logo
23 HAZİRAN 2025

Hazine garantili projelere değil, milli projelere ihtiyacımız var

23.02.2018 00:00:00
Demiryolu ülkelerin sanayileşmesinde öncü rol oynamaktadır. Demiryolu üretim ve tüketim merkezleri arasındaki mal akışını hızlandırır, malların birim maliyetlerini düşürür, ekonomi için itici güç olur. Günümüzde Türkiye'de yurtiçi yolcu taşımacılığının, % 90'dan fazla bir bölümü karayolu ile olmaktadır. Yolcu taşımada ülkemizde demiryollarının payı %6 dolayında, deniz ve havayollarının payı ise % 1 dolayında paya sahiptir. 
Ülkemizde demiryolu ve kara ulaşımı birbirineentegre edilememiştir. Ülkemizde, demiryolu gelişmiş ülkelere göre en az 50 yıl geridedir. Hem de yıllar içerisinde trafik yoğunluğuna ve kara ulaşımının maliyeti artmasına rağmen...
 2015 yılı verilerine göre, Türkiye'nin toplam nihai enerji tüketiminin yaklaşık  %25'i ulaştırma sektöründe gerçekleşmiştir. Ulaştırmadaki tüketilen enerjinin %91,6'sı karayolu ulaşımında gerçekleşmiştir. Tüketilen bu enerjinin tamamını ise petrol ürünleri oluşturmaktadır.
* * *
Atatürk döneminde ulaştırma sorununa demiryolları ile çare bulunmaya çalışılmıştır. 
Atatürk demiryolu ağına son derece kıymet vermiştir.
"Türkiye hükûmetinin tespit ettiği projeler dâhilinde belirli zamanlar zarfında vatanın bütün bölgeleri çelik raylarla birbirine bağlanacaktır. Demiryolları memleketin tüfekten, toptan daha mühim bir emniyet silâhıdır. Demiryollarını kullanacak olan Türk milleti, kaynağındaki ilk sanatkârlığının, demirciliğin eserini tekrar göstermiş olmakla iftihar edecektir. Demiryolları Türk milletinin refah ve medeniyet yollarıdır. " (13. 02. 1931, Malatya'da bir konuşma)
Atatürk döneminde, 15 yıllık sürede yabancı şirketlerden 3387 kilometre demiryolu satın alınmıştır. 
Yine aynı dönemde 2815 kilometre demiryolu inşa edilmiştir.
1923'de 4112 kilometre olan demiryolu uzunluğu 1938'de 6927 kilometreye ulaşmıştır. 
* * *
Günümüzde hükümetin en fazla dillendirdiği konulardan birisi de bugüne kadar yaptıkları duble yollar, köprüler, tüneller. Tamamı hazine garantili projeler olan yapılmış ve yapılacak tüm bu yolların kamuya verdiği zarar ise milyar dolarlarla ifade edilmektedir.Önümüzdeki yıllarda karayolları bu taşımayı kaldıramayacak duruma gelecektir. Sadece bir örnek verelim. Osmangazi Köprüsü'nün maliyetinin 2 milyar 355 milyon TL'dir.  Açıklamalara göre hazinenin işletmeci firmaya ödeyeceği bir yıllık zarar tutarı Osmangazi köprüsünün yapım maliyetini geçmiş durumdadır. 
Son tahlilde hem daha hızlı taşımacılığı geliştirmek, hem de petrol faturasını azaltmak için demiryolunun geliştirilmesi gereği kaçınılmazdır. 
Bunun da yolu Prof. Dr. Haydar Baş hocamıza ait olan Milli Ekonomi Modeli destekli Milli Devlet Sosyal Devlet yaklaşımıdır.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
 
Doç. Dr. Ahmet H. Kepekçi / diğer yazıları
Rusya temsilcisi ABD'nin saldırısını değerlendirdi
"Sorumsuz, tehlikeli ve kışkırtıcı"
İsrail'in destekçileri görüştü
Hem saldırıyor, hem 'müzakere' diyor
İran'ın BM Daimi Temsilcisi İravani
"ABD tarihinde kara bir leke"
"Her şey Filistinli çocukların bombalanmasıyla başladı"
Kolombiya Cumhurbaşkanı Petro
'Tehlikeli bir dönüm noktası'
BM: Müzakereye geri dönülmeli
Suriye'de kiliseye bombalı saldırı: 20 ölü
Şara hükümeti: 'Saldırıyı DEAŞ yaptı'
Dün akşam gözaltına alınmıştı
Gazeteci Fatih Altaylı tutuklandı
Gazeteci Fatih Altaylı hakkında tutuklama talebi
Sevk yazısı ortaya çıktı
Ersin Tatar: "ABD de adaletsiz bir dünyada yaşadığımızı göstermiştir'
'Batı dünyası kınamanın ötesine geçemiyor'
Aksaray'da facia
Sınava giden araçlar çarpıştı: 1 ölü, 4'ü ağır 10 yaralı
İran: 'ABD bizzat İran'a karşı tehlikeli bir savaşı başlatmıştır'
‘Washington, Siyonist rejimin suç ortağıdır’
YKS'de ikinci gün
Alan Yeterlilik Testleri oturumu başladı
İran füzeleri İsrail'i vurdu
Demir Kubbe delik deşik oldu
'ABD saldırısının kalıcı sonuçları olacak'
İran Dışişleri Bakanı Erakçi'den mesaj
4 ülkeden ABD'ye tepki
'Geri dönüşü olmayan bir kriz'
Rusya temsilcisi ABD'nin saldırısını değerlendirdi
"Sorumsuz, tehlikeli ve kışkırtıcı"
İsrail'in destekçileri görüştü
Hem saldırıyor, hem 'müzakere' diyor
İran'ın BM Daimi Temsilcisi İravani
"ABD tarihinde kara bir leke"
"Her şey Filistinli çocukların bombalanmasıyla başladı"
Kolombiya Cumhurbaşkanı Petro
'Tehlikeli bir dönüm noktası'
BM: Müzakereye geri dönülmeli
Suriye'de kiliseye bombalı saldırı: 20 ölü
Şara hükümeti: 'Saldırıyı DEAŞ yaptı'
Dün akşam gözaltına alınmıştı
Gazeteci Fatih Altaylı tutuklandı
Gazeteci Fatih Altaylı hakkında tutuklama talebi
Sevk yazısı ortaya çıktı
Ersin Tatar: "ABD de adaletsiz bir dünyada yaşadığımızı göstermiştir'
'Batı dünyası kınamanın ötesine geçemiyor'
Aksaray'da facia
Sınava giden araçlar çarpıştı: 1 ölü, 4'ü ağır 10 yaralı
İran: 'ABD bizzat İran'a karşı tehlikeli bir savaşı başlatmıştır'
‘Washington, Siyonist rejimin suç ortağıdır’
YKS'de ikinci gün
Alan Yeterlilik Testleri oturumu başladı
İran füzeleri İsrail'i vurdu
Demir Kubbe delik deşik oldu
'ABD saldırısının kalıcı sonuçları olacak'
İran Dışişleri Bakanı Erakçi'den mesaj
4 ülkeden ABD'ye tepki
'Geri dönüşü olmayan bir kriz'
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.