HOŞGELDİNİZ! BUGÜN 18 MAYIS 2021, SALI

Spor yapın beliniz bükülmesin

06.10.2001 00:00:00
Kemik yapısının gelişimi

Kocaeli Üniversitesi (K.Ü) Tıp Fakültesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Şükrü Hatun, Erzurum'da düzenlenen Milli Pediatri Kongresi'nde sunduğu "Çocukluktan erişkinliğe kemik yapısı" konulu bildirisinde, kemiklerin, insan vücudunun ağırlığını taşıdığını ve çeşitli fiziksel streslerde insanın ayakta durmasını sağladığını belirtti. Prof. Dr. Hatun, 30 yaşına kadar tamamlanan kemik kütlesinin yüzde 60'nın, ergenlik döneminde kazanıldığını söyledi.

Çocukluktan erişkinliğe girerken kemik kitlesinin yeterli olabilmesi için kalsiyum alımı kadar fiziksel aktivitenin de büyük önem taşıdığını kaydeden Hatun, bunun için özellikle fiziksel yapımın hızlandığı ergenlik döneminde, kemiklerin gerilmesini sağlayan koşma, atlama, sıçrama gibi hareketlerin kemik yapısını artırdığını vurguladı.

Fizksel aktivite yanında Kalsiyum ve yaşam tarzı

Erişkin yaşamdaki kemik sağlığının büyük oranda çocukluk ve özellikle ergenlik döneminde ulaşılan kemik kitlesine bağlı olduğunu belirten Hatun, yaşlılıkta, kemiklerin zayıflamasından dolayı kırılganlığının artmasının, aslında bir çocuk hastalığı olduğunu dile getirdi.

Yaşlılıkta kemik kaybının en aza indirilmesinin, çocukluk ve ergenlikte kemik kitlesinin oluşum oranına bağlı olduğunu vurgulayan Hatun, şunları söyledi: "Ergenlik döneminde kemik gelişimini olumsuz etkileyen faktörlerin esas etkisi uzun dönemde ortaya çıkmaktadır. Bu dönemde fiziksel aktivitenin yanı sıra kemik sağlığını etkileyen kalsiyum ve yaşam tarzı gibi iki önemli faktör daha vardır. Amerikan Sağlık Enstitüsü'nce (NAS) yapılan araştıramaya göre 9-18 yaş arasındaki kalsiyum gereksinimi, günde bin 300 miligramdır. Bu kalsiyum miktarı da 4 bardak sütte bulunmaktadır. Kemik yapım-yıkım süreci özellikle gece artmaktadır. Bu nedenle günlük kalsiyumun gece alınması daha doğrudur."

Kemik sağlığı için D vitamini

Hatun, çocukluk ve ergenlik döneminde kemik sağlığı için, annelerin hamilelik döneminde yeterli D vitamini ve kalsiyum almaları, bebeklerin de ilk aydan itibaren yeterli güneş görmeleri gerektiğini belirterek, okul çağından itibaren çocukların kasları geren egzersizlere başlaması ve cola gibi karbonatlı içecekleri tüketirken mümkün olduğunca temkinli olmaları gerektiğini sözlerine ekledi.


logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 425 10 66
Faks: (212) 424 69 77
E-posta: [email protected]


WhatsApp haber: (0542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2021

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez.