İslam'ın temel şartlarından biri de zekat vermektir.
Yaratılış gayemiz Allah'a kulluktur. İnsan fıtratı gereği hem Allah'a karşı sorumlu, hem de aile ve çevresine karşı sorumludur. Bu sorumluluk hem mal ve hem kalp boyutu ve hem de ahlak ile genişler.
Din, sadece Allah ile kul arasında kalan ibadetlerle sınırlı değildir. Yaratılışımıza uygun olarak, gerek insan, gerek çevre, gerek hayvan haklarına da riayet edilecektir. Haramlar men edilirken helallere uyulması emredilmiştir. Faizin her çeşidi yasaktır.
İnfak vardır. Zekat, sadaka infaktır. Hadis-i şerifteki beyan ile, "Güler yüz sadakadır."
Darda olana, borçlu olana koşmak vardır. Kur'an-ı Azmüşşan'da geçtiği ifade ile, 'Karz-ı Hasen' (en güzel borç verme) şekli vardır. Ki, veremeyenin borcunu affetmektir.
Dinin ruhuna, prensiplerine uygun olarak Müslümanlar kendi sistemlerini kurmalıdırlar. Aksi halde şeytanın ya da şeytanca ortaya konacak sistemlerin mahkûmu olurlar.
Basit belki ama yıllardır bir kapitalist düzenin pençesinde Müslümanlar kıvranmaktadır. Ümit verici olan, Prof. Dr. Haydar Baş Bey'in kaleme aldığı 'Milli Ekonomi Modeli' eseridir. Ne gariptir ki başta Rusya olmak üzere yüzlerce ülke ilgi gösterirken, İslam ülkeleri hâlâ bu modele kulak verebilmiş değildir.
Zekat bir yardımlaşmadır. Fakiri ayağa kaldırmak içindir. Fakir de ayağa kalkacak, kol kola birlikte yürünecek. Eşitlik, paylaşma, sevgi, saygı, koruma, açlığını hissetme olacaktır. Bunlar müslümanın müslüman üzerindeki haklarıdır.
Allah Resulü'nün (s.a.v), "Komşusu açken tok yatan bizden değildir" sözü doruk noktada yaşanmalıdır.
Maalesef günümüzde İslam'ın bütününü yaşama konusunda noksanlıklar var. Basit, hiçbir şeye faydası olmayan konular konuşulurken farzlar; hayat kurtaracak meseleler göz ardı ediliyor.
Camiye bir delikanlı geldi. Elinde bir tespih. Bana göstererek, "Bunun rengi kız için mi erkek için mi?" diye sordu. Çocuğa bir baktım. Bayağı meraklı. Tespihin rengine baktım. Mor. "Bu" dedim, "Kadınlar için değil." Çocuk rahatladı.
Zekat kimlere verilir, nasıl bir ibadettir, ne kadar ve zaman vermemiz lazım bunlar öncelikli olmalıdır.
Zekat, kulluğun aşk boyutunda yaşanan ibadettir. Kardeşine vermektir, tutmaktır. Zor anında yanında olmaktır. Allah'ın rızasını kazanmaktır. İnsanların sevgisine vesiledir. Toplumun harcı, kuvveti ve büyümesidir. Ekonomik hareketlilik ve berekettir.
Kelime anlamı artmaktır. Ne büyük manadır. Çünkü Allah artırır. Temizliktir. Çünkü Allah malı temizler. Hem nefsi cimrilikten temizler. İhtirasları kırar. Kalbi yumuşatır. Merhamet duygularını genişletir. Kim bir müslümanın ihtiyacını giderirse Allah da onun ihtiyacını giderir. Peygamber (s.a.v) buyruğunda bildirildiği üzere, nimetin şükrü eda edilir. Cömertliğinin kapılarını açar. Bu ibadetin yerine getirilmesi ile kalpleri temizler. Müslümanlar mal ile güçlü olur. Malı helalinden kazanmak infak ile güçlü olmak. Bir de kardeşini güçlü yapmak. İki yönlü fayda ve sevap kazanmaktır.
Zekat vermek farzdır. Hicretin ikinci yılında farz olmuştur. Müslüman'ın, seneden seneye malının kırkta birini fakir olan Müslümanlara vermesidir. Farziyyeti kitap ve sünnet ile sabititir. Aşikâre verilmesi daha faziletlidir. Nafile sadakalarda ise gizli vermek daha iyidir.
Gıpta edilir o kişiye ki; infakı ile hayra koşar, hayırda yarışır.
Yaratılış gayemiz Allah'a kulluktur. İnsan fıtratı gereği hem Allah'a karşı sorumlu, hem de aile ve çevresine karşı sorumludur. Bu sorumluluk hem mal ve hem kalp boyutu ve hem de ahlak ile genişler.
Din, sadece Allah ile kul arasında kalan ibadetlerle sınırlı değildir. Yaratılışımıza uygun olarak, gerek insan, gerek çevre, gerek hayvan haklarına da riayet edilecektir. Haramlar men edilirken helallere uyulması emredilmiştir. Faizin her çeşidi yasaktır.
