Bosna-Hersek'in denizle bağını koparıyorlar
Hırvat topraklarının iki yakasını birbirine bağlamak üzere inşa edilmesi planlanan Peljeşac Köprüsü, ülkelerinin gelecekteki güvenliğinden kaygı duyan Boşnaklar arasında endişelere yol açıyor.
17.03.2021 14:56:00





Avrupa Birliği (AB) 7 Haziran 2017'de Hırvat topraklarının iki yakasını birbirine bağlayacak bir köprünün inşası için 357 milyon Euro'luk tahsisatta bulunmaya karar verdi. 2.4 kilometrelik köprünün finansmanını karşılayacağını duyuran Avrupa Komisyonu açıklamasında kullanılan dil AB'ye özgü olmak itibarıyla kulağa pek kibar gelen ve turizm dostu bir tarzda idi.
Köprünün yapımına ilişkin mukavele, Ocak 2018'de KDV'siz 340 milyon ABD doları tutarında bir teklifte bulunan Çin devletine ait China Road and Bridge Corporation'a (CRBC) verildi. Hırvat gazeteci Luka Ivan Jukiç'e göre, Peljeşac Köprüsü Çinliler tarafından üstlenilen ilk büyük AB finansmanlı altyapı projesi olma özelliğine sahip. Çinli şirket, projeyi hem daha hızlı hem de daha ucuza tamamlamayı taahhüt ederek rakiplerini geride bıraktı. Nisan 2019'da Çin Başbakanı Li Kıçiang, Hırvatistan Başbakanı Andrej Plenkoviç'le birlikte şantiyeyi ziyaret etti. İlk başta bu yıl tamamlanması planlanan proje bir yıllığına ertelendi. Plenkoviç'e göre, köprünün inşaatının 2022 yılının Haziran ayında tamamlanması planlanıyor.
Ne var ki bahsettiğimiz, çeşitli tartışmalara sebebiyet vermiş bir köprü. Avrupa Komisyonu'nun 2017 yılında yaptığı, inşaat finansmanının sağlanacağını belirten açıklamada, köprünün Bosna-Hersek'in açık denize erişimini engelleyeceğine dair bir kelime dahi geçmiyordu. Aslında Peljeşac Köprüsü, Bosna topraklarını ve sahil kasabası Neum'u bypass etmeye çalışıyor. Neum, Bosna-Hersek'in denize kıyısı olan tek şehri. Hırvatistan'ı, topraklarının iki yakası arasında birbirine bitişik bir bağlantı sağlamaya sevk eden ulusal çıkarı, Bosna'nın denize erişimi pahasına gerçekleşiyor. Büyük gemilerin Bosna topraklarına girişini potansiyel olarak engelleyebileceği için köprünün 55 metrelik yüksekliği özellikle tartışmalı bir durum teşkil ediyor.
Hırvatistan ve Bosna'nın Yugoslavya'nın birer parçası olduğu zamanlarda, hepsi tek bir ülke olduğu için burada bir köprüye gerek duyulmuyordu. Yugoslavya'nın dağılması nedeniyle, tarihi Dubrovnik kentinden Split'e seyahat etmek artık Bosna topraklarından ve Bosna'nın sınır kapılarından geçmeyi gerektiriyor. Adriyatik'teki Hırvat-Boşnak sınırı "dünyadaki en saçma sınırı". Şimdi Hırvat topraklarını ikiye bölen Neum koridoru Peljeşac Köprüsü sayesinde atlanabiliyor olacak.
Aslında Peljeşac Köprüsü, Bosna topraklarını ve sahil kasabası Neum'u bypass etmeye çalışıyor. Hırvatistan'ı, topraklarının iki yakası arasında birbirine bitişik bir bağlantı sağlamaya sevk eden ulusal çıkarı, Bosna'nın denize erişimi pahasına gerçekleşiyor. Büyük gemilerin Bosna topraklarına girişini potansiyel olarak engelleyebileceği için köprünün 55 metrelik yüksekliği özellikle tartışmalı bir durum teşkil ediyor.
Bosna'daki Bosnalı Hırvat yetkililer de bekleneni yaparak köprü konusunda Hırvatistan'la ağız birliği yaptılar. Köprünün inşasına karşı açık bir şekilde tavır alarak konuşan sadece Boşnak siyasetçiler oldu, fakat onların da yaptığı çoğunlukla gelişigüzel açıklamalardan ibaret kaldı. Peljeşac Köprüsü'ne yaptıkları itirazlar, Hırvatistan'ın kararlı rotasını değiştirmekten daha ziyade iç siyaset malzemesi olarak tüketilmesi hedeflenen neticesiz açık mektuplar halinde ifade edilir oldu. Çok sayıda üst düzey Boşnak yetkilinin çifte vatandaşlığın (Boşnak ve Hırvat) yanı sıra Hırvatistan'da gayrimenkul çıkarlarına sahip olduğu söyleniyor, bu da köprüyle ilgili bunca tartışma süredururken sessiz kalmalarını açıklayabilir. Doç. Dr. Hamza Karçiç / AA
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.