logo
25 MAYIS 2024

Sebze ve meyveler

26.08.2003 00:00:00
Sebzeler ve meyveler bizim için vazgeçilmez besinlerdir. Bol miktarda vitamin ve mineral içerirler. Çeşitli sebze ve meyveleri tükettiğimizde günlük vitamin ihtiyacımızın % 80 kadarını karşılamış oluruz. Bunu tamamlayabilmek için günde 5-6 porsiyon sebze ve meyve tüketmemiz gerekiyor. Sebze yemekleri, salatalar, meyveler bu guruba dahildir.

Sebzeler ve meyveler çok zengin vitamin ve mineral kaynaklarıdır, ancak içerdikleri vitamin değerlerini çok kolay kaybedebiliyorlar. Bu nedenle besin hazırlama ve pişirme koşulları çok önemlidir.

Sebzeler pişirmeden hemen önce yıkanmalı ve hazırlanmalıdır. Doğranmış olarak bekleyen sebzeler, vitamin kaybına uğrarlar. Sebze yemekleri hazırlanırken kavurma işlemi yapılmamalıdır. Kavurma işleminde ısı çok yüksek olduğundan, C vitamini gibi ısıya hassas vitaminlerde kayıp olur. Bu kaybı önlemek için sebzeler kaynayan suya atılmalıdır. Dondurulmuş sebzeler için de aynı işlem geçerlidir. Önceden çözdürme yapılmamalıdır. Pişirme işleminin uzun sürmesi de yine kayıplara neden olur. Bu sebeple çok fazla pişirmeden sebzeler diri kalmalıdır. Haşlama yapılan sebzelerde haşlama sularının dökülmesi de vitamin kaybına neden olur. Haşlama tercih edilmemelidir veya haşlama suları uygun çorbalarda kullanılmalıdır.

Salata yapımında kabuğu soyulmadan yenilebilen sebzelerin kabukları soyulmamalıdır. Sebzelerin doğranma işlemi tüketimden hemen önce olmalıdır. Masaya en son getirilen yiyecek salata olmalıdır. Limon, yağ ve tuz işlemi de yine masaya geldiğinde yapılmalıdır. Daha erken yapılırsa sebzeler bozulur ve yumuşar. Salatada çeşitliliğin sağlanması vitamin zenginliği açısından önemlidir.

Meyveler için de bazı ortak kurallar vardır. Kabuklu yenilebilen meyveler, kabuklu yenmelidir. Hem vitamin hem de lif açısından bu önemlidir. Lif açısından yetersiz beslenen bir toplumuz. Bu nedenle kabuklu yemeyi tercih etmeliyiz. Doğranması veya sıkılması gereken bir meyve tüketimi söz konusu ise, o zaman doğrandıktan hemen sonra yenmelidir. Bekleme sırasında kayıplara uğrar.

Bazı vitaminler ısıya ve ışığa daha dayanıklıdır. Bunlar A, D, E ve K vitaminleridir. Dayanma süreleri daha uzundur. B gurubu ve C vitaminleri ise ısıya ve ışığa hassastır. Hemen vitamin değerlerini kaybederler.

Gördüğünüz gibi sebze ve meyvelerin bize kazandırdığı çok şey var, tabi dikkatli olmamız kaydıyla. Aksi takdirde sadece posa alırız. Vitaminli beslendiğimizi düşünürken, hiç vitamin ve mineral almamış oluruz. Beslenmede, besinin besleyici değerini davranış hataları yüzenden kaybedebiliriz. Bu yüzden bu konuda biraz daha dikkatli olmalıyız.

Sağlıklı ve mutlu günler dilerim...

Deniz Şaffak Akçayoğlu

Beslenme ve Diyet Uzmanı

Tel : 0.212.557 00 99 Fax: 0.212.554 29 15
 
Diy. Uz. Deniz Şafak Akçayoğlu / diğer yazıları
'Erdoğan bütün ülkeyi harama teşvik ediyor'
Uygulanan ekonomik modeli ifşa etti
CHP Lideri, Altan Feyman'ın cenazesine katıldı
Özel'den Gülgûn Feyman'a taziye
İsrail, uluslararası hukuku 'yok' sayıyor
Refah'a ikinci kez saldırdı
'MHP ve Ülkü Ocakları onun bunun kum torbası olamaz'
Bahçeli'den eleştirilere sert yanıt
"Hep birlikte elimizi taşın altına koymak zorundayız"
Emekli ikramiyesi bayram öncesi yatacak
Lenf kanseri riskini tetikliyor
Dövme tutkunları dikkat!
Karadeniz zekası yine iş başında
'Kampanya amacına ulaştı'
THY uçağında dehşet
Hostesin beli kırıldı
Hava sıcaklığı normalin altında seyredecek
Ülke geneli sağanak etkisinde
Erdoğan'ın suçladığı Kılıçdaroğlu'nu savundu
'Normalleşmeye direnen bedelini öder'
İsrail askerleri sivillerin sığındığı okulu bastı
Cibaliya'da 180 Filistinli alıkondu
Otomobil köprüden dereye uçtu
1'i çocuk 2 kişi kayıp
Pasaport kontrolünü geçince AB'ye adım atıyorsunuz
'Kazıklamanın' küresel merkezi!
Bir yabancı şirket 42 bin 49 Türk şirketine karşı
Reste rest!
Gençlerimizi kaybediyoruz
İki tekerlekliler ölüme davetiye çıkarıyor
'Erdoğan bütün ülkeyi harama teşvik ediyor'
Uygulanan ekonomik modeli ifşa etti
CHP Lideri, Altan Feyman'ın cenazesine katıldı
Özel'den Gülgûn Feyman'a taziye
İsrail, uluslararası hukuku 'yok' sayıyor
Refah'a ikinci kez saldırdı
'MHP ve Ülkü Ocakları onun bunun kum torbası olamaz'
Bahçeli'den eleştirilere sert yanıt
"Hep birlikte elimizi taşın altına koymak zorundayız"
Emekli ikramiyesi bayram öncesi yatacak
Lenf kanseri riskini tetikliyor
Dövme tutkunları dikkat!
Karadeniz zekası yine iş başında
'Kampanya amacına ulaştı'
THY uçağında dehşet
Hostesin beli kırıldı
Hava sıcaklığı normalin altında seyredecek
Ülke geneli sağanak etkisinde
Erdoğan'ın suçladığı Kılıçdaroğlu'nu savundu
'Normalleşmeye direnen bedelini öder'
İsrail askerleri sivillerin sığındığı okulu bastı
Cibaliya'da 180 Filistinli alıkondu
Otomobil köprüden dereye uçtu
1'i çocuk 2 kişi kayıp
Pasaport kontrolünü geçince AB'ye adım atıyorsunuz
'Kazıklamanın' küresel merkezi!
Bir yabancı şirket 42 bin 49 Türk şirketine karşı
Reste rest!
Gençlerimizi kaybediyoruz
İki tekerlekliler ölüme davetiye çıkarıyor
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2024

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.