İnfak vardır. Zekat, sadaka infaktır. Hadis-i şerifteki beyan ile, "Güler yüz sadakadır."
Darda olana, borçlu olana koşmak vardır. Kur'an-ı Azmüşşan'da geçtiği ifade ile, 'Karz-ı Hasen' (en güzel borç verme) şekli vardır. Ki, veremeyenin borcunu affetmektir.
Dinin ruhuna, prensiplerine uygun olarak Müslümanlar kendi sistemlerini kurmalıdırlar. Aksi halde şeytanın ya da şeytanca ortaya konacak sistemlerin mahkûmu olurlar.
Basit belki ama yıllardır bir kapitalist düzenin pençesinde Müslümanlar kıvranmaktadır. Ümit verici olan, Prof. Dr. Haydar Baş Bey'in kaleme aldığı 'Milli Ekonomi Modeli' eseridir. Ne gariptir ki başta Rusya olmak üzere yüzlerce ülke ilgi gösterirken, İslam ülkeleri hâlâ bu modele kulak verebilmiş değildir.
Zekat bir yardımlaşmadır. Fakiri ayağa kaldırmak içindir. Fakir de ayağa kalkacak, kol kola birlikte yürünecek. Eşitlik, paylaşma, sevgi, saygı, koruma, açlığını hissetme olacaktır. Bunlar müslümanın müslüman üzerindeki haklarıdır.
Allah Resulü'nün (s.a.v), "Komşusu açken tok yatan bizden değildir" sözü doruk noktada yaşanmalıdır.
Maalesef günümüzde İslam'ın bütününü yaşama konusunda noksanlıklar var. Basit, hiçbir şeye faydası olmayan konular konuşulurken farzlar; hayat kurtaracak meseleler göz ardı ediliyor.
Camiye bir delikanlı geldi. Elinde bir tespih. Bana göstererek, "Bunun rengi kız için mi erkek için mi?" diye sordu. Çocuğa bir baktım. Bayağı meraklı. Tespihin rengine baktım. Mor. "Bu" dedim, "Kadınlar için değil." Çocuk rahatladı.
Zekat kimlere verilir, nasıl bir ibadettir, ne kadar ve zaman vermemiz lazım bunlar öncelikli olmalıdır.
Zekat, kulluğun aşk boyutunda yaşanan ibadettir. Kardeşine vermektir, tutmaktır. Zor anında yanında olmaktır. Allah'ın rızasını kazanmaktır. İnsanların sevgisine vesiledir. Toplumun harcı, kuvveti ve büyümesidir. Ekonomik hareketlilik ve berekettir.
Kelime anlamı artmaktır. Ne büyük manadır. Çünkü Allah artırır. Temizliktir. Çünkü Allah malı temizler. Hem nefsi cimrilikten temizler. İhtirasları kırar. Kalbi yumuşatır. Merhamet duygularını genişletir. Kim bir müslümanın ihtiyacını giderirse Allah da onun ihtiyacını giderir. Peygamber (s.a.v) buyruğunda bildirildiği üzere, nimetin şükrü eda edilir. Cömertliğinin kapılarını açar. Bu ibadetin yerine getirilmesi ile kalpleri temizler. Müslümanlar mal ile güçlü olur. Malı helalinden kazanmak infak ile güçlü olmak. Bir de kardeşini güçlü yapmak. İki yönlü fayda ve sevap kazanmaktır.
Zekat vermek farzdır. Hicretin ikinci yılında farz olmuştur. Müslüman'ın, seneden seneye malının kırkta birini fakir olan Müslümanlara vermesidir. Farziyyeti kitap ve sünnet ile sabititir. Aşikâre verilmesi daha faziletlidir. Nafile sadakalarda ise gizli vermek daha iyidir.
Gıpta edilir o kişiye ki; infakı ile hayra koşar, hayırda yarışır.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Feyyaz inanç / diğer yazıları
- İnsanı bilmek insanca davranmak / 09.06.2019
- Eski Boğaziçi'nden Türkiye'ye baktım? / 30.06.2017
- Dini, menfaate alet etmek / 29.06.2017
- Çok şükür bayrama eriştik / 24.06.2017
- Elveda yâ Şehr-i Ramazan / 23.06.2017
- Zekât kimlere verilmez? / 22.06.2017
- Kadir gecesine erişmek / 21.06.2017
- Zekât kimlere verilir? / 20.06.2017
- Zekat kimlere, nelerden verilir? / 19.06.2017
- Bir hatırlatma ve sadakanın fazileti / 18.06.2017
- Eski Boğaziçi'nden Türkiye'ye baktım? / 30.06.2017
- Dini, menfaate alet etmek / 29.06.2017
- Çok şükür bayrama eriştik / 24.06.2017
- Elveda yâ Şehr-i Ramazan / 23.06.2017
- Zekât kimlere verilmez? / 22.06.2017
- Kadir gecesine erişmek / 21.06.2017
- Zekât kimlere verilir? / 20.06.2017
- Zekat kimlere, nelerden verilir? / 19.06.2017
- Bir hatırlatma ve sadakanın fazileti / 18.06.2017