Emniyet Genel Müdürlüğü ve ODTÜ-MET işbirliğiyle, trafik polislerine, "takograf cihazları" konulu eğitim verildi. ODTÜ-MET'deki eğitime, 17 ilin şehirlerarası terminallerinde görevli 39 trafik personeli katıldı.
ODTÜ-MET Bakım Onarım Servisi Şefi Dönmez, eğitime katılan trafik polislerine, "takograf raporlarının alınması, yorumlanması, hız ve araç kullanma süreleriyle ilgili ihlallerin tespiti, takograf cihazlarına müdahale şekilleri ve müdahaleleri tespit etme yöntemleri" hakkında bilgi verdi.
Mekanik takograflarda
hile adaha kolay
Mekanik ve elektronik olmak üzere iki farklı türde takograf bulunduğunu anlatan Dönmez, mekanik takografta, elektronik takografa göre hile yapma ihtimalinin daha yüksek olduğunu belirtti.
Dönmez, takograflarda, şanzımana ilave sistem yaptırmak, sensör kablosu üzerindeki sinyal hatlarına ek cihaz bağlamak, takografın içinde bulunan iğnelere lastik takmak, bantlamak ya da sigara izmaritikoymak ve hatta takografları uzaktan kumanda cihazı ile yanıltmak gibimüdahalelerin yapıldığını tespit ettiklerini söyledi.
Bazı otobüs şoförlerinin cihaz üzerinde neler yaptığına bir örnek veren Dönmez, şunları kaydetti:
"2-3 yıl önce bir otobüsteki takografı test etmeye gittim. Otobüsşoförü bana, polisi nasıl yanılttığını anlattı. Şoför, takograf içerisine koyduğu paket lastiği germek suretiyle cihazı yanılttığını, böylelikle trafik kontrolü sırasında koyduğu lastiğin, takografı kontrol eden polis görmeden fırladığını söylediğini anlattı."
Şehirlerarası otobüs terminallerine giriş ve çıkışlarda yapılan denetimlerin önemi üzerinde duran Dönmez, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Sürücü (takograf raporu veremem) dediği zaman, 'hata' tuşuna basın, istediğiniz bilgilere ulaşacaksınız. Yapacağınız takograf kontrollerinde, sürücülerden 24 saat raporu ile birlikte 24 saat grafiğini de alın ve ikisini mukayese ederek hile olup olmadığını anlayın."
Takograf denetimlerinin zaman zaman yeterli olmadığını anlatan Dönmez, bazı otobüs firmalarının ilk zamanlarda gaz pedalları altına hız kesici bir sitem koyduğunu, ancak şoförlerin şikayetleri üzerine bu sitemi kaldırdıklarını belirtti.
Takograf hakkındaki görüş ve önerileri dinleyen Dönmez, takografların Türkiye'de 8-9 firma tarafından üretildiğini ya da ithaledildiğini anımsattı. Dönmez, yeni modeller üzerine çalıştıklarını ve ürettikleri son model takografta sürücü hilelerinin trafik polisleri tarafından daha kolay tespit edilebileceğini söyledi.
ODTÜ-MET Bakım Onarım Servisi Şefi Dönmez, eğitime katılan trafik polislerine, "takograf raporlarının alınması, yorumlanması, hız ve araç kullanma süreleriyle ilgili ihlallerin tespiti, takograf cihazlarına müdahale şekilleri ve müdahaleleri tespit etme yöntemleri" hakkında bilgi verdi.
Mekanik takograflarda
hile adaha kolay
Mekanik ve elektronik olmak üzere iki farklı türde takograf bulunduğunu anlatan Dönmez, mekanik takografta, elektronik takografa göre hile yapma ihtimalinin daha yüksek olduğunu belirtti.
Dönmez, takograflarda, şanzımana ilave sistem yaptırmak, sensör kablosu üzerindeki sinyal hatlarına ek cihaz bağlamak, takografın içinde bulunan iğnelere lastik takmak, bantlamak ya da sigara izmaritikoymak ve hatta takografları uzaktan kumanda cihazı ile yanıltmak gibimüdahalelerin yapıldığını tespit ettiklerini söyledi.
Bazı otobüs şoförlerinin cihaz üzerinde neler yaptığına bir örnek veren Dönmez, şunları kaydetti:
"2-3 yıl önce bir otobüsteki takografı test etmeye gittim. Otobüsşoförü bana, polisi nasıl yanılttığını anlattı. Şoför, takograf içerisine koyduğu paket lastiği germek suretiyle cihazı yanılttığını, böylelikle trafik kontrolü sırasında koyduğu lastiğin, takografı kontrol eden polis görmeden fırladığını söylediğini anlattı."
Şehirlerarası otobüs terminallerine giriş ve çıkışlarda yapılan denetimlerin önemi üzerinde duran Dönmez, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Sürücü (takograf raporu veremem) dediği zaman, 'hata' tuşuna basın, istediğiniz bilgilere ulaşacaksınız. Yapacağınız takograf kontrollerinde, sürücülerden 24 saat raporu ile birlikte 24 saat grafiğini de alın ve ikisini mukayese ederek hile olup olmadığını anlayın."
Takograf denetimlerinin zaman zaman yeterli olmadığını anlatan Dönmez, bazı otobüs firmalarının ilk zamanlarda gaz pedalları altına hız kesici bir sitem koyduğunu, ancak şoförlerin şikayetleri üzerine bu sitemi kaldırdıklarını belirtti.
Takograf hakkındaki görüş ve önerileri dinleyen Dönmez, takografların Türkiye'de 8-9 firma tarafından üretildiğini ya da ithaledildiğini anımsattı. Dönmez, yeni modeller üzerine çalıştıklarını ve ürettikleri son model takografta sürücü hilelerinin trafik polisleri tarafından daha kolay tespit edilebileceğini söyledi.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.