logo
17 MAYIS 2025

Satışlar düştü, harcamalar arttı

TOBB ve Visa’nın “Kartlı Harcamalar Analizi” sonuçlarına göre, bu yılın ilk çeyreğinde aylık kartlı harcamalar ortalaması geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 85 artış gösterdi. Gıda Perakendecileri Derneği’nin açıklamasına göre ise, son bir yılda et satışlarında yüzde 40, meyve satışlarında yüzde 50 düşüş yaşandı. Bu veriler bize, geliri yetersiz olan vatandaşların kartlara yüklendiğini, satışlardaki düşüşe rağmen harcamalardaki artışın yüksek enflasyondan kaynaklandığını gösterdi

27.07.2022 16:51:00
Satışlar düştü, harcamalar arttı
Satışlar düştü, harcamalar arttı
MURAT ÇABAS / HABER ANALİZ

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) Haziran ayı için yıllık enflasyonu yüzde 78.62, akademisyenlerin oluşturduğu ENAG ise yüzde 175.5 olarak açıklamıştı. Dün açıklanan TOBB verileri vatandaşların nakitten ziyade kartlı ödemelere yöneldiğini; Gıda Perakendecileri Derneği verileri ise kartlı harcamalardaki artışın talep artışından değil, yüksek enflasyondan kaynaklandığını gösterdi.

Vatandaş kartlara yüklendi

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) ve Visa, üçüncü "Kartlı Harcamalar Analizi" sonuçlarını açıkladı. Buna göre, 2022 yılının ilk çeyreğinde aylık kartlı harcamalar ortalaması geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 85 artış gösterdi. Analizde diğer ülkelerle de karşılaştırmalar yapıldı. Türkiye'de kartlı harcamalar, dünya genelinde Covid-19 aşılamalarının başladığı 2021 yılı itibarıyla İtalya, İsveç ile ABD gibi ülkelere kıyasla daha yüksek oranda artış kaydetti. Analizde 2020, 2021 yılları ve 2022'nin ilk 3 aylarını kapsayan karşılaştırma yapıldı. Kartlı harcamalar, 2020 yılıyla karşılaştırıldığında, 2021'de yüzde 55 arttı. Salgının başlaması ile düşüş gösteren isteğe bağlı tüketim harcamaları da Mayıs 2021 sonrasında başlayan normalleşme süreci ile artış gösterdi. Bu yılın ilk çeyreğinin aylık kartlı harcamalar ortalaması geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 85 artış gösterdi. Türkiye'de 2021 ve 2022 yıllarının ilk çeyreği kartlı harcamalar açısından kıyaslandığında, e-ticaret yüzde 90, banka kartı harcamaları yüzde 118 büyüdü, temassız ödemeler de 3 katına çıktı. Ticari kredi kartlarıyla yapılan harcamalar da bu dönemde yüzde 94 arttı. 2020 ve 2021 yılları kıyaslandığında ise kartlarla yapılan harcama tutarları, banka kartlarında yüzde 62, kredi kartlarında ise yüzde 47 büyüme kaydetti.

Harcamaları fahiş fiyatlar artırdı

Analizde, farklı sektörler kapsamında gerçekleşen kartlı harcamalar da ele alındı. 2021'de bir önceki yıla kıyasla özellikle seyahat (yüzde 116), yeme-içme (yüzde 81) ve giyim-aksesuar harcamalarında (yüzde 58) dikkate değer artış görüldü. Bu yılın ilk çeyreğinde ise seyahat harcamalarında yüzde 201 artış gözlemlenirken, yeme-içmede bu oran yüzde 225 oldu. Elbette ki bu artışlarda seyahat, yeme-içme ve diğer bütün sektörlerdeki fahiş fiyat artışlarının etkisi büyük oldu.

Perakende satışlarda büyük düşüş

Perakende sektöründen yapılan açıklamalarda, yüksek enflasyon sebebiyle satışlarda miktar olarak büyük bir düşüşün yaşandığı, ayrıca vatandaşların ürün tercihlerinde de büyük değişiklikler olduğu belirtiliyor. Haziran ayı itibarıyla geçen yılın aynı ayına göre et satışlarında yüzde 40, meyve satışlarında yüzde 50 daralma olduğunu belirten Gıda Perakendecileri Derneği (GPD) Yönetim Kurulu Üyesi Erdal Tüfekçi, alışverişlerin artık daha sık ve küçük miktarlarda yapıldığını anlattı. Tüfekçi, "Satış adetlerinde azalma var. İnsanlar satın alınabilecek fiyatları bulabilmek için sürekli gramajlarda değişiklikler yapıyor. Biz de alışverişte ulaşılabilir fiyatları artırmak için yeni ürünler ve yeni markalarla çalışmak durumunda kalıyoruz" dedi. "Private label dediğimiz market markalı bir ürün ile markalı bir ürün arasında yüzde 40 gibi bir fiyat farkı var" diyen Tüfekçi, "Fiyatların geldiği seviyeden dolayı market markalı ürünlere tüm ürün kategorilerinde ciddi talep var ve bunun daha da artacağı belli" dedi. Özel Markalı Ürünler Sanayicileri ve Tedarikçileri Derneği (PLAT) Başkanı İmer Özer ise, vatandaşın market markalı ürünlere daha önce görmediği ilgi ve alakayı göstermeye başladığını, sadece gıdada değil, güneş kremlerinde bile artık market markalı ürünlerin satıldığını söyledi. Özer, son bir yılda özel markalı ürünler cirosunun bir önceki yıla göre toplamda yüzde 79 arttığı bilgisini verdi.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
Kongre tarihi belli oldu
Fenerbahçe'den kongre kararı!
Fesih ve silah bırakma mesajı
Tiran dönüşü önemli açıklamalar
Gazze yanıyor
İsrail kalıcı işgal amacıyla yoğun saldırı başlattı
En mutlu gününde şoku yaşadı
Disko topunun gelinin üstüne düştüğü anlar kamerada
Cumhurbaşkanı kararı ile kritik atamalar
Resmi Gazete'de yayımlandı
3 yeni Bölge İdare Mahkemesi kurulacak
Karar Resmi Gazete'de
1 ile turuncu, 18 ile sarı uyarı
İçişleri Bakanlığı uyardı
İsrail, Gazze'de 'kalıcı işgal" saldırılarını başlattı
İsrail kabinesi planı onaylamıştı
'Önümüzü göremiyoruz'
İş dünyası dert küpü
Üstelik sayıları da azalıyor
Her 10 gençten 6'sının işi yok
Gerçek beka sorunu
2010'da yüzde 17 idi, 2024'te yüzde 14.9
Türkiye düşmanlığı körükleniyor
Hintliler Türk elmasına bile düşmanlık besliyor
Bir Türkiye klasiği
Yıllardır hizmet veren hastane bugün açılıyor
"Can kaybı yok"
Bakan Yerlikaya açıkladı
Rusya-Ukrayna esir takasında anlaştı
Dışişleri Bakanı Hakan Fidan açıkladı
Kongre tarihi belli oldu
Fenerbahçe'den kongre kararı!
Fesih ve silah bırakma mesajı
Tiran dönüşü önemli açıklamalar
123456789101112131415
Kongre tarihi belli oldu
Fenerbahçe'den kongre kararı!
Fesih ve silah bırakma mesajı
Tiran dönüşü önemli açıklamalar
Gazze yanıyor
İsrail kalıcı işgal amacıyla yoğun saldırı başlattı
En mutlu gününde şoku yaşadı
Disko topunun gelinin üstüne düştüğü anlar kamerada
Cumhurbaşkanı kararı ile kritik atamalar
Resmi Gazete'de yayımlandı
3 yeni Bölge İdare Mahkemesi kurulacak
Karar Resmi Gazete'de
1 ile turuncu, 18 ile sarı uyarı
İçişleri Bakanlığı uyardı
İsrail, Gazze'de 'kalıcı işgal" saldırılarını başlattı
İsrail kabinesi planı onaylamıştı
'Önümüzü göremiyoruz'
İş dünyası dert küpü
Üstelik sayıları da azalıyor
Her 10 gençten 6'sının işi yok
Gerçek beka sorunu
2010'da yüzde 17 idi, 2024'te yüzde 14.9
Türkiye düşmanlığı körükleniyor
Hintliler Türk elmasına bile düşmanlık besliyor
Bir Türkiye klasiği
Yıllardır hizmet veren hastane bugün açılıyor
"Can kaybı yok"
Bakan Yerlikaya açıkladı
Rusya-Ukrayna esir takasında anlaştı
Dışişleri Bakanı Hakan Fidan açıkladı
Kongre tarihi belli oldu
Fenerbahçe'den kongre kararı!
Fesih ve silah bırakma mesajı
Tiran dönüşü önemli açıklamalar
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.