e-ticaretin kaymağını Amerikalılar yiyor
Perakendede ticaret yapma yöntemleri değişiyor. 'E-ticarette sosyal ağların kullanılması' olarak tanımlanan sosyal ticaret, dijital çağın yükselen alışveriş modeli olarak öne çıkıyor. Bu tarz ticaretin kaymağını ise Facebook, YouTube, Google, Instagram gibi Amerikan şirketleri yiyor
08.04.2018 00:00:00
RECEP BAHAR/İSTANBUL
Danışmanlık şirketi KPMG Türkiye, perakende alışkanlıklarını sarsan e-ticaretin yeni kanalı 'sosyal ticaret'i araştırdı. Beş yılda 10 kat büyüyen sosyal ticaret, gelen Z kuşağının da etkisiyle perakendede yıkıcı etkiye ulaşacak. Bu tarz ticarette Amerikan şirketleri öne çıkıyor. Amerikalıların rakipleri ise Çinliler... ABD'nin Google'una karşı Çin'in Baidu'su, Facebook'una karşı Tencent'i, Amazon'una karşı Alibaba'sı var. Çin henüz Youtube, Instagram ve Twitter'a rakip çıkaramadı. Türkiye'nin ise bu alanda hiçbir şeyi yok! KPMG'nin araştırmasına göre sosyal ticaret pazarıyla ilgili dikkat çeken başlıklar şöyle:
- Statista verilerine göre Ocak 2018'de 7.5 milyarın üzerine çıkan dünya nüfusunun yüzde 53'ü, yani 4 milyarı aktif internet kullanıcısı. Bunların 3.2 milyarı sosyal medya platformlarında aktif. Bu rakam 2010 yılında 97 milyondu.
- Sosyal medya platformları arasında 2 milyarın üzerinde kullanıcıyla ilk sırada Facebook yer alıyor. Onu 1.5 milyar kullanıcıyla YouTube, 1.3 milyar kullanıcıyla WhatsApp izliyor. Instagram'ın 800 milyon, Twitter'ın 330 milyon, LinkedIn'in 260 milyon, Snapchat'in 255 milyon, Pinterest'in ise 200 milyon kullanıcısı var.
- Markalar da sosyal medya pazarlamasında tercihlerini bu doğrultuda belirliyor. Facebook yüzde 94 oranıyla sosyal platformlar arasında ilk tercih. Onu yüzde 68 ile Twitter, yüzde 56 ile LinkedIn, yüzde 54 ile Instagram, yüzde 45 ile YouTube, yüzde 30 ile Pinterest takip ediyor.
- Perakende markalarının yüzde 91'i pazarlama faaliyetleri için iki ya da daha fazla sosyal platform kullanıyor.
- Dünyada sosyal ticaretin toplam büyüklüğü 2011'de 5 milyar dolardı. 2016 yılında bu rakam 50 milyar dolara çıktı. Technavio'nun Küresel Sosyal Ticaret Pazarı 2017-2021 raporuna göre 2021 yılına kadar pazarın yaklaşık 166 milyar dolara ulaşacağı öngörülüyor.
Pazarı mobil büyütüyor
- Mobil cihazlar sosyal ağ kullanıcılarının ilk tercihi olma yönünde ilerliyor, sosyal ticaretin de beklenen sıçramayı sağlamak için mobil öncelikli yaklaşımı benimsemesi gerekiyor.
- Mobil cihaz ve akıllı telefon kullanımı, sosyal ticaretin yükselmesiyle yakından ilgili. 2016'da dünyada nüfusun yüzde 63'ü mobil telefon sahibiydi, 2019'da bu oranın yüzde 67'ye çıkacağı, 2.7 milyar kişinin akıllı telefon kullanacağı öngörülüyor.
Türkiye'de 51 milyon kişi sosyal medyada
- We Are Social ve Hootsuite 2018 verilerine göre Türkiye'de yaklaşık 54 milyon internet ve 51 milyon sosyal medya kullanıcısı var. Türkiye, sosyal medya kullanımında dünyada 13'üncüsırada.
- Türkiye'de akıllı telefon kullanımı hızla artıyor. 2021'e kadar nüfusun yüzde 84'ü akıllı telefon kullanacak.
- Türkiye'de sosyal medya çok yoğun kullanılıyor. Sosyal medya penetrasyonu, dünya ortalaması olan yüzde 42'nin çok üzerinde bir oranla yüzde 63 civarında.
- Türkiye, internet kullanıcılarının online video izleme oranlarında yüzde 94'le dünya ikincisi. Yani internet kullanan her 100 kişiden 94'ü online video izliyor. Birinci sırada yüzde 98'lik oranla Suudi Arabistan yer alıyor.
