HOŞGELDİNİZ! BUGÜN 28 OCAK 2022, CUMA

Eğitim olmadan insan olamayız -2-

26.01.2022 00:00:00

Aslında bütün mesele insanın özünün inşa edilmesi ve insani değerlerin en önemli taşıyıcılarının ve tecrübe edicilerinin bize kattıkları anlam ile bizim mayalanmamız ve bu mayanın özüne uygun bir şekilde adam olmamızdır. 

Önce terbiyeli, iyi insan; sonra doktor, mühendis, bilim adamı, sanatçı, din adamı, manav, kasap vs. 

Bizim iyi eğitimden anladığımız sınavlarda alınan yüksek puanlar veya yerleşilen üniversiteler olmamalı. Olması gereken biz bu çocuklarımıza insani, milli, manevi değerlerin terbiyesini ne kadar kazandırabildik, bu güzelliklerle ne kadar donatabildik. Asıl önemli olan bu.

Yani çocuğumuza, öğrencimize fizik, kimya veya matematikte formülleri, yabancı bir dilin grameri ya da biyolojide insan vücudundaki sindirim sistemini veya felsefede varlık konusunu anlatıyorsak, biz öğretim yapıyoruz demektir. Ama öğrencimize, çocuğumuza "birisi konuşurken susmayı, sessiz olmayı, saygıyla dinlemeyi ya da gürültü yaparak başkasını rahatsız etmeme becerisini, davranışını, tutumunu kazandırmaya çalışıyorsak, eğitiyoruzdur. Buna eğitim diyoruz. Bugün okumuş cahillerin yaptıklarını görünce bizim eğitime her zamankinden daha çok önem vermemiz gerektiği ortadadır. 

Eğitim, aslında en yalın ve kısa biçimiyle "insan olma, insanlaşma sürecidir." Bir başka deyişle, eğitim, insani özellikler kazanma, insani kişilik, karakter oluşturma, insani davranışlar edinme sürecidir.

İnsani özellikler; sevgi, saygı, dürüstlük, nezaket, özgürlük, adalet, merhamet, hoşgörü, paylaşma, cesaret, empati, eşitlik, sanat, bilim, inanç, plan yapma, irade, sorgulama, tavır alma vb. değerlerdir. Eğitim, insana bu özellikleri, tutumları ve değerleri kazandırarak insanlaştırır.

Eğitim, bu özellikleri ve değerleri kazanma sürecidir. Çünkü insan olmamız bu özelliklere sahip olmamıza bağlıdır ve bunu eğitim gerçekleştirir.

İşte eğitim bu özellikleri kazandıramıyorsa, kişide bunlara dayalı davranışları yaratamıyorsa işlevini gerçekleştiremiyor demektir.

Hz. Ali bakın insanın kıymetini nasıl tarif ediyor; "Sen, kendini ufak bir nesne sanırsın, hâlbuki sende koca bir âlem dürülmüştür." Eğitim insandaki o saklı olan koca âlemin güzelliklerini insana gösterme, ortaya çıkarma ve insana kendini bildirme işlevidir.

İnsanın eğitim sürecinde pek çok kesim etkili olmaktadır. Bu etkenler ebeveyn, okul, çevre, toplum, hatta ülke. İnsanların eğitimini sadece okul ve öğretmene endekslemek eğitimi, eğitimin sürecini ve insanı anlamamaktır. 

Bir usta ne kadar kabiliyetli olursa olsun elinde iyi malzeme yoksa ortaya koyduğu eser, ürün en fazla malzemenin kalitesine göre şekil alacaktır.

Mesela ustamız bir aşçı olsun bu ustanın yaptığı yemeğin lezzetini malzemenin kalitesi ve tazeliği büyük ölçüde belirler.

En mükemmel fabrika dahi mükemmel ürün için mükemmel ham madde ister, mükemmel ham madde de mükemmel şartlar içerisinde işlenebileceği koşullar ister. Şimdi bir fabrikada ortaya çıkan bozuk bir üründe bütün sorumluluğu fabrikaya veya işçilere yıkmak ne kadar doğru olur?

İnsanın yetişmesinde de pek çok etkenin etkili olduğunu yukarıda ifade ettik. Bir insanı aslında inşa eden yalnızca okul ve öğretmen değildir. Ama günümüzde bütün yanlış gidişlerin, insanların problemli duruşlarının, davranışlarının günah keçisi olarak maalesef genelde okullar ve öğretmenler gösteriliyor bu bir handikaptır.

Tüm tartışmaların okul ve öğretim üzerinden sürdürülmesi sorumluluğu üzerinden atma en kolayından "ben yapmadım o yaptı" refleksidir.

Okullar insanüstü mucizelerin gösterildiği yerler ve öğretmenler de o olağanüstü becerilere sahip insanlar değildir. Böylesi anlayışları, günümüzün modern ve bütüncül eğitim anlayışıyla bağdaştırmak da mümkün değildir.

Beşikten mezara kadar devam eden eğitimi toplumsal bir bütünlük içinde anlamaya çalışırken, toplumun her tabaka ve katmanının bu süreçte etkili olduğunu görmeliyiz.

İnsanı sadece okul ve öğretmen inşa etmez. Aynı zamanda toplum da inşa eder. İnsanın sosyal, kültürel ve manevi doğumunu aslında içinde yaşadığı toplum gerçekleştirir. İrfan merkezli bir eğitimden yoksun olan toplumlar ve milletler çocuklarının ruhsal, manevi, kimlik ve karakter gelişimini tamamlattıramadan, engelli veya prematüre olarak dünyaya getirir.

Maalesef bu gidişin sonrası zifiri karanlıktır, kokuşmuşluktur, çürümüşlüktür ve insanlık tarihinde pek çok millette tecrübe ettiğimiz gibi bir yok oluşa yelken açmaktır.  

