Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğretim üyesi Prof. Dr. Nuray Sungur, ebeveynlerin çocuklarının kabiliyetlerini bazı ipuçlarıyla anlayabileceklerini söyledi. Kabiliyetli çocukların okulda her zaman en iyi notları alan çocuklar olmadığını ifade eden Sungur, şöyle konuştu: "Bu çocuklar, çoğu zaman başarma korkusu yaşar; zamanları, kendi dünyalarına ait bir zaman birimidir. Kimi zaman soğuk kanlı olup ağır hareket edebilirler. Kabiliyetli çocuklar mutsuzdurlar mutlu oldukları sürece üretemezler. Daha çok sol ellerini kullanırlar, en duyarlı oldukları yön, üst düzeyde onur duygusuna sahip olmalarıdır." Bu çocukların, yeteneklerini ortaya koyarken çok çalışmak durumunda olduklarını da belirten Sungur, şöyle devam etti: "Bu çocuklar önce sorun yaratır, daha sonra sorunlara özgün buluşlarla yanıt verirler. Kimi yeteneklere sahiptirler ancak, daha sonra bu yetenekler o çocuklara sahip olur."
Diğer çocuklardan ayrılan özellikleri
Bu çocukların, diğer çocuklara oranla "ayırıcı özelliklerinin bulunduğunu" bildiren Sungur, bu özellikleri şöyle sıraladı: Okulda canı sıkılır, yazı yazmaktan ve ders çalışmaktan hoşlanmaz. Yaşının ötesinde davranışlar gösterir. Yemek, renk ve giysi seçiminde kendisine özgü değerleri ortaya koyar. Kamuoyu ve politik olaylara karşı duyarlıdır. En küçük eleştiri kaşısında kırılabilirler. Aşırı olgun davranışlar gösterir, evrensel ve çevresel sorunlara karşı duyarlıdır. İnsanlık için özel projeleri vardır." Sungur, bu tür çocukların sanatta yaratıcı olduklarını gösteren özelliklerini de şöyle anlattı:
"Çok sayıda kaynaktan araştırma yapmayı sever, çok sayıda ilgi alanlarına sahiptir. Sorunları çözümünde çevreden yardım istemeyi pek sevmez. Zeka oyunları ilgisini çeker, dağınık çalışır, genel kültüre önem verir. Tartışmaya girmekten kaçınmaz, öğretmenleri test eder, doğru olanı çok çabuk görür. Hazır cevaptır, fazla hayal kurmaktan hoşlanır, insanları şaşırtmayı sever."
Ebeveyne düşen görevler
Prof. Dr. Nuray Sungur, bu tür özelliklere sahip çocukların ebeveynlerine de şu önerilerde bulunuyor: "Çocuğunuza özgür seçme hakkı verin, karar verirken başka seçeneklerin olup olmadığı konusunda onu geliştirmeye özendirin. Ülkemizle ilgili temel bilgilerini geliştirin. Yurt ve dünya olaylarını tartışın. Tek başına belirleyici durumuna getirmeden paranın, hastalık, ölüm ve savaşların hayatın bir parçası olduğunu kabul etmeyi öğretin. Televizyon seyretmede, programların olumlu ve olumsuz yanlarını eleştirip seçici olmasını öğretin. Mizah duygusunu geliştirmek için çocuğa değil, fakat çocukla birlikte gülün. Onun, aile çevresi dışında model olabilecek başarılı kişilerle tanışmasını sağlayın."
Diğer çocuklardan ayrılan özellikleri
Bu çocukların, diğer çocuklara oranla "ayırıcı özelliklerinin bulunduğunu" bildiren Sungur, bu özellikleri şöyle sıraladı: Okulda canı sıkılır, yazı yazmaktan ve ders çalışmaktan hoşlanmaz. Yaşının ötesinde davranışlar gösterir. Yemek, renk ve giysi seçiminde kendisine özgü değerleri ortaya koyar. Kamuoyu ve politik olaylara karşı duyarlıdır. En küçük eleştiri kaşısında kırılabilirler. Aşırı olgun davranışlar gösterir, evrensel ve çevresel sorunlara karşı duyarlıdır. İnsanlık için özel projeleri vardır." Sungur, bu tür çocukların sanatta yaratıcı olduklarını gösteren özelliklerini de şöyle anlattı:
"Çok sayıda kaynaktan araştırma yapmayı sever, çok sayıda ilgi alanlarına sahiptir. Sorunları çözümünde çevreden yardım istemeyi pek sevmez. Zeka oyunları ilgisini çeker, dağınık çalışır, genel kültüre önem verir. Tartışmaya girmekten kaçınmaz, öğretmenleri test eder, doğru olanı çok çabuk görür. Hazır cevaptır, fazla hayal kurmaktan hoşlanır, insanları şaşırtmayı sever."
Ebeveyne düşen görevler
Prof. Dr. Nuray Sungur, bu tür özelliklere sahip çocukların ebeveynlerine de şu önerilerde bulunuyor: "Çocuğunuza özgür seçme hakkı verin, karar verirken başka seçeneklerin olup olmadığı konusunda onu geliştirmeye özendirin. Ülkemizle ilgili temel bilgilerini geliştirin. Yurt ve dünya olaylarını tartışın. Tek başına belirleyici durumuna getirmeden paranın, hastalık, ölüm ve savaşların hayatın bir parçası olduğunu kabul etmeyi öğretin. Televizyon seyretmede, programların olumlu ve olumsuz yanlarını eleştirip seçici olmasını öğretin. Mizah duygusunu geliştirmek için çocuğa değil, fakat çocukla birlikte gülün. Onun, aile çevresi dışında model olabilecek başarılı kişilerle tanışmasını sağlayın."
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.