- Bu rakamlara rağmen Türkiye'de toplam e-ticaret penetrasyonu yüzde 43, mobil ticaret penetrasyonu ise yüzde 30. Perakende genelinde e-ticaret penetrasyonu yüzde 3.5 seviyesinde. Euromonitor'un tahminlerine göre 2021'de bu oran yüzde 4,3'e çıkacak.
Danışmanlık şirketi KPMG Türkiye, perakende alışkanlıklarını sarsan e-ticaretin yeni kanalı 'sosyal ticaret'i araştırdı. Beş yılda 10 kat büyüyen sosyal ticaret, gelen Z kuşağının da etkisiyle perakendede yıkıcı etkiye ulaşacak. Bu tarz ticarette Amerikan şirketleri öne çıkıyor. Amerikalıların rakipleri ise Çinliler... ABD'nin Google'una karşı Çin'in Baidu'su, Facebook'una karşı Tencent'i, Amazon'una karşı Alibaba'sı var. Çin henüz Youtube, Instagram ve Twitter'a rakip çıkaramadı. Türkiye'nin ise bu alanda hiçbir şeyi yok! KPMG'nin araştırmasına göre sosyal ticaret pazarıyla ilgili dikkat çeken başlıklar şöyle:
- Statista verilerine göre Ocak 2018'de 7.5 milyarın üzerine çıkan dünya nüfusunun yüzde 53'ü, yani 4 milyarı aktif internet kullanıcısı. Bunların 3.2 milyarı sosyal medya platformlarında aktif. Bu rakam 2010 yılında 97 milyondu.
- Sosyal medya platformları arasında 2 milyarın üzerinde kullanıcıyla ilk sırada Facebook yer alıyor. Onu 1.5 milyar kullanıcıyla YouTube, 1.3 milyar kullanıcıyla WhatsApp izliyor. Instagram'ın 800 milyon, Twitter'ın 330 milyon, LinkedIn'in 260 milyon, Snapchat'in 255 milyon, Pinterest'in ise 200 milyon kullanıcısı var.
- Markalar da sosyal medya pazarlamasında tercihlerini bu doğrultuda belirliyor. Facebook yüzde 94 oranıyla sosyal platformlar arasında ilk tercih. Onu yüzde 68 ile Twitter, yüzde 56 ile LinkedIn, yüzde 54 ile Instagram, yüzde 45 ile YouTube, yüzde 30 ile Pinterest takip ediyor.
- Perakende markalarının yüzde 91'i pazarlama faaliyetleri için iki ya da daha fazla sosyal platform kullanıyor.
- Dünyada sosyal ticaretin toplam büyüklüğü 2011'de 5 milyar dolardı. 2016 yılında bu rakam 50 milyar dolara çıktı. Technavio'nun Küresel Sosyal Ticaret Pazarı 2017-2021 raporuna göre 2021 yılına kadar pazarın yaklaşık 166 milyar dolara ulaşacağı öngörülüyor.
Pazarı mobil büyütüyor
- Mobil cihazlar sosyal ağ kullanıcılarının ilk tercihi olma yönünde ilerliyor, sosyal ticaretin de beklenen sıçramayı sağlamak için mobil öncelikli yaklaşımı benimsemesi gerekiyor.
- Mobil cihaz ve akıllı telefon kullanımı, sosyal ticaretin yükselmesiyle yakından ilgili. 2016'da dünyada nüfusun yüzde 63'ü mobil telefon sahibiydi, 2019'da bu oranın yüzde 67'ye çıkacağı, 2.7 milyar kişinin akıllı telefon kullanacağı öngörülüyor.
Türkiye'de 51 milyon kişi sosyal medyada
- We Are Social ve Hootsuite 2018 verilerine göre Türkiye'de yaklaşık 54 milyon internet ve 51 milyon sosyal medya kullanıcısı var. Türkiye, sosyal medya kullanımında dünyada 13'üncüsırada.
- Türkiye'de akıllı telefon kullanımı hızla artıyor. 2021'e kadar nüfusun yüzde 84'ü akıllı telefon kullanacak.
- Türkiye'de sosyal medya çok yoğun kullanılıyor. Sosyal medya penetrasyonu, dünya ortalaması olan yüzde 42'nin çok üzerinde bir oranla yüzde 63 civarında.
- Türkiye, internet kullanıcılarının online video izleme oranlarında yüzde 94'le dünya ikincisi. Yani internet kullanan her 100 kişiden 94'ü online video izliyor. Birinci sırada yüzde 98'lik oranla Suudi Arabistan yer alıyor.
- Bu rakamlara rağmen Türkiye'de toplam e-ticaret penetrasyonu yüzde 43, mobil ticaret penetrasyonu ise yüzde 30. Perakende genelinde e-ticaret penetrasyonu yüzde 3.5 seviyesinde. Euromonitor'un tahminlerine göre 2021'de bu oran yüzde 4,3'e çıkacak.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.