logo
12 MAYIS 2025

İçimizdeki Amerikancıların ihaneti!

23.08.2023 00:00:00

"Bu yıl içinde denizaltı gemilerimizi ülkemizde yapmayı başardık… Hava Kuvvetlerimiz için yapılmış olan üç yıllık program, büyük milletimizin yakın ve bilinçli ilgisiyle şimdiden başarılmış sayılabilir.  Bundan sonrası için bütün uçaklarımızın ve motorlarının ülkemizde yapılması ve savaş sanayimizin bu temele göre geliştirilmesi gerekir." (M.K. Atatürk, 1 Kasım 1937)

Atatürk, "Uçağımızı, paraşütümüzü, yedek parçalarımızı kendimiz yapacağız" diyordu. 

7 Eylül 1925'te Bakanlar Kurulu kararıyla 3.5 milyon TL sermayeli TOMTAŞ kuruldu. 

TOMTAŞ, Kayseri'de ve Eskişehir'de birer uçak fabrikası kuracaktı. Kayseri'de üretim, Eskişehir'de tamir, onarım yapılacaktı.

Kayseri Uçak Fabrikası için gereken malzeme Almanya'dan getirildi. 6 Ekim 1926'da devlet töreniyle açılan fabrika, 6 hangarda 50 Türk, 120 Alman işçiyle üretime başladı. 

Fabrika, kurulduğunda dünyanın büyük uçak fabrikalarından biriydi.

Kayseri Uçak Fabrikası'nda 1926-1942 arasında 7 ayrı modelde toplam 212 uçak üretildi.

Burada üretilen ilk Fledgling marka uçak, Atatürk'ün emriyle 1932'de İran'a hediye edildi.

1932'de de Eskişehir Tayyare Tamir Fabrikası kuruldu. 

1941'de Ankara'da THK Etimesgut Uçak Fabrikası kuruldu. 

Burada daha önce kurulmuş atölyeler genişletilerek fabrikaya dönüştürüldü. Fabrika, 1942'de 113 mühendis, 221 teknisyen ve işçiyle üretime başladı. 

Fabrikanın, yerli ve yabancı toplam personel sayısı 878'di. 

THK Uçak Fabrikası'nda yurt dışından alınan patentli uçakların üretimi ve montajı dışında tamamen yerli tasarım uçaklar da geliştirildi. 

Bu iş için 21 kişilik bir birim oluşturuldu. Bu birim 1942-1952 arasında 16 farklı tip uçak tasarladı. Fabrikada 1942-1952 arasında 126 adet Türk tasarım uçak üretildi.

Ve uçak sanayimizin yok edilmesi süreci...

Türkiye, II. Dünya Savaşı'ndan sonra, 1947'de Truman Doktrini, 1948'de Marshall Planı ile ABD etkisine girdi. ABD, II. Dünya Savaşı sonrasında elinde kalmış savaş araç ve gerecini uygun fiyatla Türkiye'ye satmaya ve hibe etmeye başladı. 

1946-1952 arasında 1905 adet Amerikan uçağı Türk Hava Kuvvetleri envanterine girdi. 

THK Motor Fabrikası'nda çalışan Şükrü Er'in aktardığına göre dönemin Hava Kuvvetleri Komutanı, "Amerikan yardımından bedava uçak almak dururken uçak fabrikanıza parayla sipariş verirsem, yarın bu millet beni asar" diyordu.

ABD ve içimizdeki işbirlikçileri, Türkiye'nin kendi uçağını kendisinin üretmesine karşı ittifak yaparak harekete geçmişti.

Hava Kuvvetleri'mizin, 1946-1947'den itibaren yerli uçak fabrikalarından uçak almak yerine Amerikan uçaklarına yönelmesiyle yerli uçak fabrikaları kapanma sürecine girdi. 

Kayseri Uçak Fabrikası 1950'de Hava İkmal Merkezi'ne dönüştürüldü. 

THK Uçak ve Uçak Motoru Fabrikaları ise 1954'te traktör fabrikasına dönüştürülüp kapatıldı. 

Vecihi Hürkuş'un bürokratik engellerle karşılaşması, Nuri Demirağ'ın ise ürettiği uçakların devletçe satın alınmaması, onların da kendi uçak fabrikalarını kapatmalarına neden oldu.

Atatürk'ün isteğiyle Genç Cumhuriyet, 1926-1949 arasında biri onarım olmak üzere üç uçak fabrikası, bir uçak motoru fabrikası ve bir de rüzgâr tüneli kurdu. Ancak bu fabrikalar, II. Dünya Savaşı sonrasında ABD etkisiyle tamamen kapandı. 

Şayet Atatürk'ün izinden bir milim sapma olmasaydı, bugün Türk milleti dünyanın birinci sınıf milleti, Türk ordusu ise, dünyanın süper gücü olacaktı.

Şimdilerde uçak veya benzer hava araç gereçlerini üretmek için, dahi olmaya bile gerek yok.

Yeter ki içimizden hainler çıkmasın!

Yeri gelmişken, bugün Türk Savunma Sanayinde harika işler çıkaran Mühendis evlatlarımızın alınlarından öpüyoruz.

2019 yılında, sırf ekonomik nedenlerle Savunma Sanayimizden ayrılarak, Hollanda Savunma Sanayinde çalışmaya başlayan pırlanta gibi 100 Türk Mühendisin, mutlaka ama mutlaka Türkiye'ye getirilmesi lazımdır.

Bu konuda Milli Savunma Sanayi Başkanı ve Milli Savunma Bakanı'nın özen göstereceğini umuyoruz.

Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
 
Hacı Gaydan / diğer yazıları
Gümrük vergileri düşürülecek
ABD ile Çin anlaştı
'Kuruluş süreci..!'
Uçum'dan fesih ve yeni anayasa mesajı
AKP Sözcüsü Ömer Çelik
'Silah bırakma kararı önemli bir adım'
Bölücü terör örgütü fesih kararını açıkladı
PKK silahları bıraktığını duyurdu
Adana'da patates hasadı başladı
Tarlada fiyatı buysa vay vatandaşın haline
İsrail yine okul ve camiyi hedef aldı
En az 16 Müslüman hayatını kaybetti
Çin Başbakan Yardımcısı, ABD ile görüşmeleri değerlendirdi
"Samimi, derin ve yapıcı"
Hamas, ABD-İsrail vatandaşı esir askeri bırakacak
ABD Başkanı Trump açıkladı
Beşiktaş, Adana Demirspor'dan rövanşı aldı
Beşiktaş 4-1 Adana Demirspor
Zelenski'den Putin'e 'şartlı' yanıt
'Tam, kalıcı ve güvenilir bir ateşkes teyidi'
İddia: Trump Filistin Devleti'ni tanıyabilir
Körfez turunda açıklama gelebilir
Kimliği belirsiz felçli Rus gence 10 yıl annelik yaptı
Gülsüm ananın hayatı film oluyor
Emeklilerin gözü temmuz zammında
Seyyanen zam yapılacak mı?
Doğu Karadeniz'de somon hasadı başladı
Norveç yıllık 2 milyon ton üretim yaparken Türkiye olarak yüz bin tonlardayız
Çalık Holding önündeki darp olayında gelişme
Erol Öğrek'i darp eden 4 kişi tutuklandı
Gümrük vergileri düşürülecek
ABD ile Çin anlaştı
'Kuruluş süreci..!'
Uçum'dan fesih ve yeni anayasa mesajı
AKP Sözcüsü Ömer Çelik
'Silah bırakma kararı önemli bir adım'
Bölücü terör örgütü fesih kararını açıkladı
PKK silahları bıraktığını duyurdu
Adana'da patates hasadı başladı
Tarlada fiyatı buysa vay vatandaşın haline
İsrail yine okul ve camiyi hedef aldı
En az 16 Müslüman hayatını kaybetti
Çin Başbakan Yardımcısı, ABD ile görüşmeleri değerlendirdi
"Samimi, derin ve yapıcı"
Hamas, ABD-İsrail vatandaşı esir askeri bırakacak
ABD Başkanı Trump açıkladı
Beşiktaş, Adana Demirspor'dan rövanşı aldı
Beşiktaş 4-1 Adana Demirspor
Zelenski'den Putin'e 'şartlı' yanıt
'Tam, kalıcı ve güvenilir bir ateşkes teyidi'
İddia: Trump Filistin Devleti'ni tanıyabilir
Körfez turunda açıklama gelebilir
Kimliği belirsiz felçli Rus gence 10 yıl annelik yaptı
Gülsüm ananın hayatı film oluyor
Emeklilerin gözü temmuz zammında
Seyyanen zam yapılacak mı?
Doğu Karadeniz'de somon hasadı başladı
Norveç yıllık 2 milyon ton üretim yaparken Türkiye olarak yüz bin tonlardayız
Çalık Holding önündeki darp olayında gelişme
Erol Öğrek'i darp eden 4 kişi tutuklandı
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.