logo
03 HAZİRAN 2025

İbadet

18.11.2001 00:00:00
İbadet, Allah ile kul ilişkisi, diğer bir ifade ile, kulun Rabb'i ile olan münasebetidir. İnsan, varoluşunu, varlık sebebini, varlığının devamını anlayıp ifade eder. Şuurla, istenilen vazifeleri yerine getirir.

İbadet bir yönü ile mükellefiyettir. İnsana bir yük getirir, nefse bir ağırlık yükler. Ancak bu yük, alınan gıdalar gibidir. İnsanı manen besler, geliştirir ve büyütür.

İbadet ruhun gıdası ise, ibadetsizlik ruhu aç bırakmak demektir. Bu konuya açıklık getiren bir Hadis-i Şerif'te şöyle buyuruluyor: "Rabbini zikredenle, zikretmeyenin misali; diri ile ölü gibidir."

Evet, ibadetsizlik, manen ölümdür. İnsanın asıl hayatı ruhi hayat olduğuna göre, varlığın devamı, kuvvetlenmesi, geliştirilmesi ve amacına ulaşması ancak ibadet ile kaimdir.

İbadetler, bedenle, malla, kalple, dille... her ne şekilde yapılırsa yapılsın; sonuçları kişinin niyetine göre değer kazanır. Zira bir Hadis-i Şerif'te şöyle buyuruluyor: "Ameller (işler-ibadetler), niyetlere göre değer kazanır." Yani kişi ibadetini hangi niyet ve maksada binaen yapıyorsa, o ibadetin sonucu, ona göre olur.

Bu incelikten dolayı, ibadetlere şirk ve riya karışmamalıdır. Onların samimi olarak yapılması gerekir.

Şirk, Allah rızası dışında bir hedef aramak, Allah rızasını kazanmanın yanında başka şeylerin hoşnutluğunu da gaye edinmektir. Ancak vesileler aleminde yaşadığımıza göre, ebeveynin varlığı, toprağın ekini bitirmesi, şefaat ve benzeri konular hiçbir zaman şirk kapsamına girmez. Bu konuda zaman zaman ölçüsüz ve haddi aşan yaklaşımlar görülüyor.

Kabir ziyareti, başta olmak üzere İslam'ın cevap verdiği ve hatta emrettiği bazı konular eleştirilmektedir. Bu anlayışın haklı hiçbir yanı yoktur.

Riya ise, gösteriş demektir. Mesela yalnız olduğu halde namaz kılan birinin yanına bir başkası geldiğinde, kişi namazına daha dikkat ediyor ve ta'dil-i erkana daha çok riayet etmeye çalışıyorsa, burada riya var demektir.

İbadetlerin açıkça ve toplu yerlerde, cemaatle yapılması daha faziletlidir. Aşırı yaklaşımlar içinde olan bazıları, bu konuda da hatta cemaatle namazı eleştiriyorlar ki, bunun ne mantığı vardır ve ne de dinde yeri mevcuttur.

Öyleyse riyanın asıl çözümü nedir, insan riyadan nasıl korunabilir derseniz, gerçek şudur ki, bunun kalıcı çözümü nefsi arındırmaktır. Zira nefs arınmadığı sürece, yalnız da olsa kişi, amelini nefsi için yapmak gibi bir hale düşebilir ki bunda hem riya ve hem de şirk ihtimali vardır.

İbadetler, imanın bir parçası olmadığı halde, imanı besleyen ve güçlendiren besin gibidir. İbadetsiz kalan iman ağacı, giderek zayıflar ve nihayet ölebilir. Diğer bir benzetme ile ibadet fanus gibidir. Yanan iman ışığını korur.

İbadetler hayat boyudur. Bazılarının zannettiği gibi belirli olgunluk döneminde sonlanmaz. Zira bir Ayet-i Kerime'de şöyle buyuruluyor: "Sana ölüm gelinceye kadar, Rabbine ibadet yapmaya devam et."

Hatta yaş ilerledikçe ibadetlerin artırılması tavsiye edilmiştir.

Ramazan ibadetleri ziyadeleştirilmiş ibadetlerdir. Ramazandan sonra da devam edilmelidir.

Namaz için yeteri kadar Kur'an-ı Kerim ezbere okuyabilmek gerekir. Başka dillerle namaz kılmak hiç tartışmasız caiz değildir.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
 
Baki Bektaş / diğer yazıları
Maaşta özel sektör ikiye katlanıyor
Belediyeler yolunacak kaz olarak mı görülüyor?
Memur ve emeklileri ilgilendiriyor
5 aylık enflasyon farkı netleşti
TÜİK ile ENAG arasında uçurum var
ENAG'a göre enflasyon yüzde 71.23
Mayıs ayı enflasyonu açıklandı
TÜİK'e göre enflasyon yüzde 35.41
Yemen'de bir hafta içinde İsrail'e 4'cü saldırı
Milyonlarca kişi sığınaklara indi
Her yer mafya
11 ayrı organize suç örgütüne bağlı 90 şüpheli yakalandı
Kuzey Marmara'da feci kaza
4'ü çocuk 12 yaralı
CHP'nin kurultayına ilişkin iddianame hazırlandı
12 kişiye 3'er yıla kadar hapis istemi
Muğla açıklarında 5.8'lik deprem
Muğla Valisi açıklama yaptı
İyi kâr ediyorlar ancak...
Ekonomideki tökezleme bankaları da vurabilir
Ancak bu işte bir terslik var!
Mayısta ihracat otomotivle rekor kırdı
Rusya 'barış' için şartlarını açıkladı
'Ukrayna'dan 4 bölgeyi verin ve tanıyın'
Erdoğan Kabine Toplantısı sonrası konuştu
'Gayemiz ülkemizi kalkındırmak'
İstanbul'da 3. esir takası anlaşması
25 yaş altı genç esirler takas edilecek
Türkiye-Rusya-Ukrayna toplantısı başladı
Fidan: 'Somut adım bekliyoruz'
Maaşta özel sektör ikiye katlanıyor
Belediyeler yolunacak kaz olarak mı görülüyor?
Memur ve emeklileri ilgilendiriyor
5 aylık enflasyon farkı netleşti
TÜİK ile ENAG arasında uçurum var
ENAG'a göre enflasyon yüzde 71.23
Mayıs ayı enflasyonu açıklandı
TÜİK'e göre enflasyon yüzde 35.41
Yemen'de bir hafta içinde İsrail'e 4'cü saldırı
Milyonlarca kişi sığınaklara indi
Her yer mafya
11 ayrı organize suç örgütüne bağlı 90 şüpheli yakalandı
Kuzey Marmara'da feci kaza
4'ü çocuk 12 yaralı
CHP'nin kurultayına ilişkin iddianame hazırlandı
12 kişiye 3'er yıla kadar hapis istemi
Muğla açıklarında 5.8'lik deprem
Muğla Valisi açıklama yaptı
İyi kâr ediyorlar ancak...
Ekonomideki tökezleme bankaları da vurabilir
Ancak bu işte bir terslik var!
Mayısta ihracat otomotivle rekor kırdı
Rusya 'barış' için şartlarını açıkladı
'Ukrayna'dan 4 bölgeyi verin ve tanıyın'
Erdoğan Kabine Toplantısı sonrası konuştu
'Gayemiz ülkemizi kalkındırmak'
İstanbul'da 3. esir takası anlaşması
25 yaş altı genç esirler takas edilecek
Türkiye-Rusya-Ukrayna toplantısı başladı
Fidan: 'Somut adım bekliyoruz'
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.