logo
23 HAZİRAN 2026

Özel yapıyor da devlet niye yapamıyor?

24.10.2012 00:00:00
“Amasra bölgesinde 50 milyar dolarlık kömür rezervi tespit ettik.” Bu ifade otomotivde, traktör sanayinde, turizmde ve de enerjide yatırımları olan Hattat Holding’in Grup Başkanı Mehmet Hattat’a ait…Hattat’ın ifadesine göre, TTK bölgede tespit ettiği 490 milyon rezervle ihaleyi çıkmış ve grup ihaleyi kazandıktan sonra şu ana kadar yaptıkları sondajlarla 780 milyon ton rezerv saptamışlar.Bu da gösteriyor ki, TTK’nın tespit ettiği rezervler gerçekleri yansıtmıyor ve gerçeklerin çok çok altında…Sayın Hattat, Amasra’da 2 bin megawatlık enerji üretecek 2 termik santral kuracaklarını belirtiyor. Hattat, “termik santraller çevreyi kirletiyor” iddialarına da cevap veriyor; Amasra’da bulunan Çatalağzı Termik Santrali ile hemen yanı başındaki Eren Holding’e ait santrali mukayese ederek şunları söylüyor:  “Bakın, kamuya ait santralin bacasından nasıl duman çıkıyor. Çünkü teknolojisi eski ve çevreyi kirletiyor. Eren’in santralinin bacalarından ise neredeyse duman çıkmıyor. Çünkü onun teknolojisi yeni…”Hattat, 11 bin kişiye iş sağlayacaklarını, açacakları bu santrallerle enerji üretiminin yüzde 12’sini gerçekleştireceklerini belirtiyor.Bunları anlatmamızın nedeni elbette ki Hattat Holding’in ve sahibinin reklamını yapmak değil; bir vakıayı tespit etmek.Öncelikle Türkiye’nin maden tespiti doğru yapılmıyor. Dünyanın birçok ülkesinde Türkiye bir maden cenneti olarak ifade edilirken, petrol şirketlerinin en üst yöneticileri Türkiye’nin petrol denizi üzerinde yüzdüğünü ifade ederken, yapılan bilimsel çalışmalar 3 katrilyon dolarlık ham halde maden rezervinden bahsederken bizim yetkililerimiz hala bu gerçekleri inkar etmeye çalışıyor.Ama yukarı da belirtildiği gibi her gün pratik olarak yaşanan gelişmeler bu gerçekleri doğruluyor, siyasilerimizi ve onların şakşakçılarını yalanlıyor.Artık maden konusunda da mızrak çuvala sığmıyor.Diğer önemli bir husus ise, Türkiye’nin birçok bölgesinde kaliteli kömür rezervi bulunmasına rağmen termik santraller, çevreyi kirletiyor gerekçesiyle hep devre dışı bırakılmıştı.Görünen o ki, Hattat’ın ifadesiyle çevreye en ufak bir zarar vermeyen termik santraller kurulabiliyor. Bu teknolojiye özel bir şirket ulaşabiliyor da, ekonomide mangalda kül bırakmayan siyasilerimiz neden devlete bu tür santraller kazandırmıyor?Toprak fiyatına madenlerimizi öncelikle yabancılara ardından da kırıntılarını yandaşlara peşkeş çekenler, bu madenlerin gelirini pekala devlete ve millete kazandırabilirler.Bir özel şirket bile 2 santralle 11 bin kişiye iş sağlayabiliyorsa, ülkenin her yanında açılacak olan termik, hidroelektrik, nükleer santraller kim bilir ne kadar çok vatandaşımıza istihdam sağlar.Siyasilerimiz ve onların ekranları işgal eden, basın köşelerini tutan avukatları(!) şunu diyebilirler: Bu tür yatırımları özel şirket yapabilir ama devlet hantal olduğu için yapamaz.Biz de diyoruz ki, açın Prof. Dr. Haydar Baş’ın Milli Ekonomi Modeli’ni okuyun.Orada madenlerin devlet-millet ortaklığıyla işletilmesi diye bir proje var.Bir kamu kuruluşunun yüzde 51’i devlete, yüzde 49’u ise millete ait olursa, o kamu kuruluşunun hantal olması mümkün değildir. Ona ortak olan millet o kamu kuruluşunun en iyi bir şekilde çalışmasını sağlayacak ve en doğru şekilde denetleyecektir.
 
Murat Çabas / diğer yazıları
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2026

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.