logo
10 ŞUBAT 2025

Arama Motoru Optimizasyonu (SEO)

18.12.2018 00:00:00
Bugünkü sohbetimizde biraz teknolojiye değinelim istiyoruz. Teknoloji kelimesini TDK'ya sorduğumuzda şu yanıtı alıyoruz: "Bir sanayi dalı ile ilgili yapım yöntemlerini, kullanılan araç, gereç ve aletleri, bunların kullanım biçimlerini kapsayan uygulama bilgisi."
İşte bu uygulamalardan biri de web siteleridir. Web sitesi son dönemin medyası olan internet üzerinde yer alan, bir iletişim panosudur. Bir web sitesi sayesinde, tanıtım veya bilgileri çok büyük kitlelere (tüm dünyaya), en ekonomik şekilde sunabilirsiniz. 
Kitlelere ulaşmak içinse bazı yolları vardır. SEO (Search Engine Optimization), yani Türkçe anlamıyla Arama Motoru Optimizasyonu bu yollardan biridir. Tanımı ise, kısaca; reklamsız bir şekilde arama motorlarında üst sıralara çıkmanızı sağlayan bir öğretidir.
Tüm dünyada tek bir arama motoru işlemez. Dünyada popüler olarak kullanılan, aşağı yukarı 25 arama motoru mevcuttur. Bazıları şunlardır: Sektörün lideri ABD menşeili Google, Yahoo, Bing, Ask ve AOL Search; Rusya menşeili Yandex; Çin menşeili Baidu gibi...
Optimizasyon dediğimiz ise, elimizdeki kıt kaynakların en üst düzeyde ve faydalı kullanabilme yeteneğidir diyebiliriz. Konu hakkında Dijital Pazarlama Uzmanı Ayhan Karaman şöyle diyor: "Rakiplerinizden üstün olmak zorlu bir iş olabilir fakat arama motoru optimizasyonunun başladığı yer aslında tam olarak da burasıdır. Google ve diğer arama motorlarının içeriğinizi okuması ve anlaması (web sitesini optimize etmek) için mücadele ederseniz, arama sonuç sayfalarında daha üst konumlarda yer alabilirsiniz. Web sitenizi öne çıkması için, nasıl optimize edileceğini öğrenmek için önce arama motorlarının nasıl çalıştığını bilmeniz gerekmektedir. Ben bu olayı hep bir oyuna benzetmişimdir. Bu oyunun kuralları var ve bu kuralları Google belirliyor. Bizler yani web sitesi sahipleri bu kuralları bilir ve oyunu kurallarına göre oynarsak başarısız olma ihtimalimiz çok düşük olur."
Bu kuralların bir kısmına daha sonra değineceğiz. Şimdi izninizle biraz da 'bu yolda nasıl ilerlenir?', yani 'SEO öğretisi nasıl işleve dökülür?' sorusunun cevabından bahsedelim. Anahtar kelimeler, SEO stratejiniz için olmazsa olmazdır. Bu yüzden, analitik bir yaklaşım kullanmalısınız. Öncelikle, potansiyel ziyaretçinizi düşünün. Ne tür bir arama yapıyor, ne istiyor? Sayfanızı yüzlerce farklı terim için optimize edemezsiniz. İşte bu yüzden çok spesifik sorguları tercih etmeli ve neyi optimize ettiğimize karar vermemiz gerekmektedir.
Akılda tutulması gereken 3 önemli şey var: Sıklık, rekabet ve alaka. Anahtar kelime araştırma süreci, AKH, (Anahtar Kelime Hacimi), frekans (insanların bir şeyler aradığı sıklık) ile rekabet arasındaki ilişkidir (piyasanın ne kadar rekabetçi olduğu). AKH, anahtar kelimeler arasında en büyük potansiyelin hangisinde olduğunu ve sitenize daha fazla hedefli trafik çekmek için hangisinin daha fazla katkı sağlayacağını bulmak konusunda yardımcı olur.
AKH araştırması yaparken çoğumuz hedefleyeceği anahtar kelimeyi aramaz. Amaç hazırladığımız içerikleri tanımlayan önemli anahtar kelimelere yer vermektir. Bu bizlere arama motorlarında daha görünür kılacak, hedeflenen anahtar kelimemize daha çok katkı sağlayacaktır. Web sitenizdeki her sayfa için benzersiz, açıklayıcı bir başlık ve açıklama girmelisiniz. Ayrıca net ve sezgisel bir URL yapısına sahip olduğunuzdan emin olmalısınız.
Kullanıcı deneyimi de çok önemlidir. Kullanıcı deneyimini hiçe sayıp SEO ya yönelmek başlı başına hatadır. Çünkü kullanıcıların belli bir süre içinde sayfanızı terk etmesi arama motorundaki gücünüzü azaltacaktır. Yani görselliği ön plana çıkarmalısınız ki kullanıcılar sıkılmadan, sayfayı terk etmeden kalabilsin. Bu anlamda kullanılabilirlik de aynı olguyu desteklemektedir.
Son olarak SEO uzmanı Karaman, temel maddeleri şöyle sıralamıştır: "Web sitenizin bulunduğu sektörle alakalı taze, harika içerikler sağlamalısınız. Her sayfa için benzersiz başlık ve açıklama etiketi kullanmalısınız. Hedeflenen çapa metni ile iç bağlantı kurabilirsiniz fakat burada aşırıya kaçmayınız. Başlık etiketlerini (H1-H6) uygun şekilde kullandığınızdan emin olunuz. Görsel optimizasyonu, görsel URL kullanımı ve ALT etiket kullanımlarına özen gösteriniz. Mobil dostu bir web sitenizin olup olmadığına emin olunuz. Web sitenizin hızlı açılmasına odaklanmalısınız."
Esasen bu öğreti, bir makale ile anlatılacak bir konu değildir. Üzerine kitaplar yazılabilecek ve de yazılmış, teknoloji ve web siteleri açısından çok mühimdir. Ayrıntılı bilgi için Google Support (Destek Sayfası)'na bakabilirsiniz.
Yorumlar
Bülent YILDIRIM
Çok teşekkürler. Ilginç ve o derece de önemli bir konu. Istifade ettim.
Yorumlarınızı paylaşın

