Oyun terapisiyle duygusal dayanıklılık geliştirmek
Kelimeler yetersiz kaldığında, oyuncaklar terapi koltuğuna oturur. Oyun terapisi, çocuklara kum, kil ve kuklalar aracılığıyla duygusal zorluklarla başa çıkma ve hayata karşı yenilmez bir dayanıklılık inşa etme becerisini kazandırır
06.11.2025 18:30:00
Eyüp Kabil
Eyüp Kabil





Çocukluk, hem büyük keşiflerin hem de büyük zorlukların yaşandığı bir dönemdir. Stres, kayıp, travma veya günlük hayattaki baskılar, çocukların duygusal dünyasını derinden etkileyebilir. Duygusal dayanıklılık (rezilyans), çocukların bu zorluklarla başa çıkma, adapte olma ve hatta güçlenerek ayağa kalkma yeteneğidir. Yetişkinler için terapi konuşma üzerine kuruluyken, çocuklar için bu beceriyi geliştirmenin en doğal ve etkili yolu Oyun Terapisi'dir.
Oyun terapisi, çocukların doğal iletişim aracı olan oyunu, duygusal, davranışsal ve sosyal sorunları çözmelerine yardımcı olmak için yapılandırılmış, teorik bir yaklaşımla kullanır.
OYUN: ÇOCUĞUN DOĞAL İLETİŞİM DİLİ
Çocuklar, soyut kavramları ve karmaşık duyguları yetişkinler gibi kelimelerle ifade etmekte zorlanırlar. Onlar için oyun, bir dildir, oyuncaklar ise kelimeleridir.
• Güvenli Mesafe: Oyun, gerçek hayattaki zorlayıcı olayları (bir kavgayı, bir kaybı) güvenli bir mesafeden yeniden canlandırma olanağı sunar. Bu, çocuğun durumu kontrol etme hissini yeniden kazanmasına yardımcı olur.
• Duygusal Boşaltım (Katarsis): Çocuklar, öfke, korku veya üzüntü gibi yoğun duyguları, oyuncaklara yansıtarak veya oyun senaryoları aracılığıyla dışa vurabilirler. Örneğin, bir oyuncak figürü çok sert itmek veya bir canavarı yenmek, hissedilen içsel gerilimi azaltır.
OYUN TEMELLİ YÖNTEMLERLE STRESLE BAŞA ÇIKMA
Oyun terapisi, çocukların stresle başa çıkma ve duygusal dayanıklılık kaslarını güçlendirme becerilerini desteklemek için birçok spesifik teknik kullanır.
1. Kuklalar ve Drama (Rol Yapma)
Çocuklar, bir kuklayı veya oyuncak bir karakteri kullanarak kendi duygusal durumlarını yansıtırlar. Terapist, bu karakterler aracılığıyla çocuğa sorular sorar veya alternatif davranış modelleri sunar. Bu yöntem, çocuğa empati ve sosyal problem çözme becerisi kazandırır; çocuk, zor bir durumu hem kendi bakış açısından hem de diğer karakterlerin bakış açısından görebilmeyi öğrenir.
2. Kum Tepsisi Terapisi (Sandplay)
Çocuk, kum dolu bir tepsiye çeşitli minyatür figürleri yerleştirerek kendi iç dünyasının, yaşadığı stresin veya travmanın üç boyutlu bir resmini oluşturur. Bu yöntem, çocuğa kontrol hissi ve içsel düzenleme becerisi kazandırır. Çocuk, dağılmış veya kaotik hissettiren duygularını, kumu ve figürleri düzenleyerek somut bir alanda organize eder. Bu, iç dünyasında da düzeni sağlamasına yardımcı olur.
3. Sanat Terapisi (Boyama, Çizim, Kil)
Stresli veya travmatik anıları sözel olarak ifade edemeyen çocuklar için sanat, bir köprü görevi görür. Çizdikleri resimler veya şekillendirdikleri kilden figürler aracılığıyla bilinçaltındaki duyguları güvenle dışa vururlar. Bu, çocukların duygusal ifade yeteneğini ve travmatik anıları yeniden işleme kapasitesini destekler. Renkler ve şekiller, çocuğun kelimelere dökemediği yoğunluğu sembolize eder.
