HOŞGELDİNİZ! BUGÜN 16 MAYIS 2021, PAZAR

Doğru bilinen yanlışlar

11.10.2005 00:00:00
Kepekli ekmek mi daha kalorili, beyaz ekmek mi? Diyabetik ürünlerle light ürünler aynı şeyler mi? Bulgur mu daha besleyici, makarna mı? gibi sorular bugüne kadar cevaplarını hep yanlış tahmin ettiğimiz sorulardanmış.

Beslenme, çok geniş ve bir o kadar da önemli konu olduğundan, her gün her yerde beslenme ile ilgili önerilerle karşılaşmak mümkün. Bu önerilerin kimisi doğru, kimisi ise asılsız olmakla birlikte adeta hayatımızın bir parçası durumunda. Örneğin, 'Kepekli ekmeğin beyaz ekmeğe kıyasla daha az kalori içerdiği' iddiası doğru değil. Çünkü uzmanlara göre, bir ince dilim kepek ekmekle aynı miktardaki beyaz ekmekte 70 olan kalori miktarı değişmiyor. Bazı kişilerin, 'besin değeri yüksek olduğu' gerekçesiyle tükettiği karaciğer, böbrek vb. sakatatın ise insan sağlığına zararlı hormonları depolama özelliğine sahip olduğunu da unutmamak gerekiyor. Beslenme ve Diyet Uzmanı Esra Kurtuluş, kepek, çavdar, buğday gibi tahıllarla yapılan ekmeklerin içerdiği kalori değerlerinin aynı, besleyici değerlerinin farklı olduğunu vurgulayarak, "Örneğin, bir ince dilim kepek ve çavdar ekmekte 70 kalori bulunurken, aynı miktardaki beyaz ekmekte de 70 kalori bulunur. Fakat besleyici değeri bakımından incelendiğinde ise kepek ve çavdar ekmeğinin B grubu vitaminleri ve birçok mineralleri içermesi, kan şekerini ani yükseltmemesi ve kan kolesterol düzeyini dengelemesi gibi oldukça önemli faydaları bulunmaktadır. Bu nedenle, eğer amacımız düşük kalori almak ise ekmek yerine kalorisi azaltılmış ve lif yönünden de zengin ürünleri tercih etmek daha doğru olacaktır" dedi.

Diyabetik ve light ürünler aynı mı?'Tatlı ihtiyacını, daha az kalori içeren diyabetik ürünlerden gidermeye' çalışanlar olduğunu da hatırlatan Kurtuluş, "Diyabetik ürünler, şeker hastaları için hazırlanmış özel yiyeceklerdir. Bu ürünlerin kalorisi değil, içermiş olduğu karbonhidratın formu farklıdır. Ambalaj üzerinde 'light' ibaresi olan ürünler, düşük kalorili ürünlerdir. Bu nedenledir ki diyabetik ürünlerle diyet ürünleri karıştırmamak gerekir. Ancak bazı ürünler var ki hem diyet ürünü olup hem de şeker hastalığında kullanılabilir. Bazı firmaların limon lifli kepekli bisküvi, kepekli çubuk ve kepekli bisküvileri hem düşük kalorilidir, hem de şeker hastalarının da tüketebileceği özelliktedir" diye konuştu.

Makarna kilo aldırıyor mu?Beslenme ve Diyet Uzmanı Esra Kurtuluş, 'Makarnanın kilo aldırıp aldırmadığı' konusuna da temas ederek, "Makarna, pilav, bulgur gibi tahıllarla yapılan tüm yiyeceklerin kalorisi hemen hemen aynıdır. Örneğin, 2 yemek kaşığı makarnada 70 kalori bulunurken, 2 yemek kaşığı pirinç veya bulgur pilavında da 70 kalori bulunmaktadır. Besleyici özelliği yönünden karşılaştırdığımızda ise bulgur, makarnaya kıyasla daha zengindir" dedi.

Her sakatatı yemeyinKurtuluş, bazı kişilerin severek tükettiği sakatatın da demir ve protein yönünden oldukça zengin olduğunu kaydederek, "Ancak karaciğer, böbrek vb. sakatat, hayvanların vücut depo organları olmaları nedeniyle, besleyici değeri yüksek olan vitamin ve minerallerin yanında, insan sağlığına zararlı olan hormonları da depolama özelliğine sahiptir. Bu nedenle, özellikle sakatat tüketimine çok dikkat edilmesi gerekmektedir. Özellikle beslenme ve kesim koşulları bilinmeyen hayvanların sakatatının tüketilmemesinde fayda vardır" diye konuştu.


logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 425 10 66
Faks: (212) 424 69 77
E-posta: [email protected]


WhatsApp haber: (0542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2021

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez.