logo
19 HAZİRAN 2025

Hazine garantili projelere değil, milli projelere ihtiyacımız var

23.02.2018 00:00:00
Demiryolu ülkelerin sanayileşmesinde öncü rol oynamaktadır. Demiryolu üretim ve tüketim merkezleri arasındaki mal akışını hızlandırır, malların birim maliyetlerini düşürür, ekonomi için itici güç olur. Günümüzde Türkiye'de yurtiçi yolcu taşımacılığının, % 90'dan fazla bir bölümü karayolu ile olmaktadır. Yolcu taşımada ülkemizde demiryollarının payı %6 dolayında, deniz ve havayollarının payı ise % 1 dolayında paya sahiptir. 
Ülkemizde demiryolu ve kara ulaşımı birbirineentegre edilememiştir. Ülkemizde, demiryolu gelişmiş ülkelere göre en az 50 yıl geridedir. Hem de yıllar içerisinde trafik yoğunluğuna ve kara ulaşımının maliyeti artmasına rağmen...
 2015 yılı verilerine göre, Türkiye'nin toplam nihai enerji tüketiminin yaklaşık  %25'i ulaştırma sektöründe gerçekleşmiştir. Ulaştırmadaki tüketilen enerjinin %91,6'sı karayolu ulaşımında gerçekleşmiştir. Tüketilen bu enerjinin tamamını ise petrol ürünleri oluşturmaktadır.
* * *
Atatürk döneminde ulaştırma sorununa demiryolları ile çare bulunmaya çalışılmıştır. 
Atatürk demiryolu ağına son derece kıymet vermiştir.
"Türkiye hükûmetinin tespit ettiği projeler dâhilinde belirli zamanlar zarfında vatanın bütün bölgeleri çelik raylarla birbirine bağlanacaktır. Demiryolları memleketin tüfekten, toptan daha mühim bir emniyet silâhıdır. Demiryollarını kullanacak olan Türk milleti, kaynağındaki ilk sanatkârlığının, demirciliğin eserini tekrar göstermiş olmakla iftihar edecektir. Demiryolları Türk milletinin refah ve medeniyet yollarıdır. " (13. 02. 1931, Malatya'da bir konuşma)
Atatürk döneminde, 15 yıllık sürede yabancı şirketlerden 3387 kilometre demiryolu satın alınmıştır. 
Yine aynı dönemde 2815 kilometre demiryolu inşa edilmiştir.
1923'de 4112 kilometre olan demiryolu uzunluğu 1938'de 6927 kilometreye ulaşmıştır. 
* * *
Günümüzde hükümetin en fazla dillendirdiği konulardan birisi de bugüne kadar yaptıkları duble yollar, köprüler, tüneller. Tamamı hazine garantili projeler olan yapılmış ve yapılacak tüm bu yolların kamuya verdiği zarar ise milyar dolarlarla ifade edilmektedir.Önümüzdeki yıllarda karayolları bu taşımayı kaldıramayacak duruma gelecektir. Sadece bir örnek verelim. Osmangazi Köprüsü'nün maliyetinin 2 milyar 355 milyon TL'dir.  Açıklamalara göre hazinenin işletmeci firmaya ödeyeceği bir yıllık zarar tutarı Osmangazi köprüsünün yapım maliyetini geçmiş durumdadır. 
Son tahlilde hem daha hızlı taşımacılığı geliştirmek, hem de petrol faturasını azaltmak için demiryolunun geliştirilmesi gereği kaçınılmazdır. 
Bunun da yolu Prof. Dr. Haydar Baş hocamıza ait olan Milli Ekonomi Modeli destekli Milli Devlet Sosyal Devlet yaklaşımıdır.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
 
Doç. Dr. Ahmet H. Kepekçi / diğer yazıları
İran'dan İsrail'e 20'den fazla füze
İran'ın füzeleri İsrail'i vurdu
Gözler Merkez Bankasında
MB'nin faiz kararı ne olacak?
ABD'den öğrenci vizesi için 'sosyal medya' şartı
Kriterler tek tek sayıldı
Uzun namlulu silahla tekel bayisi kurşunlandı
Esenyurt'ta hareketli dakikalar
Avrupa ülkelerinden İran'la görüşme talebi
İranlı bakan Cenevre'ye gidecek mi?
İran: İsrail hariç, diplomasiye bağlılığımızı sürdürüyoruz
Bölgede tek nükleer güç İsrail
Trump, İran'a saldırı planlarını onayladı mı?
ABD basınından dikkat ekici iddia
Putin'den kritik mesaj
İsrail - İran krizini değerlendirdi
Özgür Özel'den boykot açıklaması
Hedef CHP mitinglerini yayınlamayan medya
'Nihai kararımı vermedim'
Trump'tan İran'a saldırı açıklaması
CHP lideri Özel'i darp eden kişi için iddianame hazırlandı
4 yıl 6 aya kadar hapis talebi
Diyarbakır'daki yangında bilirkişi raporu açıklandı
Raporda kusurlar tek tek sıralandı
Trump, Pakistan Kara Kuvvetleri Komutanı ile görüşecek
Pakistan, İran'a desteğini belirtmişti
AB Yüksek Temsilcisi Kallas
"İsrail'e yönelik baskı artırılmalı"
'Türkiye net durmalı'
BTP'den İran uyarısı
İran'dan İsrail'e 20'den fazla füze
İran'ın füzeleri İsrail'i vurdu
Gözler Merkez Bankasında
MB'nin faiz kararı ne olacak?
ABD'den öğrenci vizesi için 'sosyal medya' şartı
Kriterler tek tek sayıldı
Uzun namlulu silahla tekel bayisi kurşunlandı
Esenyurt'ta hareketli dakikalar
Avrupa ülkelerinden İran'la görüşme talebi
İranlı bakan Cenevre'ye gidecek mi?
İran: İsrail hariç, diplomasiye bağlılığımızı sürdürüyoruz
Bölgede tek nükleer güç İsrail
Trump, İran'a saldırı planlarını onayladı mı?
ABD basınından dikkat ekici iddia
Putin'den kritik mesaj
İsrail - İran krizini değerlendirdi
Özgür Özel'den boykot açıklaması
Hedef CHP mitinglerini yayınlamayan medya
'Nihai kararımı vermedim'
Trump'tan İran'a saldırı açıklaması
CHP lideri Özel'i darp eden kişi için iddianame hazırlandı
4 yıl 6 aya kadar hapis talebi
Diyarbakır'daki yangında bilirkişi raporu açıklandı
Raporda kusurlar tek tek sıralandı
Trump, Pakistan Kara Kuvvetleri Komutanı ile görüşecek
Pakistan, İran'a desteğini belirtmişti
AB Yüksek Temsilcisi Kallas
"İsrail'e yönelik baskı artırılmalı"
'Türkiye net durmalı'
BTP'den İran uyarısı
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.