadı
Devlet erkanı Anıtkabir'de
Erbil ziyareti Metiner'i heyecanlandırdı
'Erdoğan’ı Kürtsüz bırakma operasyonu'
Havaların ısınmasıyla yine ortaya çıktı
Yılın ilk kene vakası görüldü
Arapça soru sorulunca Türkçesini istedi
Erbaş, Arapça bilmiyor mu?
Barzani'den Erdoğan'a teşekkür
'Zor zamanlarımızda yardım etti'
Milli irade 104 yıl önce hakim oldu
23 Nisan kutlu olsun
8 gün önce intihar etmişti
Mezarını açıp cesedi ateşe verdi!
Yatırım değil dizi tavsiyesi verdi
'İzlemeyen kalmasın'
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2024

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.