logo
24 HAZİRAN 2026

İbretlik bir tablo: Selimiye Camii ve Akdamar Kilisesi

09.12.2006 00:00:00
Dindar kesime birçok vaatler vererek iktidara gelen AKP iktidarının döneminde yaşanan manzaraya bir bakın.Yüzde 99 Müslüman nüfusa sahip olan ülkemizde hiçbir cemaati olmayan kiliseler Başbakan'ın talimatıyla Kültür Bakanlığı'nın bütçesinden finanse edilerek tamir ediliyor; halen ibadete açık olan ve cemaatle dolup taşan camilerimiz ise -hem de meşhurları- bakımsızlıktan dökülüyor.Dilerseniz bu ifadelerimizi örneklendirelim.Van Gölü'nün Akdamar Adası'nda bulunan Akdamar Kilisesi Başbakan Erdoğan'ın talimatıyla restore edildi. Bu kilise bin yıllık bir Ermeni kilisesi.2005 Mayıs'ında restorasyonuna başlanılan kilise, verilen "yüksek" talimatla kısa zaman içerisinde onarıldı ve tam 2 milyon 600 bin YTL'lik bir bedel ödendi.Bu bedeli kim karşıladı? Kültür ve Turizm Bakanlığı.Verilen talimat, hummalı bir çalışma ile restorasyon süreci ve ciddi bir masraf.Açılışın 4 Kasım'da yapılacağı söylenmişti, hatta bu açılış bayağı iddialı olacaktı, Ermenistan'dan ve Fransa'dan da yetkililer davet edilecekti. Açılışı da Türkiye Cumhuriyeti tarihinde kilise açan ilk ve tek Başbakan unvanına sahip Başbakan Erdoğan yapacaktı. Muhtemelen bu açılış, Fransa'nın soykırım yasasına ve 1 yıldan az kalan genel seçimlere takıldı. Ne de olsa bu AB sürecine yönelik bir taviz politikasıydı ve seçim döneminde Türk milleti böyle bir adımı hoş karşılamazdı.Gerçi milletimiz, hummalı bir şekilde yüksek talimatla restore edilen bu kilisenin tarihteki misyonu hakkında da fazla bilgiye sahip değil.Biraz hatırlamak gerekirse, bu meşhur kilise Kurtuluş Savaşı öncesi nice Türk gençlerinin Ermeniler tarafından katliamına ve Türk kızlarının tecavüzüne mekan olmuş. Türk gençleri burada toplanıp kurşuna dizilmiş ve insanımızı hedef alan silahlar burada depolanmış.Akdamar Adası'nın kıyıları namusunu korumak için göle atlayıp canını kıyan nice bacılarımızın hatıralarıyla dolu. AKP yetkililerinin yapması gereken burada şehit düşen Türk insanının anısına bir anıt dikmekti, ama tam tersi yapılıyor.Peki bizim dindarlığıyla pirim yapan AKP'liler döneminde camilerimizin durumu nasıl? Mimar Sinan'ın ustalık eseri olarak bizlere emanet ettiği Edirne'deki Selimiye Camii'nin durumu içler acısı. Sadece Selimiye'nin mi? Şu anda tarihi camilerimizin birçoğu dökülüyor ve restorasyon bekliyor.Yetkililerimiz kiliseleri tamir etmekle meşgul olduğundan camilere bakmaya zaman bulamıyor, bütçe ise kilise tamiratına gittiğinden camilere kaynak bulunamıyor.Türk tarihini hatırlatan eserler eriyip gidiyor, Bizans'ı hatırlatanlar ise parlatılıyor.Selimiye Camii'nin son büyük onarımı tam 30 yıl önce yapılmış, şimdi ise minare şerefeleri bakımsızlıktan dökülüyor.Kültür Bakanlığı'na ve Başbakan'a bir soru: Hangi eser bizim öz ve öz kültürümüzü yansıtıyor, temsil ediyor?Ceddimizin bize bıraktığı muhteşem eserler yıpranıp giderken, öncelik tarihteki misyonu belli olan eserlerin restorasyonu mu olmalıydı?Bu manzarayı umumiyeyi milletimizin takdirine bırakıyorum.
 
Murat Çabas / diğer yazıları
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2026

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.