DUYGUSAL DAYANIKLILIĞI GÜÇLENDİREN TEMEL YETENEKLER
Oyun terapisinde kullanılan bu yöntemler, çocukların duygusal dayanıklılığını oluşturan temel yetenekleri inşa eder:
• Duyguları Tanıma ve İfade Etme: Oyuncaklar aracılığıyla üzüntü, öfke gibi duyguları adlandırmayı ve ifade etmeyi öğrenen çocuk, stres anında duyguları bastırmak yerine, sağlıklı yollarla yönetme yeteneği kazanır.
• Öz Düzenleme (Self-Regulation): Oyun sırasında kurallara uyma, sıra bekleme ve hayal kırıklığıyla başa çıkma pratiği yapan çocuk, dürtülerini kontrol etmeyi, sakinleşme stratejilerini (derin nefes, hareket) öğrenir ve uygular.
• Problem Çözme Becerisi: Oyuncak karakterler için bir sorun yaratıp çözüm yollarını deneyen çocuk, gerçek hayatta zorluklarla karşılaştığında, pasif kalmak yerine aktif olarak çözüm odaklı düşünmeyi öğrenir.
• Öz-Güven ve Yeterlilik: Oyunda bir görevi başarıyla tamamladığında veya bir sorunu çözdüğünde olumlu geribildirim alan çocuk, kendine olan inancını artırır ve zorlukların üstesinden gelebilecek güce sahip olduğunu deneyimler.
OYUNUN İYİLEŞTİRİCİ GÜCÜ
Oyun terapisi, çocukların karşılaştıkları zorlukları "aşılacak engeller" olarak görmelerini sağlayan bir eğitimdir. Terapistin rehberliğinde güvenli bir alanda oynayarak, çocuklar zorlayıcı deneyimlerini yeniden canlandırır, duygusal yoğunluklarını azaltır ve içsel bir kontrol mekanizması geliştirirler.
Unutulmamalıdır ki, duygusal dayanıklılık, stresin yokluğu değil; stresle karşılaştığımızda nasıl tepki vereceğimizi bilme becerisidir. Oyun terapisi, çocuklara bu hayati dersi, onların en doğal dilini kullanarak, keyifli ve iyileştirici bir yolla öğretir.
Oyun terapisi, çocukların doğal iletişim aracı olan oyunu, duygusal, davranışsal ve sosyal sorunları çözmelerine yardımcı olmak için yapılandırılmış, teorik bir yaklaşımla kullanır.
OYUN: ÇOCUĞUN DOĞAL İLETİŞİM DİLİ
Çocuklar, soyut kavramları ve karmaşık duyguları yetişkinler gibi kelimelerle ifade etmekte zorlanırlar. Onlar için oyun, bir dildir, oyuncaklar ise kelimeleridir.
• Güvenli Mesafe: Oyun, gerçek hayattaki zorlayıcı olayları (bir kavgayı, bir kaybı) güvenli bir mesafeden yeniden canlandırma olanağı sunar. Bu, çocuğun durumu kontrol etme hissini yeniden kazanmasına yardımcı olur.
• Duygusal Boşaltım (Katarsis): Çocuklar, öfke, korku veya üzüntü gibi yoğun duyguları, oyuncaklara yansıtarak veya oyun senaryoları aracılığıyla dışa vurabilirler. Örneğin, bir oyuncak figürü çok sert itmek veya bir canavarı yenmek, hissedilen içsel gerilimi azaltır.
OYUN TEMELLİ YÖNTEMLERLE STRESLE BAŞA ÇIKMA
Oyun terapisi, çocukların stresle başa çıkma ve duygusal dayanıklılık kaslarını güçlendirme becerilerini desteklemek için birçok spesifik teknik kullanır.
