Çin'in bu projesi gerçekten çok çılgın
Uzakdoğu'da Rusya ve ABD'nin birbirlerine sadece 82 kilometre uzaklıkta oldukları "sınır noktası" Bering Boğazı'nın bir tünelle birbirine bağlanması projesi bir kez daha gündemde. Çin, gerçekten çılgın olan bu proje için kolları sıvamaya hazır
06.10.2020 13:00:00





Uzakdoğu'da Rusya ve ABD'nin birbirlerine en yakın oldukları "sınır noktası" Bering Boğazı'nın bir tünelle birbirine bağlanması projesi Çin tarafından yeniden gündeme getirildi. 19. yüzyıldan beri masada olan ama "ütopya" olarak kalan bu projeyi hayata geçirerek Çin topraklarından ABD'ye kadar kara ve demiryolu bağlantısı hayali kuran Pekin yönetimi, "uluslararası kulis" çalışmalarına hız verdi. Rusya'nın en uzakdoğu noktası ile Alaska arasında tünel inşası fikrine karşı çıkanların, projenin olası yüksek maliyetini öne sürdüklerini belirten Çinli uzmanlar, "Ancak bu fikri destekleyenler ise küresel bir ulaşım ağı kurma potansiyelini ve uluslararası işbirliğinde yeni bir çağın başlangıcını görüyor" fikrini dile getirdi. Tünel inşası için hem Rusya'nın hem de ABD'nin istekli olduğuna işaret eden uzmanlar, dünyanın en büyük mal tedarikçisi olan Çin'in, bu projeden en fazla kazanç sağlayacak ülke olduğunun altını çizdi. Çin, Avrupa'ya kadar uzanacak İpek Yolu Otobanı'ndan sonra yeni bir küresel proje için kolları sıvamaya hazır. Projeyi destekleyenler, tünelin inşasının, Soğuk Savaş'ın ardından 21. yüzyılda Doğu ve Batı arasındaki ilişkilerde yeni bir devrin başlangıcı olabileceğini öngörüyor. Projenin hayata geçirilmesi halinde, dünyadaki yük taşımacılığının yüzde 8'inin Bering Boğazı'nın altından yapılabileceği belirtiliyor. Bering Boğazı'nda derinliğin sadece 55 metre olduğu, mühendislik açısından projenin "yapılabilir" olduğu, ancak çevre üzerindeki olası olumsuz etkilerinin projenin eksisi olduğu belirtiliyor. Daha önce hep Rusya ile ABD'li yatırımcıların gündeme getirdiği projeye bu kez Çin sahip çıkma ve yatırım yapma arzusunda.
65 milyar dolarlık bütçe
Proje 2007 yılında Rus hükümeti tarafından "dünyanın en uzun tüneli" olarak gündeme getirildiğinde, maliyetinin 65 milyar dolar olacağı hesaplanmıştı. O tarihte projenin sadece Asya'yı Amerika kıtası ile birleştirecek bir kara-demiryolu tüneli değil, ayrıca Sibirya'dan Amerika'ya petrol, gaz ve elektrik sevkinde de kullanılabileceği belirtilmişti. Rusya Ekonomi Bakanlığı, ABD ve Kanada ile koordinasyon içinde bu projenin 10-15 yılda tamamlanacağını, tünelin kendisinin 10-12 milyar dolara yapılacağını, ama yollar ve boru hatlarıyla 65 milyar dolara yakın yatırım gerektirdiğini hesaplamıştı. Projeye Japonya, Çin ve Güney Kore'nin de ilgi gösterdiği, hatta Japonların tünelin kilometresini 60 milyon dolara inşa etmeyi vaat ettikleri medyaya yansımıştı. Bugüne kadar bu projeyi gündeme getirenler, "Kıtalararası Barış Köprüsü", "Avrasya-Amerika Transport Hattı", "World Link", "AmerAsian Barış Türneli" gibi isimler önermişti.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.