 
Ergül Güner / diğer yazıları
- Eğitim olmadan insan olamayız -2- / 26.01.2022
- Eğitim olmadan insan olamayız -1- / 25.01.2022
- Gün akşama döndü gülüm, bir selam sal sabah olsun / 17.01.2022
- Maya içe mahsus, kültür dışa mahsustur / 10.01.2022
- Evet, eğitim şart / 03.01.2022
- Eğitimin birinci şartı; ‘edep ya hu’ / 27.12.2021
- Mankurtlaşmış zekâlar / 20.12.2021
- Zekâ ile akıl farklıdır / 17.12.2021
- Sorun zekâ sorunu değil, ahlak sorunudur / 13.12.2021
- Temel eğitimin temeli ne olmalı? -2- / 06.12.2021
- Temel eğitimin temeli ne olmalı? -1- / 04.12.2021
- Doğu'da tefekkür, Batı'da felsefe var / 25.11.2021
- İnançların, kültürlerin, kimliklerin melezleşmesi (2) / 21.11.2021
- Gazi Paşa demek tam bağımsız Türkiye demektir (2) / 11.11.2021
- Gazi Paşa demek tam bağımsız Türkiye demektir (1) / 10.11.2021
- İnançların, kültürlerin, kimliklerin melezleşmesi (1) / 09.11.2021
- Cumhuriyetimiz 98 yaşında (2) / 07.11.2021
- Cumhuriyetimiz 98 yaşında (1) / 06.11.2021
- Anadolu / 01.11.2021
- Fütüvvet (2) / 24.10.2021
- Fütüvvet (1) / 23.10.2021
- Batılın 3G’si / 16.10.2021
- Ateş ve toprak anlayışı / 15.10.2021
- Düşünce eylemin tohumudur / 09.10.2021
- Emperyalizm sadece mali bağımlılık mıdır? / 02.10.2021
- Sömürgecilik ve emperyalizm / 26.09.2021
- Batılın tıyneti / 08.09.2021
- Okullar açıldı -2- / 07.09.2021
- Okullar açıldı -1- / 06.09.2021
- Buyurgan batının Müslümanları / 01.09.2021
- Doğu doğudur, batı da batıdır -2- / 27.08.2021
- Doğu doğudur, batı da batıdır -1- / 26.08.2021
- Her zalim bir Yezit’tir, her mazlum bir Hüseyin -2- / 19.08.2021
- Her zalim bir Yezit’tir, her mazlum bir Hüseyin -1- / 18.08.2021
- Batı için insanlık maskeli bir oyun -2- / 17.08.2021
- Batı için insanlık maskeli bir oyun -1- / 16.08.2021
- Dijital çağda esen dijital fırtına / 10.08.2021
- Sanal âlemde milli ve manevi hassasiyet olmalı / 06.08.2021
- Batının değersizlik trajedisi -2- / 04.08.2021
- Batının değersizlik trajedisi -1- / 03.08.2021
- Akıl insanın kalbindedir / 31.07.2021
- Sanal dünyanın sanal kimlikleri ve sanal duyguları / 28.07.2021
- ‘Ben’ farklılıklarından ‘biz’ zenginliğine kavuşmak - 2 / 25.07.2021
- Muhabbetin kantarı fedakarlık ve kurban / 22.07.2021
- Muhabbetin kantarı fedakarlık ve kurban / 22.07.2021
- Muhabbetin kantarı fedakarlık ve kurban / 20.07.2021
- ‘Ben’ farklılıklarından ‘biz’ zenginliğine kavuşmak (1) / 19.07.2021
- Dijital çağda sınıfta kalan insanlık (6) / 17.07.2021
- Dijital çağda sınıfta kalan insanlık (5) / 05.07.2021
- Dijital çağda sınıfta kalan insanlık (4) / 30.06.2021
- Dijital çağda sınıfta kalan insanlık (3) / 22.06.2021
- Dijital çağda sınıfta kalan insanlık (2) / 14.06.2021
- Dijital çağda sınıfta kalan insanlık -I- / 08.06.2021
- Türk Milleti Ehli Beyt gemisinden indirilemez - 5 / 26.05.2021
- Türk Milleti Ehli Beyt gemisinden indirilemez - 4 / 25.05.2021
- Türk Milleti Ehli Beyt gemisinden indirilemez - 3 / 24.05.2021
- Türk Milleti Ehli Beyt gemisinden indirilemez - 2 / 23.05.2021
- Türk Milleti Ehli Beyt gemisinden indirilemez - 1 / 22.05.2021
- Enfeksiyonlu din anlayışı Hz. Ali’yi şehit etti / 06.05.2021
- Şehr-i Ramazan-II / 27.04.2021
- Şehr-i Ramazan-I / 26.04.2021
- Eğitim neden önemlidir?-III / 19.04.2021
- Eğitim neden önemlidir?-II / 16.04.2021
- Eğitim neden önemlidir?-I / 15.04.2021
- İnsanlar şehirleri neden terk etmek istiyor?-III / 08.04.2021
- İnsanlar şehirleri neden terk etmek istiyor?-II / 07.04.2021
- İnsanlar şehirleri neden terk etmek istiyor?-I / 06.04.2021
- Kültür ve kimlik neden önemli / 01.04.2021
- Müslümanı Ehl-i Beyt kurtarıyor-II / 09.03.2021
- Müslümanı Ehl-i Beyt kurtarıyor-I / 08.03.2021
- Hz. Alinin künyeleri ve lakapları-II / 26.02.2021
- Hz. Ali’nin künyeleri ve lakapları-I / 25.02.2021

Yeni Mesaj arşivinde 'tarihte bugün'

Yeni Mesaj Gazetesi arşivi 2001 yılına kadar eksiksiz içerikle erişime açık olup ayrıca tüm arşivde anahtar kelimelerle arama yapmak da mümkündür.

26.01.2021, 26.01.2020, 26.01.2019, 26.01.2018, 26.01.2017, 26.01.2016, 26.01.2015, 26.01.2014, 26.01.2013, 26.01.2012, 26.01.2011, 26.01.2010, 26.01.2009, 26.01.2008, 26.01.2007, 26.01.2006, 26.01.2005, 26.01.2004, 26.01.2003


logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 425 10 66
Faks: (212) 424 69 77
E-posta: [email protected] [email protected]


WhatsApp haber: (0542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2022

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez.