Türkiye'de, İstanbul ve Ankara'nın da aralarında bulunduğu 6 ilin dışında "Ulaşım Ana Planı" hazırlanmaması, trafikte "plansız akış"a neden oluyor.
Gaziantep Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Ana Planı Proje Müdürü Yüksek Şehir Plancısı-Mimar Erhan Öncü, 10 Temmuz 2004 tarihinde yürürlüğe giren Büyükşehir Belediyesi Kanunu kapsamındaki kentlerde, ulaşım planı hazırlanarak, bu doğrultuda düzenlemeler gerçekleştirilmesinin zorunluluk olduğunu söyledi. Kentlerdeki ulaşım ana planlarının Ulaştırma Bakanlığı Demiryollar, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğünce onaylandığını belirten Öncü, bu çalışmaların Türkiye'deki bazı büyükşehir belediyelerinde hala yapılmadığını, olanların eskidiğini, bir çoğunun ise "etüt" aşamasında kaldığını ifade etti. Kentte raylı sistem projesini hayata geçirecek olan belediyelerin en azından "ulaşım etüdü" hazırlaması zorunluluğu bulunduğuna dikkati çeken Öncü, "Ulaşım etüdü veya ana plan yapılması için, büyükşehir belediyesi statüsünde yer almak gerekmiyor. Bu, kentteki trafik akışında sorun hisseden her belediye başkanı ve yöneticisinin yapması gereken çalışmadır" dedi. Öncü, kentlerin büyümesiyle sorunların da arttığını belirterek, şöyle konuştu: "Kentlerdeki trafik akışıyla ilgili sorun, nüfusu 200 bini bulan her kentte başlayabilir. İstanbul'un nüfusunun 12 milyon civarında olduğunu düşünürsek, sorunun fotoğrafını görebiliriz. İstanbul'un ulaşım ana planı var ve üzerinde çok değişiklikler yapıldı. Şimdi de bunun yenilenmesi konusunda çalışma sürdürülüyor. Ankara'da 1990'lı yıllarda yapıldı ve eskidi. Buna rağmen yenilenmesi konusunda çalışma yok. Konya'nın ulaşım ana planı 2002 yılında tamamlandı. Ancak, hızlı tren gelmesiyle bazı değişiklikler yapılması gerekiyor ve bunun çalışmalarına başlandı. Antalya ve Kayseri'de de planlar güncelleştirildi. Eskişehir de bu konuda duyarlı." Diğer illerdeki durum da iç açıcı değilÖncü, İzmir'de ulaşım etüdü ile raylı sistem projelerine karar verildiğini, Bursa'da yeni ulaşım etüdü hazırlandığını ve Adana'nın da1991 yılında yapılan etüdün ana plana dönüştürülmesi gerektiğini söyledi. Diyarbakır'da plan hazırlanma çalışmalarına başlandığını, ifade eden Öncü, şöyle konuştu: "Mersin ve Kocaeli Büyükşehir belediyelerinin de ulaşım etütleri bulunuyor. Samsun, Erzurum ve Sakarya'da ise etüt ve plan çalışması yok. Bu arada, zorunlu olmamasına rağmen Denizli'nin ulaşım ana planı, Trabzon ve Isparta'da da etüt bulunuyor. Şanlıurfa, Malatya, Kahramanmaraş ve Van gibi illerde ise hiçbir çalışma yok. Haritaya baktığımızda, bu tabloya göre Türkiye'de trafiğin plansız aktığını söyleyebiliriz."
Gaziantep Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Ana Planı Proje Müdürü Yüksek Şehir Plancısı-Mimar Erhan Öncü, 10 Temmuz 2004 tarihinde yürürlüğe giren Büyükşehir Belediyesi Kanunu kapsamındaki kentlerde, ulaşım planı hazırlanarak, bu doğrultuda düzenlemeler gerçekleştirilmesinin zorunluluk olduğunu söyledi. Kentlerdeki ulaşım ana planlarının Ulaştırma Bakanlığı Demiryollar, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğünce onaylandığını belirten Öncü, bu çalışmaların Türkiye'deki bazı büyükşehir belediyelerinde hala yapılmadığını, olanların eskidiğini, bir çoğunun ise "etüt" aşamasında kaldığını ifade etti. Kentte raylı sistem projesini hayata geçirecek olan belediyelerin en azından "ulaşım etüdü" hazırlaması zorunluluğu bulunduğuna dikkati çeken Öncü, "Ulaşım etüdü veya ana plan yapılması için, büyükşehir belediyesi statüsünde yer almak gerekmiyor. Bu, kentteki trafik akışında sorun hisseden her belediye başkanı ve yöneticisinin yapması gereken çalışmadır" dedi. Öncü, kentlerin büyümesiyle sorunların da arttığını belirterek, şöyle konuştu: "Kentlerdeki trafik akışıyla ilgili sorun, nüfusu 200 bini bulan her kentte başlayabilir. İstanbul'un nüfusunun 12 milyon civarında olduğunu düşünürsek, sorunun fotoğrafını görebiliriz. İstanbul'un ulaşım ana planı var ve üzerinde çok değişiklikler yapıldı. Şimdi de bunun yenilenmesi konusunda çalışma sürdürülüyor. Ankara'da 1990'lı yıllarda yapıldı ve eskidi. Buna rağmen yenilenmesi konusunda çalışma yok. Konya'nın ulaşım ana planı 2002 yılında tamamlandı. Ancak, hızlı tren gelmesiyle bazı değişiklikler yapılması gerekiyor ve bunun çalışmalarına başlandı. Antalya ve Kayseri'de de planlar güncelleştirildi. Eskişehir de bu konuda duyarlı." Diğer illerdeki durum da iç açıcı değilÖncü, İzmir'de ulaşım etüdü ile raylı sistem projelerine karar verildiğini, Bursa'da yeni ulaşım etüdü hazırlandığını ve Adana'nın da1991 yılında yapılan etüdün ana plana dönüştürülmesi gerektiğini söyledi. Diyarbakır'da plan hazırlanma çalışmalarına başlandığını, ifade eden Öncü, şöyle konuştu: "Mersin ve Kocaeli Büyükşehir belediyelerinin de ulaşım etütleri bulunuyor. Samsun, Erzurum ve Sakarya'da ise etüt ve plan çalışması yok. Bu arada, zorunlu olmamasına rağmen Denizli'nin ulaşım ana planı, Trabzon ve Isparta'da da etüt bulunuyor. Şanlıurfa, Malatya, Kahramanmaraş ve Van gibi illerde ise hiçbir çalışma yok. Haritaya baktığımızda, bu tabloya göre Türkiye'de trafiğin plansız aktığını söyleyebiliriz."