HOŞGELDİNİZ! BUGÜN 04 TEMMUZ 2022, PAZARTESİ

Kolesterolden korunmanın yolları

14.01.2008 00:00:00
Dr. Sibel GÖRÜŞ / Beslenme UzmanıEn çok satılan ilacın kolesterol düzenleyici olduğunu biliyor muydunuz? Kolesterol aldığımız besinlerle, genetik faktörlere ve yaşam tarzına bağlıdır. Görüldüğü gibi genetik dışındaki faktörler kişinin elindedir.

Kolesterolün sık rastlanan sağlık sorunlarından biri olmasında, giderek artan hazır gıda, fast food, bisküvi, çikolata, şekerli gıda tüketimi önemli rol oynar. Kolesterol düzeyini düşürmek için ilaç ve/veya beslenme düzenlemesine ihtiyaç vardır. Sıklıkla yapılan hata insanların beslenme düzenlemesine gitmeksizin, doğrudan ilaç tedavisine başlamalarıdır. Bu kolay yoldur ama en doğru yol olduğu tartışılır. İlaç ile yapılan düzenleme sonuçta diyetin alternatifi değil ancak tamamlayıcısı olabilir. Beslenme düzenlemesi olmadan sadece ilaç alımı bir süre kolesterol seviyesini düzenleyebilir, orta vadede mutlaka ek tedavi gerektirir.Kolesterol seviyesini düşürmenin anahtarı yüksek lif tüketmektir. Beslenmemizdeki lif oranını arttırarak kolesterol emilimini düşürüp, yıkımını hızlandırmak mümkündür. Lif oranı yüksek gıdalar; entegral ekmek, makarna ve buğday ürünleri, sebze ve meyveler, kuru baklagiller olarak özetlenebilir.

Özellikle baklagillerin (mercimek, nohut, kurufasulye, bezelye, barbunya) içindeki bazı maddeler kolesterol karşıtı çalışırlar ve hızla kolesterol seviyesini düşürürler.

Sportif aktivite ve egzersiz iyi kolesterol olarak bilinen HDL nin yükselmesine yardımcı olur.Bitkisel ve hayvansal Omega 3 tüketimi kolesterol seviyesinin düşmesine yardımcıdır fakat tek başına yeterli değildir. Bir başka faktör yemeklerin hazırlanış şeklidir

Sadece bitkisel yağların tüketilmesi (özellikle zeytinyağı), kızartmalardan uzak durulması, yemeklere yağın yemek piştikten sonra eklenmesi, buğulama fırın ve haşlamanın tercih edilmesi gerekir.Tekli (zeytinyağı, badem, ceviz, avokado, fındık) ve çoklu doymamış yağ asitleri (mısır soya, balık, ayçiçeği) ile doymuş (hayvansal yağlar, süt ve süt ürünleri, çikolata) ve trans yağlar (margarin, fast food, bisküvi, şekerleme) tüketimi, dışardan alınan kolesterol miktarını kontrol için ana kriteri teşkil eder. Tekli ve çoklu doymamış yağlar kolesterol seviyesini olumlu yönde etkiler. Trans ve doymuş yağlar ise olumsuz etkiler ve kolesterolü yükseltir.

Besinlerdeki gizli kolesterol süt ürünleri, hazır gıdalar ve bisküvi ve türevlerinde saklıdır. Sadece kırmızı eti keserek çözüme ulaşmak mümkün değildir.

Peynir tercihleri her zaman az yağlı olanlardan yana yapılmalıdır. Lor peyniri ve keçi peyniri doğru tercihlerdir. Şarküteri tutkunu iseniz, vazgeçemiyorsanız, en masumları hindi füme ve rozbif denebilir. Sucuk, salam, sosis ve benzerlerinden ise kesinlikle uzak durmanız gerekir.Sonuç olarak kolesterol yüksekliği veya normalliği öncelikle beslenmeyle kontrol edilebilir ve bu kesinlikle elimizdedir.

Yeni Mesaj arşivinde 'tarihte bugün'

Yeni Mesaj Gazetesi arşivi 2001 yılına kadar eksiksiz içerikle erişime açık olup ayrıca tüm arşivde anahtar kelimelerle arama yapmak da mümkündür.

14.01.2007, 14.01.2006, 14.01.2005, 14.01.2004, 14.01.2003, 14.01.2002, 14.01.2001, 14.01.2000, 14.01.1999, 14.01.1998, 14.01.1997, 14.01.1996, 14.01.1995, 14.01.1994, 14.01.1993, 14.01.1992, 14.01.1991, 14.01.1990, 14.01.1989


logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 425 10 66
Faks: (212) 424 69 77
E-posta: [email protected] [email protected]


WhatsApp haber: (0542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2022

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez.