logo
15 ARALIK 2025


ÖTV analizi (2) /Ali Osman ULUSOY

08.01.2007 00:00:00
Havayolu ve denizyolu taşımalarında kullanılan araçlara ÖTV'siz akaryakıt verilmesi konusu, sektörde hemen hemen üç yıldır tartışılıyor. Görüyorum ki aradan üç sene geçmesine rağmen ÖTV olayı sektörde hala güncelliğini koruyor. Kimsenin bir arpa boyu yol katedemediği de ortada. Bizi ziyadesiyle etkileyen ÖTV olayına bir başka boyuttan bakacağım. Daha öncede belirttiğim gibi, taşımacılıkta yakıtın önemli olması ve siyasi bir kararla alınmasından vazgeçilen ÖTV'nin büyük olması nedeniyle bu karar önemli. Tekrar geçirilmesinde fayda var.Bu karar havayolu taşımacıların maliyetlerini ve bağlı olarak da fiyatlarını düşürebilirdi, öyle de oldu. Havayolu ile karayolu arasındaki fiyat farkı azaldığı, yani makas kapandığı için bazı otobüs yolcuları otobüs yerine uçağı tercih edebilirdi, bu da oldu. Uçaklar için fiyatlar, hattın uzunluğuna göre çok artmadığı için uzun olan hatlardaki uçak fiyatlarının cazibesi ve bu hatlardaki otobüs yolculuğunun çok uzun zaman alması nedeniyle de etkilenme fazla oldu. Peki ne kadar etki eder?...İnsanlar, uçaklar ucuzladı diye durup dururken ya da uçağa binmiş olmak için pek seyahate çıkmaz. Buna yapanların sayısı azdır. Esas olarak otobüs yerine uçak kullanılmış olur. Bunun sonunda da toplam yolculuk miktarı değişmez. Toplam yolcu sayısı artmayınca da seferler doluluklar artmaz, atıl olan kapasiteler kullanılmaz. Belki biraz uçaklarda sefer, doluluk artar ve atıl kapasite azalır- ki öylede oldu- ama bundan da otobüsler kaybeder. Onlarda atıl kapasite zaten yaz ve bayram hariç çoktur doğal olarak biraz daha arttı. Hepsi bu!...Havayolunun fiyat düşürmesi sonrasında yolcu kaybetmemek için karayolunun da ucuzlayacağı ve buna bağlı olarak yolculuğun artacağı akla gelebilir. Burada çok dikkatli olunmalı?  Karayolunda aşırı rekabet nedeniyle fiyatlar çok düşük. Bunun daha da düşmesine ne mümkündür, ne de doğrudur!...Eğer mümkün olmadığı halde uçaklara gidecek yüzde 2-3 yolcuyu geri almak için fiyatlar düşürülürse, sektör kendi sonunu hazırlamış olur. Bu hem zararına çalışma demektir, hem de hizmetten, kaliteden ve güvenlikten taviz vermek demektir... Zira fiyat daha da düşünce bir şeyler kısılmaya, tasarruf yapılmaya gidilir ki, bu da iyi sonuç vermez. Ben bu yarışa girilmemesi gerektiğini belirtip, fiyatların düşürülmemesi gerektiğini düşünüyorum.Peki, bu ÖTV'nin sıfırlanması kararı ne getirdi? Bana göre pek bir şey yok. Bana göre pire için yorgan yakıldı gibi geliyor. Ya da atılan taş, ürkütülen kurbağaya değmedi. Ama istikrar ve huzurun bozulduğu kaldı sadece?Peki ne yapılabilmeli?... Akaryakıt içindeki ÖTV'nin yükü azaltılıp, tüm taşımalar ve taşıma dışı yakıt kullananlar için- halkın alım gücü de dikkate alınıp- yakıt fiyatları düşürülürse, maliyetler azalır, fiyatlar düşer, ekonomik canlanma olur. Yolculuk artacağı için de herkes de bundan nasibini alırdı. Peki, şimdi ne olacak. Bunu yapmak için fırsat var. Yanlıştan dönmek erdemdir?
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
 
