Akaryakıt zammında Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın'ın ilginç çıkışı tepki topluyor. Sanki muhalefetmiş gibi zamlara tepki gösteren Erdoğan, vergilerle zammı tetiklediklerini görmezlikten geliyor...Başbakan, "akaryakıt fiyatlarından bir vatandaş gibi şikayet etmesi de vatandaş lehine herhangi bir değişiklik yaratmayacak. Çünkü ilgili bakanlar ve bürokratlar bu konuda vatandaş lehine adım atmak yerine sektörü toplayıp; 'dünyada ham petrol fiyatları düşünce Türkiye'de de akaryakıt fiyatları düşecek' diye açıklama yaptı. Sektör temsilcileri ise bu kadar yüksek fiyatın 'vergiden' kaynaklandığını söylemelerine rağmen vergi indirimi için devlete baskı yapamıyor.Zamda ölçü nasıl kaçtı? Son bir yılda akaryakıt fiyatları yüzde 35-38 oranları arasında zamlandı. Zam dolar bazında yüzde 49-61 oranları arasında değişti. Bu zamların yüzde 18.8 ila yüzde 27'lik bölümü akaryakıt üzerinden alınan vergilerdeki artıştan kaynaklandı. Akaryakıta her zam geldiğinde devletin topladığı vergi de arttı. Örneğin kurşunsuz benzinin fiyatı son bir yılda 75 Yeni Kuruş (750.000 TL) arttı. Bu artışın 51 Yeni Kuruşluk (510.000 TL'lik) kısmı vergilerdeki artıştan, 11 Yeni Kuruşluk (110.000) kısmı ise ham petrol fiyatlarındaki artıştan kaynaklandı. 10 Yeni Kuruşluk (100.000 TL'lik) kısmı ise diğer etkenlerle yükseldi.Vergi sistemi nasıl: Hükümet 2005 başında akaryakıtta yeni fiyatlama sistemine geçti ve yıl başından beri akaryakıtan alınan özel tüketim vergisi oranlarında artış yapmadı. Ancak 2004 yılında bütçe gelir hedeflerini yakalayabilmek için ÖTV tutarlarında önemli artışlar yaptı. Bu artışların akaryakıt fiyatlarının bugünkü seviyeyi bulmasında büyük rol oynadığı bildiriliyor. Bu kadar vergi varken fiyat rekabeti olmazTürkiye Akaryakıt Bayileri Petrol ve Gaz Şirketleri İşveren Sendikası (TABGİS) Başkanı Atıf Ketenci, sektörün 6 aylık serbest piyasa deneyiminin başarılı olduğunu ancak fiyat bazında rekabetçi olmanın şu andaki vergi ve kar oranları nedeniyle imkan dahilinde bulunmadığını söyledi. Ketenci, 'Bir kere en yüksek vergiler bizde bu yüzden de en pahalı akaryakıt bizde. 2004'te 1 litre benzinde vergi 1 milyon 80 bin liradan 1 milyon 760 bin liraya çıktı' dedi. Ketenci 2005 başında geçilen sistem konusunda da şöyle konuştu: 'Yılbaşından önce dış piyasalarda petrol fiyatları artınca devlet vergisinden fedakarlık edip; ÖTV'yi aşağı çekiyordu. Sonradan fiyat düşünce pompanın ucunda fiyatı indirmiyor, vergide yastıklama yapıyordu. Bence devlet yapacağı bir yönetmelikle TÜPRAŞ'a yetki verirse dış piyasalarda petrol fiyatı artarken vergi indirilir, pompa fiyatı artmaz. Sonra petrol fiyatları düşünce de vergi kaybı telafi edilir.'