logo
23 NİSAN 2024

Sebze ve meyveler

26.08.2003 00:00:00
Sebzeler ve meyveler bizim için vazgeçilmez besinlerdir. Bol miktarda vitamin ve mineral içerirler. Çeşitli sebze ve meyveleri tükettiğimizde günlük vitamin ihtiyacımızın % 80 kadarını karşılamış oluruz. Bunu tamamlayabilmek için günde 5-6 porsiyon sebze ve meyve tüketmemiz gerekiyor. Sebze yemekleri, salatalar, meyveler bu guruba dahildir.

Sebzeler ve meyveler çok zengin vitamin ve mineral kaynaklarıdır, ancak içerdikleri vitamin değerlerini çok kolay kaybedebiliyorlar. Bu nedenle besin hazırlama ve pişirme koşulları çok önemlidir.

Sebzeler pişirmeden hemen önce yıkanmalı ve hazırlanmalıdır. Doğranmış olarak bekleyen sebzeler, vitamin kaybına uğrarlar. Sebze yemekleri hazırlanırken kavurma işlemi yapılmamalıdır. Kavurma işleminde ısı çok yüksek olduğundan, C vitamini gibi ısıya hassas vitaminlerde kayıp olur. Bu kaybı önlemek için sebzeler kaynayan suya atılmalıdır. Dondurulmuş sebzeler için de aynı işlem geçerlidir. Önceden çözdürme yapılmamalıdır. Pişirme işleminin uzun sürmesi de yine kayıplara neden olur. Bu sebeple çok fazla pişirmeden sebzeler diri kalmalıdır. Haşlama yapılan sebzelerde haşlama sularının dökülmesi de vitamin kaybına neden olur. Haşlama tercih edilmemelidir veya haşlama suları uygun çorbalarda kullanılmalıdır.

Salata yapımında kabuğu soyulmadan yenilebilen sebzelerin kabukları soyulmamalıdır. Sebzelerin doğranma işlemi tüketimden hemen önce olmalıdır. Masaya en son getirilen yiyecek salata olmalıdır. Limon, yağ ve tuz işlemi de yine masaya geldiğinde yapılmalıdır. Daha erken yapılırsa sebzeler bozulur ve yumuşar. Salatada çeşitliliğin sağlanması vitamin zenginliği açısından önemlidir.

Meyveler için de bazı ortak kurallar vardır. Kabuklu yenilebilen meyveler, kabuklu yenmelidir. Hem vitamin hem de lif açısından bu önemlidir. Lif açısından yetersiz beslenen bir toplumuz. Bu nedenle kabuklu yemeyi tercih etmeliyiz. Doğranması veya sıkılması gereken bir meyve tüketimi söz konusu ise, o zaman doğrandıktan hemen sonra yenmelidir. Bekleme sırasında kayıplara uğrar.

Bazı vitaminler ısıya ve ışığa daha dayanıklıdır. Bunlar A, D, E ve K vitaminleridir. Dayanma süreleri daha uzundur. B gurubu ve C vitaminleri ise ısıya ve ışığa hassastır. Hemen vitamin değerlerini kaybederler.

Gördüğünüz gibi sebze ve meyvelerin bize kazandırdığı çok şey var, tabi dikkatli olmamız kaydıyla. Aksi takdirde sadece posa alırız. Vitaminli beslendiğimizi düşünürken, hiç vitamin ve mineral almamış oluruz. Beslenmede, besinin besleyici değerini davranış hataları yüzenden kaybedebiliriz. Bu yüzden bu konuda biraz daha dikkatli olmalıyız.

Sağlıklı ve mutlu günler dilerim...

Deniz Şaffak Akçayoğlu

Beslenme ve Diyet Uzmanı

Tel : 0.212.557 00 99 Fax: 0.212.554 29 15
 
Diy. Uz. Deniz Şafak Akçayoğlu / diğer yazıları
Yükselirse, işi zor
Biden'ın geleceği petrol fiyatlarına bağlı
Vergileri indirin
Çin'in Ankara Büyükelçisi'nden tuhaf istek
Şampiyonluk yarışında önemli kayıp
Fenerbahçe son dakika penaltısı ile yıkıldı
Bahçeli’nin Mehmet Şimşek çıkışının şifreleri
Mesaj Erdoğan'a mı verildi?
Irak'la yeni dönem başladı
24 anlaşma imzalandı
Şimşek'e 'yerel halk' tepkisi
'Müfsit zihniyet'
AKP'nin IMF'siz IMF programına tepki gösterdi
'Anlamadıkları şey şu...'
Görüşmede İlber Ortaylı da hazır bulundu
İmamoğlu, Steinmeier'i ağırladı
Sosyal medya boykotu karşısında pes etti
Tunaoğlu özür dileyip istifa etti
'Tarihe, ecdada, vatana ve millete namus borcudur'
DEM Parti'nin kapatılmasını istedi
51 kişi hayatını kaybetmişti, bilirkişi raporu çıktı
Ana taşıyıcı kolon kesilmiş!
ABD'nin 'Filistin' vetosu BM'yi tartışmaya açtı
"BM'nin ne anlamı var?"
Gıda ihracatında yeni hedef Asya
"Ürünlerimizin kalitesine çok güveniyoruz"
Cumhurbaşkanı Erdoğan'ı Irak'ta Sudani karşıladı
İki ülke arasında anlaşmalar imzalanacak
AKP'nin 21 yılını tek yazıda özetledi
Kimdir bu doymak bilmeyen soysuz?
Yükselirse, işi zor
Biden'ın geleceği petrol fiyatlarına bağlı
Vergileri indirin
Çin'in Ankara Büyükelçisi'nden tuhaf istek
Şampiyonluk yarışında önemli kayıp
Fenerbahçe son dakika penaltısı ile yıkıldı
Bahçeli’nin Mehmet Şimşek çıkışının şifreleri
Mesaj Erdoğan'a mı verildi?
Irak'la yeni dönem başladı
24 anlaşma imzalandı
Şimşek'e 'yerel halk' tepkisi
'Müfsit zihniyet'
AKP'nin IMF'siz IMF programına tepki gösterdi
'Anlamadıkları şey şu...'
Görüşmede İlber Ortaylı da hazır bulundu
İmamoğlu, Steinmeier'i ağırladı
Sosyal medya boykotu karşısında pes etti
Tunaoğlu özür dileyip istifa etti
'Tarihe, ecdada, vatana ve millete namus borcudur'
DEM Parti'nin kapatılmasını istedi
51 kişi hayatını kaybetmişti, bilirkişi raporu çıktı
Ana taşıyıcı kolon kesilmiş!
ABD'nin 'Filistin' vetosu BM'yi tartışmaya açtı
"BM'nin ne anlamı var?"
Gıda ihracatında yeni hedef Asya
"Ürünlerimizin kalitesine çok güveniyoruz"
Cumhurbaşkanı Erdoğan'ı Irak'ta Sudani karşıladı
İki ülke arasında anlaşmalar imzalanacak
AKP'nin 21 yılını tek yazıda özetledi
Kimdir bu doymak bilmeyen soysuz?
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2024

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.