logo
01 MAYIS 2025

Türkiye'de madencilik kanunu ve tarihsel gelişimi

Türkiye, zengin bir maden potansiyeline sahip bir ülke. Türkiye, bu yer altı zenginliklerini değerlendirmek için, madencilik sektörünü düzenleyen yasal metinler çıkarmıştır. Düzenleyen yasal metinlerin tarihsel gelişimine bir bakalım

10.03.2024 15:15:00
Mehmet Hakan Akkuş
Türkiye'de madencilik kanunu ve tarihsel gelişimi
Türkiye'de madencilik kanunu ve tarihsel gelişimi
Türkiye, zengin bir maden potansiyeline sahip bir ülkedir. Türkiye'de, enerji, sanayi, inşaat, tarım ve dekorasyon sektörlerinde kullanılan yaklaşık 60 çeşit maden bulunmaktadır. Bu madenler arasında, linyit, taşkömürü, petrol, doğalgaz, bor, altın, gümüş, bakır, demir, krom, mermer, traverten, granit, kum, çakıl, tuz, kireç taşı, alçı taşı, fosfat, sülfür, kalsit, dolomit, kalker, manganez, çinko, kurşun, uranyum, toryum gibi önemli kaynaklar yer almaktadır.

Türkiye, bu yer altı zenginliklerini değerlendirmek için, madencilik sektörünü düzenleyen yasal metinler çıkarmıştır. Türkiye'de madencilik sektörünü düzenleyen yasal metinlerin tarihsel gelişimi şöyledir:

- Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşundan önce, Osmanlı İmparatorluğu döneminde, madencilik sektörü '1840 tarihli Maden Nizamnamesi' ile düzenlenmiştir. Bu nizamname, madenlerin devletin mülkiyetinde olduğunu, maden arama ve işletme ruhsatlarının devlet tarafından verileceğini, ruhsat sahiplerinin devlete belli bir bedel ödeyeceğini, ruhsatların süre, alan ve maden grubu bakımından sınırlı olduğunu belirtmiştir.

- Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşundan sonra, madencilik sektörü '1935 tarihli Maden Kanunu' ile düzenlenmiştir. Bu kanun, madenlerin devletin hüküm ve tasarrufunda olduğunu, maden arama ve işletme ruhsatlarının devlet tarafından verileceğini, ruhsat sahiplerinin devlete belli bir bedel ödeyeceğini, ruhsatların süre, alan ve maden grubu bakımından sınırlı olduğunu belirtmiştir.

Ayrıca, bu kanun, madenlerin milli menfaatlere uygun olarak aranması, işletilmesi ve değerlendirilmesi için devletin teşvik, destek ve denetim yapacağını, maden araştırma ve teknoloji geliştirme faaliyetlerine katılacağını, maden işletmecilerinin çevre, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal sorumluluk gibi konularda yükümlülükler taşıyacağını hüküm altına almıştır.

- 1935 tarihli Maden Kanunu, 1954 yılında '6326 sayılı Petrol Kanunu' ile değiştirilmiştir. Bu kanun, petrol ve doğalgaz gibi yer altı kaynaklarının aranması, işletilmesi ve değerlendirilmesi için özel bir düzenleme getirmiştir. Bu kanun, petrol ve doğalgazın devletin hüküm ve tasarrufunda olduğunu, petrol ve doğalgaz arama ve işletme ruhsatlarının devlet tarafından verileceğini, ruhsat sahiplerinin devlete belli bir bedel ödeyeceğini, ruhsatların süre, alan ve kaynak grubu bakımından sınırlı olduğunu belirtmiştir.

Ayrıca, bu kanun, petrol ve doğalgazın milli menfaatlere uygun olarak aranması, işletilmesi ve değerlendirilmesi için devletin teşvik, destek ve denetim yapacağını, petrol ve doğalgaz araştırma ve teknoloji geliştirme faaliyetlerine katılacağını, petrol ve doğalgaz işletmecilerinin çevre, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal sorumluluk gibi konularda yükümlülükler taşıyacağını hüküm altına almıştır.

- 6326 sayılı Petrol Kanunu, 2013 yılında '6491 sayılı Petrol Kanunu' ile değiştirilmiştir. Bu kanun, petrol ve doğalgazın aranması, işletilmesi ve değerlendirilmesi için daha güncel ve kapsamlı bir düzenleme getirmiştir. Bu kanun, petrol ve doğalgazın devletin hüküm ve tasarrufunda olduğunu, petrol ve doğalgaz arama ve işletme ruhsatlarının devlet tarafından verileceğini, ruhsat sahiplerinin devlete belli bir bedel ödeyeceğini, ruhsatların süre, alan ve kaynak grubu bakımından sınırlı olduğunu belirtmiştir.

Ayrıca, bu kanun, petrol ve doğalgazın milli menfaatlere uygun olarak aranması, işletilmesi ve değerlendirilmesi için devletin teşvik, destek ve denetim yapacağını, petrol ve doğalgaz araştırma ve teknoloji geliştirme faaliyetlerine katılacağını, petrol ve doğalgaz işletmecilerinin çevre, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal sorumluluk gibi konularda yükümlülükler taşıyacağını hüküm altına almıştır.

