logo
24 MAYIS 2025

Ebu Bekir, Ömer, Osman da şahittiler

23.06.2024 00:00:00

İlk Kuran tefsircilerinden olan İmam Suyuti, Dürrü'l-Mensur'unda, Vahidi Esbâb-ı Nüzûl'ünde, Fahreddin er-Razi Tefsir-i Kebir'inde ve daha nice âlimler, tefsirlerinde aşağıdaki ayetin, Veda Haccı sonrası Peygamber Efendimizin, Medine'ye dönerken nazil olduğunu ve nüzul sebebinin de Hz. Ali (a.s) olduğunu beyan etmişlerdir.

"Ey Peygamber! Rabbinden sana indirileni tebliğ et! Eğer bunu yapmazsan O'nun mesajını iletmemiş olursun. Allah seni, insanlardan koruyacaktır. Şüphe yok ki Allah kâfirler topluluğunu hidayete erdirmez." (Maide 67)

Hz. Peygamber'in Veda Haccından dönerken Cebrail (a.s.) tarafından getirilen Maide Suresi 67. ayetin (ki, bu ayet Kuran'ın son inen ayetlerinden biridir) emri gereği Gadir Hum mevkiinde büyük gölgelikler kurulmasını emretti. 

Önde gidenlerin çağrılmasını, geride kalanların toplanmasını emretti. Rivayetlere göre 90 bin ile 120 bin arası sahabe toplandıktan sonra Allah Resulü (sav), "Allah-u Teâla, bana şu ayeti nazil etti: Ey Resul! Sana indirileni tebliğ et. Eğer bunu yapmazsan, peygamberliğini tebliğ etmemiş olursun ve Allah seni, insanlardan koruyacaktır." Bu ayetini okuduktan sonra uzun bir hutbe irat etti. İşte Allah Resulünün irat ettiği hutbeye Gadir Hutbesi denilir.

Bu hutbeyi yani hadisi başta Ebubekir b. Ebu Kuhafe, Ömer b. Hattap, Osman b. Affan, Talha, Zübeyr, Abdullah b. Cafer, Abbas b. Abdulmuttalib, Abdullah b. Abbas, Ebu Eyyub el-Ensari, EbuzerGıfari, Selman-ı Farsi, Ebu Kutade, Ebu Hureyre, Zeyd b. Erkam, Udey b. Hatem, Sehl b. Hanif, Hassan b. Sabit... 

Hz. Fatıma Zehra (a.s), Ümm-ü Seleme, Aişe, Ümm-ü Hani, Fatıma binti Hamza olmak üzere 110 sahabe rivayet etti.

Merhum Prof. Dr. Haydar Baş bu ilahi hakikati, ömrünü ortaya koyarak insanımızın gündemine soktu. Sünni dünyanın temel kaynak kabul ettiği 222 eseri delil getirdi. Biz de, inandık ve iman ettik. 

Ama adlarına, 'Sünni' denilen bir kesim bu ilahi hakikate hem kalplerini hem de kulaklarını kapatarak, Allah'ın ayetlerine ve de mütevatir olan Gadir Hadisine, kendi istedikleri anlamları yüklediler. Hem kendilerine hem de aldattıkları insanlara yazık ettiler. 

Diğer taraftan kendilerini Şii, Alevi, Caferi olarak tanıtanlar ise ne sözlerini, ne duruşlarını, ne anlayışlarını ne de bakışlarını Ali'ye benzetebildiler. 

Çok azı hariç büyük çoğunlukları aynen Sünniler gibi Ali'ye, Ehl-i Beyt'e, 12 İmam'a kendi kaftanları altından anlamlar yüklediler. 

Hayır, diyorsanız, Kuran, Peygamber ve Ehl-i Beyt'in merkez, Ali'nin önder olduğu yerde bu kadar ayrılık, gayrılık olur mu, sorusuna cevap bulun.

Özetlersek; birileri, İmam Ali'nin Peygamberden sonra halife olduğuna inanmıyormuş. Dinde zorlama yok. O, onların sorunu.

Ama efendim, Ebu Bekir, Ömer, Osman bu makama oturdular. Valla o da, onların sorunu.

Biz, Allah'ın emrine ve onu tebliğ edene iman ettik. Birilerinin icraatlarını meşru kılmak için Allah ve Resulünü muhalefet etmekten yine Allah'a sığınırız.

Mütevatir hadisin hükmü

Sünni eserlerde 'mütevâtir hadis' şöyle tarif edilir: 'Sahabeden itibaren her devirde yalan üzerinde birleşmeleri aklen tasavvur olunamayan topluluklar tarafından rivayet edilen hadistir. Başka bir ifade ile mütevâtir haberin şartlarını kendisinde toplayan hadistir.

Muhaddislere göre, mütevâtir hadisin ravilerini tek tek incelemeye gerek kalmaz. Ravilerin çokluğuna itibar edilir. 

Çünkü onların yalan üzerine ittifak edemeyecekleri kabul edilir. Dolayısıyla hem lafzi hem de manevî mütevâtir hadisin kesin bilgi verdiğinde bütün hadisçiler müttefiktirler. (Nureddin el-Itr, Menhecü'n-Nakd fi Ulûmi'l-Hadîs, Dımaşk 1392/1972, s. 382; Subhi es-Sâlih, a.g.e., s. 124).