1. Kuklalar ve Drama (Rol Yapma)
Çocuklar, bir kuklayı veya oyuncak bir karakteri kullanarak kendi duygusal durumlarını yansıtırlar. Terapist, bu karakterler aracılığıyla çocuğa sorular sorar veya alternatif davranış modelleri sunar. Bu yöntem, çocuğa empati ve sosyal problem çözme becerisi kazandırır; çocuk, zor bir durumu hem kendi bakış açısından hem de diğer karakterlerin bakış açısından görebilmeyi öğrenir.
2. Kum Tepsisi Terapisi (Sandplay)
Çocuk, kum dolu bir tepsiye çeşitli minyatür figürleri yerleştirerek kendi iç dünyasının, yaşadığı stresin veya travmanın üç boyutlu bir resmini oluşturur. Bu yöntem, çocuğa kontrol hissi ve içsel düzenleme becerisi kazandırır. Çocuk, dağılmış veya kaotik hissettiren duygularını, kumu ve figürleri düzenleyerek somut bir alanda organize eder. Bu, iç dünyasında da düzeni sağlamasına yardımcı olur.
3. Sanat Terapisi (Boyama, Çizim, Kil)
Stresli veya travmatik anıları sözel olarak ifade edemeyen çocuklar için sanat, bir köprü görevi görür. Çizdikleri resimler veya şekillendirdikleri kilden figürler aracılığıyla bilinçaltındaki duyguları güvenle dışa vururlar. Bu, çocukların duygusal ifade yeteneğini ve travmatik anıları yeniden işleme kapasitesini destekler. Renkler ve şekiller, çocuğun kelimelere dökemediği yoğunluğu sembolize eder.
DUYGUSAL DAYANIKLILIĞI GÜÇLENDİREN TEMEL YETENEKLER
Oyun terapisinde kullanılan bu yöntemler, çocukların duygusal dayanıklılığını oluşturan temel yetenekleri inşa eder:
• Duyguları Tanıma ve İfade Etme: Oyuncaklar aracılığıyla üzüntü, öfke gibi duyguları adlandırmayı ve ifade etmeyi öğrenen çocuk, stres anında duyguları bastırmak yerine, sağlıklı yollarla yönetme yeteneği kazanır.
• Öz Düzenleme (Self-Regulation): Oyun sırasında kurallara uyma, sıra bekleme ve hayal kırıklığıyla başa çıkma pratiği yapan çocuk, dürtülerini kontrol etmeyi, sakinleşme stratejilerini (derin nefes, hareket) öğrenir ve uygular.
• Problem Çözme Becerisi: Oyuncak karakterler için bir sorun yaratıp çözüm yollarını deneyen çocuk, gerçek hayatta zorluklarla karşılaştığında, pasif kalmak yerine aktif olarak çözüm odaklı düşünmeyi öğrenir.
• Öz-Güven ve Yeterlilik: Oyunda bir görevi başarıyla tamamladığında veya bir sorunu çözdüğünde olumlu geribildirim alan çocuk, kendine olan inancını artırır ve zorlukların üstesinden gelebilecek güce sahip olduğunu deneyimler.
OYUNUN İYİLEŞTİRİCİ GÜCÜ
Oyun terapisi, çocukların karşılaştıkları zorlukları "aşılacak engeller" olarak görmelerini sağlayan bir eğitimdir. Terapistin rehberliğinde güvenli bir alanda oynayarak, çocuklar zorlayıcı deneyimlerini yeniden canlandırır, duygusal yoğunluklarını azaltır ve içsel bir kontrol mekanizması geliştirirler.
Unutulmamalıdır ki, duygusal dayanıklılık, stresin yokluğu değil; stresle karşılaştığımızda nasıl tepki vereceğimizi bilme becerisidir. Oyun terapisi, çocuklara bu hayati dersi, onların en doğal dilini kullanarak, keyifli ve iyileştirici bir yolla öğretir.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
















































































