Günler öncesinden İstanbul’un billboardları donatıldı. “Cumhuriyet tarihinin en büyük projesi” diye ve Başbakanın katılımıyla bu proje açıldı. Evet, Kartal-Kadıköy metro hattı. Hayırlı olsun, dedikten sonra sorulara başlayalım. İstanbul dünyanın sayılı kentlerinden biri mi? Biri. Kaç yılındayız? 2012. Paris’i, Londra’sı, Tokyo’su, Newyork’u vs. 20-30 yıl öncesinden metrolarla donatılmışken, 18 yıldır aynı zihniyetin yönettiği İstanbul’da bu projenin yeni hayata geçirilmesi övünülecek bir icraat değil tam aksine İstanbulludan özür dilenecek (bu kadar geç kaldığımız için) bir projedir.
Başbakan açılışta; “Başkan! Bayramda milleti bedava taşıyacaksın. Ona göre…” Sözünün hikmetini, 1 Eylül itibarı ile anladık. İkinci sözü ise 10. Yıl Marşı’na ve Cumhuriyet tarihine idi; Ne ördünüz? (Cevabı yarın)
Metroya dönersek, İzmir Belediyesi’nin kilometresini 56 milyon TL’ye mal ettiği metro yapımını, aynı araçları kullanarak İstanbul Belediyesi 140 milyon TL’ye mal etti. Toplam tutar ise 3 milyar 100 milyon TL. Haliyle bu maliyeti birilerinin karşılaması gerekiyor. Borç batağındaki İstanbul Büyükşehir Belediyesi karşılayamaz. Ama 15 milyon İstanbullu karşılar. İşte bayramda bedava taşımanın hikmeti de burada…
1 Eylül itibari ile İDO, şehir hatları, özel deniz motorları ve raylı sistemlerde 2 lira olan jeton fiyatı 3 liraya yükseltildi.
Elektronik biletlerde ise, tek geçişlik elektronik bilet 3 liradan 4 liraya, 2 geçişlik bilet 5 liradan 7 liraya, 5 geçişlik bilet 12 liradan 15 liraya, 10 geçişlik bilet 23 liradan 28 liraya çıkarıldı.
İstanbul halkının yaklaşık yüzde 90’nının kullandığı elektronik biletlerde (akbil-elektronik kart) tam bilet 1,75 liradan 1,95 liraya, öğrenci bileti 1 liradan 1,10 liraya, öğretmen/yaşlı biletleri 1,20 liradan 1,35 liraya yükseldi.
İstanbulluların artık Çilebüs veya hızlı sıkışbüs dedikleri Metrobüs hatlarında ise genel olarak diyelim (çünkü ne kadar çok gidersen o kadar çok ödersin) 2,10 liradan 2,40 liraya yükseltildi.
Basit ve ucuzundan bir hesap yapalım. Ortalama zam 25 kuruş olsun. “İstanbul’da, nüfusun yüzde 42’si toplu taşımayı tercih ediyor. Günlük ortalama 9,8 milyon yolcu taşınıyor.” (ntvmsnbc.com) Yılda ne yapar? 3 milyar 577 milyon kişi. Çarpalım 25 kuruşla. Sonuç; 894 milyon 250 bin TL. Sadece zamla gelen para. Toplamda ise 7 milyar 154 milyon TL. (ortalama 2 TL’den yapılmıştır.) Bu rakam 2 Kartal metrosu yapıyor. 1 katrilyonda cebe (Belediyeye) kalıyor demektir.
Kartal-Kadıköy metrosuna gelirsek, başkan günde 700 bin yolcu taşımayı hedeflediklerini anlattı. Çarpalım hemen; Günde 700 bin yılda eder; 255 milyon 500 bin kişi. Çarpalım 2 TL ile. Sonuç; 511 milyon TL. Yani 6 yılda metro bedavaya gelecek. Zaten Telekom’u 5 yıllık kârıyla 5 yıl vadeli satan anlayış haliyle bu hesabı benden daha iyi yapmıştır.
Tabi bu zamlar eleştirilirken hemen karşımıza çıkan AKP zihniyeti, bakın Londra’da, Paris’te vs. metropollerde toplu taşıma ücretleri şu kadar, bu kadar diye örnekler vererek zamlarını masumlaştırmaya çalışıyorlar. Ama o ülkelerde asgari ücret ne kadar, orta sınıfın aylık geliri ne kadar, sorularını kimse sormadığı gibi kendileri de zaten gündeme almıyorlar.
Birkaç yerde bu zamlar değişik halk hareketleri tarafından protesto edildi. Ama merak ettiğim muhalefet nerede? Neden sesleri çıkmıyor?
Sonuç olarak, evimi badana ettireceğim. Normalde badana ustaları 200, 250 TL’ye bu işi yapıyor. Ben 350 TL’ye bir ustaya işi verdi. Yaptı, parasını aldı. Sokakta millete ben, Akın Aydın’a şöyle hizmet ettim, böyle özen gösterdim vs. lafları ediyor. Hadi ordan. Paranı fazlasıyla aldın ya! Karşılığı olan şey hizmet değildir. Ticarettir, menfaattir…
Başbakan açılışta; “Başkan! Bayramda milleti bedava taşıyacaksın. Ona göre…” Sözünün hikmetini, 1 Eylül itibarı ile anladık. İkinci sözü ise 10. Yıl Marşı’na ve Cumhuriyet tarihine idi; Ne ördünüz? (Cevabı yarın)
Metroya dönersek, İzmir Belediyesi’nin kilometresini 56 milyon TL’ye mal ettiği metro yapımını, aynı araçları kullanarak İstanbul Belediyesi 140 milyon TL’ye mal etti. Toplam tutar ise 3 milyar 100 milyon TL. Haliyle bu maliyeti birilerinin karşılaması gerekiyor. Borç batağındaki İstanbul Büyükşehir Belediyesi karşılayamaz. Ama 15 milyon İstanbullu karşılar. İşte bayramda bedava taşımanın hikmeti de burada…
1 Eylül itibari ile İDO, şehir hatları, özel deniz motorları ve raylı sistemlerde 2 lira olan jeton fiyatı 3 liraya yükseltildi.