Mütevâtir hadisler, akait (inanılması zorunlu olan ilkeler) konularında bile tek başına delil sayılırlar. 

Bu yüzden mütevâtir olan haber-i Resulü inkâr eden küfre girer. Çünkü böyle bir haberi inkâr etmek, Peygamberi inkâr demektir. O da şüphesiz küfürdür (Ahmed Naim, Tecrid-i Sarîh Tercümesi, Ankara 1976, Mukaddime, s. 102).

Bir hadisin mütevâtir sayılabilmesi için aşağıdaki şartları taşıması gerekir:

1) Mütevâtir hadis her devirde pek çok kimse tarafından rivayet edilmiş olmalıdır.

2) Ravilerin sayısında her hangi bir nesilde azalma olmamalıdır. Aksine sayının artışı haberin doğruluğunu teyit eder.

3) Olayı veya haberi ilk nakledenlerin görmüş veya duymuş olmaları gerekir.

Mütevâtir hadis lafzı ve manevî olmak üzere ikiye ayrılır:

1) Lafzi mütevâtir: Senedin başından sonuna kadar her tabakada bütün ravilerin aynı lafızlarla rivayet ettikleri hadistir.

2) Manevî mütevâtir: Raviler tarafından değişik lafızlarla nakledilen bir mesele veya olay manaca mütevâtir sayılır. Bu tip rivayetlerde müşterek olan taraf mütevâtir demektir. 

Manevî mütevâtir hadisler hayli çoktur. Beş vakit namaz, oruç, zekât, hac gibi ibadetler hep manevî mütevâtir derecesindedir.

Gadir Hum hadisi mütevatirdir. 

Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
 
Akın Aydın / diğer yazıları
Lokomotif sektörün çarklarına taş girdi!
Hazır giyimde ihracat düşüyor, ithalat artıyor
Galatasaray kazanmaya devam ediyor
Şampiyon Galatasaray deplasmanda Göztepe’yi 2 golle geçti
Dışişleri Bakanı Hakan Fidan, Rusya'yı ziyaret edecek
Putin ile de görüşecek
Öğretmenler Milli Eğitim Akademisi'nden istihdam edilecek
Öğretmen atamalarına bir bariyer daha!
10 çocuğundan 9'unu kaybetti
Gazzeli kadın doktorun büyük acısı
Bu ne vurdumduymazlık!
Özgür Özel Gazze'ye dikkat çekti
İsrail'in siber saldırısı olabilir!
Elektrik kesintileri Fransa'ya sıçradı
Sürpriz buluşma
Erdoğan, Şara ile görüştü
İsrail ölüm kusuyor
Son 24 saatte 79 şehit daha
İfade veriyorlar
İBB'ye 4. dalga operasyon
Şizofreni nedir, tedavi edilebilir mi?
Bugün Dünya Şizofreni Günü
Takside dehşet anları kamerada...
Taksiciyi silahla gezdirdi, sonra da parasını gasp etti
Kars'ta korku dolu anlar kamerada
Şiddetli rüzgar çatıları uçurdu
Kırmızı bültenle aranan 3 şahıs yakalandı
Zekeriya Öz ve Adil Öksüz yine yok
Bu da öteki Türkiye!
Lüks konut projesine akın var
Lokomotif sektörün çarklarına taş girdi!
Hazır giyimde ihracat düşüyor, ithalat artıyor
Galatasaray kazanmaya devam ediyor
Şampiyon Galatasaray deplasmanda Göztepe’yi 2 golle geçti
123456789101112131415
Lokomotif sektörün çarklarına taş girdi!
Hazır giyimde ihracat düşüyor, ithalat artıyor
Galatasaray kazanmaya devam ediyor
Şampiyon Galatasaray deplasmanda Göztepe’yi 2 golle geçti
Dışişleri Bakanı Hakan Fidan, Rusya'yı ziyaret edecek
Putin ile de görüşecek
Öğretmenler Milli Eğitim Akademisi'nden istihdam edilecek
Öğretmen atamalarına bir bariyer daha!
10 çocuğundan 9'unu kaybetti
Gazzeli kadın doktorun büyük acısı
Bu ne vurdumduymazlık!
Özgür Özel Gazze'ye dikkat çekti
İsrail'in siber saldırısı olabilir!
Elektrik kesintileri Fransa'ya sıçradı
Sürpriz buluşma
Erdoğan, Şara ile görüştü
İsrail ölüm kusuyor
Son 24 saatte 79 şehit daha
İfade veriyorlar
İBB'ye 4. dalga operasyon
Şizofreni nedir, tedavi edilebilir mi?
Bugün Dünya Şizofreni Günü
Takside dehşet anları kamerada...
Taksiciyi silahla gezdirdi, sonra da parasını gasp etti
Kars'ta korku dolu anlar kamerada
Şiddetli rüzgar çatıları uçurdu
Kırmızı bültenle aranan 3 şahıs yakalandı
Zekeriya Öz ve Adil Öksüz yine yok
Bu da öteki Türkiye!
Lüks konut projesine akın var
Lokomotif sektörün çarklarına taş girdi!
Hazır giyimde ihracat düşüyor, ithalat artıyor
Galatasaray kazanmaya devam ediyor
Şampiyon Galatasaray deplasmanda Göztepe’yi 2 golle geçti
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.