- 1935 tarihli Maden Kanunu, 1985 yılında '3213 sayılı Maden Kanunu' ile değiştirilmiştir. Bu kanun, halen yürürlükte olan ve madencilik sektörünü düzenleyen temel yasal metindir. Bu kanun, madenlerin devletin hüküm ve tasarrufunda olduğunu, maden arama ve işletme ruhsatlarının devlet tarafından verileceğini, ruhsat sahiplerinin devlete belli bir bedel ödeyeceğini, ruhsatların süre, alan ve maden grubu bakımından sınırlı olduğunu belirtmiştir.

Ayrıca, bu kanun, madenlerin milli menfaatlere uygun olarak aranması, işletilmesi ve değerlendirilmesi için devletin teşvik, destek ve denetim yapacağını, maden araştırma ve teknoloji geliştirme faaliyetlerine katılacağını, maden işletmecilerinin çevre, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal sorumluluk gibi konularda yükümlülükler taşıyacağını hüküm altına almıştır.

Türkiye'de madencilik sektörünü düzenleyen yasal metinlerin tarihsel gelişimi, Türkiye'nin yer altı zenginliklerini değerlendirmek için izlediği politikaların ve hedeflerinin de bir yansımasıdır. Türkiye, madencilik sektörünü geliştirmek, maden kaynaklarını milli menfaatlere uygun olarak değerlendirmek, maden arama ve işletme faaliyetlerini teşvik etmek, maden araştırma ve teknoloji geliştirme projelerini desteklemek, madencilik sektörünün çevre, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal sorumluluk gibi konularda uyumlu olmasını sağlamak gibi amaçlarla, madencilik sektörünü düzenleyen yasal metinleri zaman zaman güncellemiş ve iyileştirmiştir.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
Kentsel dönüşüm destekleri değişti
Karar Resmi Gazete'de
İstanbul'da bazı yollar trafiğe kapatıldı
Toplu taşımayı kullanacaklara dikkat!
Düzce'de neler oluyor?
İl Sağlık Müdürlüğü avukatı odasında silahla vuruldu
Ayaklarını yıkayıp suyunu içmişti
Engin Polat'a hapis cezası
Serbest bırakıldılar
Kamerası bantlanan otel yöneticileri için karar
'İstanbul'u onların eline ve insafına terk edemeyiz'
Erdoğan İtalya dönüşü konuştu
Erdoğan'dan 'telef' çıkışı
'Daha kaç CHP'li...'
'Kanal İstanbul gündemimizde yok'
Murat Kurum'dan açıklama
Bahçeli'ye 'pişmiş aş' tepkisi
'Teröristbaşını Meclis'e çağıran zat...'
Bilirkişi raporu 'asli kusurlu' dedi
Fatma Zehra Kınık: 'Asli kusurlu olduğumu kabul etmiyorum'
ABD'den iki ülkeye yaptırım
Listede 6 kurum ve 6 kişi bulunuyor
Kıbrıs'ta EOKA hortluyor
MSB'den dikkat çekici açıklama
ABD Başkanı Donald Trump
Görevindeki ilk 100 gününü değerlendirdi
ABD'den iki başkente sert uyarı!
'Somut adım atılmazsa biz yokuz'
Dış açıkta korkutan artış
3 ayda 22,5 milyar dolar oldu
Kentsel dönüşüm destekleri değişti
Karar Resmi Gazete'de
İstanbul'da bazı yollar trafiğe kapatıldı
Toplu taşımayı kullanacaklara dikkat!
Düzce'de neler oluyor?
İl Sağlık Müdürlüğü avukatı odasında silahla vuruldu
Ayaklarını yıkayıp suyunu içmişti
Engin Polat'a hapis cezası
Serbest bırakıldılar
Kamerası bantlanan otel yöneticileri için karar
'İstanbul'u onların eline ve insafına terk edemeyiz'
Erdoğan İtalya dönüşü konuştu
Erdoğan'dan 'telef' çıkışı
'Daha kaç CHP'li...'
'Kanal İstanbul gündemimizde yok'
Murat Kurum'dan açıklama
Bahçeli'ye 'pişmiş aş' tepkisi
'Teröristbaşını Meclis'e çağıran zat...'
Bilirkişi raporu 'asli kusurlu' dedi
Fatma Zehra Kınık: 'Asli kusurlu olduğumu kabul etmiyorum'
ABD'den iki ülkeye yaptırım
Listede 6 kurum ve 6 kişi bulunuyor
Kıbrıs'ta EOKA hortluyor
MSB'den dikkat çekici açıklama
ABD Başkanı Donald Trump
Görevindeki ilk 100 gününü değerlendirdi
ABD'den iki başkente sert uyarı!
'Somut adım atılmazsa biz yokuz'
Dış açıkta korkutan artış
3 ayda 22,5 milyar dolar oldu
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.