Elektronik biletlerde ise, tek geçişlik elektronik bilet 3 liradan 4 liraya, 2 geçişlik bilet 5 liradan 7 liraya, 5 geçişlik bilet 12 liradan 15 liraya, 10 geçişlik bilet 23 liradan 28 liraya çıkarıldı.
İstanbul halkının yaklaşık yüzde 90’nının kullandığı elektronik biletlerde (akbil-elektronik kart) tam bilet 1,75 liradan 1,95 liraya, öğrenci bileti 1 liradan 1,10 liraya, öğretmen/yaşlı biletleri 1,20 liradan 1,35 liraya yükseldi.
İstanbulluların artık Çilebüs veya hızlı sıkışbüs dedikleri Metrobüs hatlarında ise genel olarak diyelim (çünkü ne kadar çok gidersen o kadar çok ödersin) 2,10 liradan 2,40 liraya yükseltildi.
Basit ve ucuzundan bir hesap yapalım. Ortalama zam 25 kuruş olsun. “İstanbul’da, nüfusun yüzde 42’si toplu taşımayı tercih ediyor. Günlük ortalama 9,8 milyon yolcu taşınıyor.” (ntvmsnbc.com) Yılda ne yapar? 3 milyar 577 milyon kişi. Çarpalım 25 kuruşla. Sonuç; 894 milyon 250 bin TL. Sadece zamla gelen para. Toplamda ise 7 milyar 154 milyon TL. (ortalama 2 TL’den yapılmıştır.) Bu rakam 2 Kartal metrosu yapıyor. 1 katrilyonda cebe (Belediyeye) kalıyor demektir.
Kartal-Kadıköy metrosuna gelirsek, başkan günde 700 bin yolcu taşımayı hedeflediklerini anlattı. Çarpalım hemen; Günde 700 bin yılda eder; 255 milyon 500 bin kişi. Çarpalım 2 TL ile. Sonuç; 511 milyon TL. Yani 6 yılda metro bedavaya gelecek. Zaten Telekom’u 5 yıllık kârıyla 5 yıl vadeli satan anlayış haliyle bu hesabı benden daha iyi yapmıştır.
Tabi bu zamlar eleştirilirken hemen karşımıza çıkan AKP zihniyeti, bakın Londra’da, Paris’te vs. metropollerde toplu taşıma ücretleri şu kadar, bu kadar diye örnekler vererek zamlarını masumlaştırmaya çalışıyorlar. Ama o ülkelerde asgari ücret ne kadar, orta sınıfın aylık geliri ne kadar, sorularını kimse sormadığı gibi kendileri de zaten gündeme almıyorlar.
Birkaç yerde bu zamlar değişik halk hareketleri tarafından protesto edildi. Ama merak ettiğim muhalefet nerede? Neden sesleri çıkmıyor?
Sonuç olarak, evimi badana ettireceğim. Normalde badana ustaları 200, 250 TL’ye bu işi yapıyor. Ben 350 TL’ye bir ustaya işi verdi. Yaptı, parasını aldı. Sokakta millete ben, Akın Aydın’a şöyle hizmet ettim, böyle özen gösterdim vs. lafları ediyor. Hadi ordan. Paranı fazlasıyla aldın ya! Karşılığı olan şey hizmet değildir. Ticarettir, menfaattir…
Akın Aydın / diğer yazıları
- Dünkü Hayber bugünkü İsrail’den daha güçlüydü -2- / 18.04.2024
- Dünkü Hayber bugünkü İsrail’den daha güçlüydü -1- / 17.04.2024
- İsrail, İslam dünyasının acziyetini ispatladı / 15.04.2024
- ‘Artık demir almak günü gelmişse zamandan’ / 14.04.2024
- İktidarın İsrail laubaliliği / 13.04.2024
- Abanın altındaki 5 kişi / 12.04.2024
- Nasıl bir ayı geride bıraktık? / 11.04.2024
- İlahi emri yerine getirdiğimiz için bayram yapıyoruz / 10.04.2024
- Milli Görüşçülerin İsrail ve dinlerarası diyalog gömleği -2- / 08.04.2024
- Milli Görüşçülerin İsrail ve dinler arası diyalog gömleği -1 / 07.04.2024
- Dünkü Hayber bugünkü İsrail’den daha güçlüydü -1- / 17.04.2024
- İsrail, İslam dünyasının acziyetini ispatladı / 15.04.2024
- ‘Artık demir almak günü gelmişse zamandan’ / 14.04.2024
- İktidarın İsrail laubaliliği / 13.04.2024
- Abanın altındaki 5 kişi / 12.04.2024
- Nasıl bir ayı geride bıraktık? / 11.04.2024
- İlahi emri yerine getirdiğimiz için bayram yapıyoruz / 10.04.2024
- Milli Görüşçülerin İsrail ve dinlerarası diyalog gömleği -2- / 08.04.2024
- Milli Görüşçülerin İsrail ve dinler arası diyalog gömleği -1 / 07.04.2024