--
 
M. Haydar AKYAVUZ / diğer yazıları
En önemli adasında işler bitik!
Deprem dalgası Yunan ekonomisini yere seriyor
Gazze’de rol değişimi
ABD, Gazze'yi sahiplenirse kim ne diyebilir?
Büyük deprem yolda mı?
Ege Denizi beşikten de beter
Trump'a ilk cevap 5 gün sonra geldi
Erdoğan'dan İmamoğlu'na eleştiri
Uzmanı uyarıyor
Covid-19 geçirenler işi sıkı tutsun
Büyük cesaret!
Vatandaşlar bankalara korkmadan borçlanıyor!
Unda bir tuhaflık var
TMO aldığı buğdayı koruyamadı
Bakliyatta ithalat tam gaz
Meksika'da üretiliyor, Türkiye'de tüketiliyor
Okan Buruk: 'Biz beklemiyorduk ama bekleyenler varmış'
Murat Sancak: ‘Okan Hoca benim ağzımı açtırma’
‘Kral çıplak’
Ahmet Çakar, Murat Sancak’ı tebrik etti
Adana Demirspor sahadan çekildi
Galatasaray maçında sürpriz gelişme
Fenerbahçe Alanya'da zorlanmadı
Galatasaray'ı takibe devam
Dervişoğlu, Özdağ ve Toktaş'ı ziyaret etti
'Türkiye bu hukuksuzluktan kurtulmalı'
'İyileşme sürecine girdim'
Devlet Bahçeli'den açıklama
Depremin büyüklüğü 7.6
Marketteki insanlar ise çok sakin
En önemli adasında işler bitik!
Deprem dalgası Yunan ekonomisini yere seriyor
Gazze’de rol değişimi
ABD, Gazze'yi sahiplenirse kim ne diyebilir?
Büyük deprem yolda mı?
Ege Denizi beşikten de beter
Trump'a ilk cevap 5 gün sonra geldi
Erdoğan'dan İmamoğlu'na eleştiri
Uzmanı uyarıyor
Covid-19 geçirenler işi sıkı tutsun
Büyük cesaret!
Vatandaşlar bankalara korkmadan borçlanıyor!
Unda bir tuhaflık var
TMO aldığı buğdayı koruyamadı
Bakliyatta ithalat tam gaz
Meksika'da üretiliyor, Türkiye'de tüketiliyor
Okan Buruk: 'Biz beklemiyorduk ama bekleyenler varmış'
Murat Sancak: ‘Okan Hoca benim ağzımı açtırma’
‘Kral çıplak’
Ahmet Çakar, Murat Sancak’ı tebrik etti
Adana Demirspor sahadan çekildi
Galatasaray maçında sürpriz gelişme
Fenerbahçe Alanya'da zorlanmadı
Galatasaray'ı takibe devam
Dervişoğlu, Özdağ ve Toktaş'ı ziyaret etti
'Türkiye bu hukuksuzluktan kurtulmalı'
'İyileşme sürecine girdim'
Devlet Bahçeli'den açıklama
Depremin büyüklüğü 7.6
Marketteki insanlar ise çok sakin
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.