Misafir Kalem (A) / diğer yazıları
2025'in 11 aylık otomotiv sanayi verileri açıklandı
İhracat yüzde 5 arttı
Şili'de devlet başkanı seçimi sonuçlandı
16 puan farkla aşırı sağın adayı kazandı
İsrail, Batı Şeria'da yıkıma devam ediyor
Nur Şems Mülteci Kampında 25 binayı daha yıkma kararı aldı
Trabzon'da müthiş maç
Trabzonspor: 3 - Beşiktaş: 3
Türkiye’yi derin üzüntüye boğan kayıp
Şehzadeler Belediye Başkanı Gülşah Durbay vefat etti
'CAATSA ve Halkbank davası hariç..'
'Geri kalan alanlarda çok iyiyiz'
ABD'nin Brown Üniversitesinde silahlı saldırı
2 kişi öldü, 8 kişi yaralandı
İsrail'den Hamas'ın üst düzey komutanına hava saldırısı
Raad Saad'ın hedef aldığı saldırıda 4 ölü, 25 yaralı
Suriye'de yeni oyun mu? Pentagon: 'DEAŞ, 2 askerimizi öldürdü'
Suriye İçişleri Bakanlığı: 'Uyarımız dikkate alınmamıştı'
Galatasaray Antalyaspor'u rahat geçti
Galibiyet 4 golle geldi
Uzmanından endişelendiren açıklama:
Bursa ve Konya Ovaları çöküyor
Umutsuz bekleyiş
Asgari ücretlinin 2026’dan da umudu yok!
Bir de çocuk yapın diyorlar ya!
Garibanlığın gözü kör olsun!
İşte kafalarındaki rakam!
İşçisiz başlayan asgari ücrette ikinci toplantı tarihi belli oldu
Gazze'yi bu kez fırtına vurdu
12 kişi hayatını kaybetti, 27 binden fazla çadır hasar gördü
2025'in 11 aylık otomotiv sanayi verileri açıklandı
İhracat yüzde 5 arttı
Şili'de devlet başkanı seçimi sonuçlandı
16 puan farkla aşırı sağın adayı kazandı
İsrail, Batı Şeria'da yıkıma devam ediyor
Nur Şems Mülteci Kampında 25 binayı daha yıkma kararı aldı
Trabzon'da müthiş maç
Trabzonspor: 3 - Beşiktaş: 3
Türkiye’yi derin üzüntüye boğan kayıp
Şehzadeler Belediye Başkanı Gülşah Durbay vefat etti
'CAATSA ve Halkbank davası hariç..'
'Geri kalan alanlarda çok iyiyiz'
ABD'nin Brown Üniversitesinde silahlı saldırı
2 kişi öldü, 8 kişi yaralandı
İsrail'den Hamas'ın üst düzey komutanına hava saldırısı
Raad Saad'ın hedef aldığı saldırıda 4 ölü, 25 yaralı
Suriye'de yeni oyun mu? Pentagon: 'DEAŞ, 2 askerimizi öldürdü'
Suriye İçişleri Bakanlığı: 'Uyarımız dikkate alınmamıştı'
Galatasaray Antalyaspor'u rahat geçti
Galibiyet 4 golle geldi
Uzmanından endişelendiren açıklama:
Bursa ve Konya Ovaları çöküyor
Umutsuz bekleyiş
Asgari ücretlinin 2026’dan da umudu yok!
Bir de çocuk yapın diyorlar ya!
Garibanlığın gözü kör olsun!
İşte kafalarındaki rakam!
İşçisiz başlayan asgari ücrette ikinci toplantı tarihi belli oldu
Gazze'yi bu kez fırtına vurdu
12 kişi hayatını kaybetti, 27 binden fazla çadır hasar gördü
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.