logo
08 KASIM 2025


Geçmeyenin de ödediği bir köprümüz daha oldu!

19.03.2022 00:00:00

Tekirdağ'ın Malkara ilçesi ile Çanakkale'nin Lapseki ilçesini birbirine bağlayan 1915 Çanakkale Köprüsü'nün açılışı, Çanakkale Zaferi'nin 107. yıl dönümünde dün Cumhurbaşkanı Erdoğan tarafından yapıldı.

Erdoğan açılış öncesinde sosyal medya hesabından köprüyle ilgili yaptığı paylaşımda, "Çanakkale Zaferimizin nişanesi, Türkiye'nin tarihe damgası" ifadelerine yer verdi. 

Tarihe damga vurmak mıdır bilmem ama, 1915 Çanakkale Köprüsü'nün Türkiye ekonomisinin zarar hanesine yazılacak bir proje olduğuna eminim.

Zira dün hizmete açılan 1915 Çanakkale Köprüsü'nü inşa eden şirkete hükümet, araç başına 15 Euro+KDV geçiş ücreti olmak üzere günlük 45 bin araç geçiş garanti vermiş.

Tam 6 yıl önce 2016'da bu garanti hesabı yapılırken 1 Euro yaklaşık olarak 3.5 TL'ydi. 

Şimdi ise 1 Euro 16.40 TL seviyesinde.

Yani 45 binin altında günlük geçişte aradaki fark hükümet tarafından karşılandığı için köprüyü yapan konsorsiyumun araç geçse de geçmese de kasasına her gün 675 bin Euro girecek. 675 bin Euro dünkü kurla 11.1 milyon TL ediyor. Yıllık geçiş ücreti toplamı ise 247 milyon Euro.

247 milyon Euroyu isterseniz TL'ye çevirmeye hiç çalışmayın, zira hesap makinesinin ekranı yeterli gelmeyecektir. 

Hükümet bu yap-işlet-devret projelerini 'milletin cebinden beş kuruş çıkmayacak' diyerek savunuyor. 

Aslında doğru söylüyorlar, zira kimse TL'yle iş görmüyor, verilen garanti bir Euro cinsinden.

Sanırsınız yapılan köprü Çanakkale'de değil de İtalya'nın Napoli kentinde…

Oysa inşaat süresi dahil 16 yıl boyunca köprüyü işletecek olan şirket sadece geçiş garantisinden toplamda en az 3 milyar Euro seviyesinde bir kazanç elde edecek.

Bu parayı hükümet yoktan yaratmayacaksa milletin vergilerinden ödenecek.

Türkiye'nin en ücra köşesinde yaşayan o köprüden hiç geçmeyecek bir vatandaşın bile, istese de istemese de ödediği vergiyle maliyetine ortak olduğu bu köprü için verilen ödeme ve diğer garanti şartlarını içeren sözleşmeler ise her zaman vatandaştan gizli tutuluyor.

Bu yüzden araç başına geçiş ücreti 15 Euro açıklanmış olsa da bundan daha yüksek olması da muhtemel. Zira köprüyü inşa eden şirket, pandemi ve diğer beklenmedik sebeplerden ötürü inşaat sırasında 300 milyon Euro ek maliyet oluştuğunu açıklamıştı. Bu ek maliyetler hiç göremeyeceğimiz bizden gizlenen o sözleşmeler gereğince yine bizim cebimizden çıkmış olacak.

Madem kamu yararı olan projeler bunlar o zaman neden şeffaf olmuyor? Hem bütün tartışmalar sona erer ve hükümet de eleştiri oklarının hedefi olmaktan kurtulur.

Bütün bu eleştirilere rağmen hükümetin hâlâ böyle projelerde anlaşma metinlerini gizlemeye devam etmesi, sizi bilmem ama benim merakımı daha da tahrik ediyor. 

Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
 
Orhan Dede / diğer yazıları
İran ve Meksika, İsrail'in suikast iddialarını yalanladı
"Büyük bir yalan ve bir medya uydurması"
Türk halkı da yeni trende çabuk uydu
Elektrikli araç satışları gaza bastı
ABD, Şara'yı yaptırım listesinden çıkardı
"Bu güçlü bir siyasi mesaj"
ABD, Güney Afrika'daki G20 zirvesine katılmayacak
Trump: 'G20'nin Güney Afrika'da yapılacak olması tam bir rezalet'
Türkiye için risk mi, fırsat mı?
ABD, 'bor'u da kritik mineral listesine ekledi
Katile yakalama
Netanyahu kararı
'Problemlerin yüzde 80-90'ı oradan çıktı'
Mahfi Eğilmez, ekonomideki en büyük hatanın tarihini verdi
CHP lideri Özel, gazetecilerin sorularını yanıtladı
"Bu memlekette gazetecilik yapmak suç değildir"
Okullarda ilk ara tatil başladı
Hafta sonuyla birlikte tatil toplam 9 gün
Enflasyonda hesaplar yine tutmadı
Yüzde 31 - 33 aralığına yükseltildi
East-Med yeniden gündemde
İsrail'den kritik açıklama
Yedikule Göğüs Hastalıkları Hastanesi davası
11 sanık ilk kez hakim karşısında
Bahis skandalında flaş gözaltılar
17 hakem ve 1 başkan hakkında gözaltı kararı
Atatürk’ün hazırlattığı hutbeler
Allah’ın ve Peygamberin, hayat verecek emirleri
Tebrikler Samsunspor
Konferans Ligi'nde liderliğe yükseldi
İran ve Meksika, İsrail'in suikast iddialarını yalanladı
"Büyük bir yalan ve bir medya uydurması"
Türk halkı da yeni trende çabuk uydu
Elektrikli araç satışları gaza bastı
ABD, Şara'yı yaptırım listesinden çıkardı
"Bu güçlü bir siyasi mesaj"
ABD, Güney Afrika'daki G20 zirvesine katılmayacak
Trump: 'G20'nin Güney Afrika'da yapılacak olması tam bir rezalet'
Türkiye için risk mi, fırsat mı?
ABD, 'bor'u da kritik mineral listesine ekledi
Katile yakalama
Netanyahu kararı
'Problemlerin yüzde 80-90'ı oradan çıktı'
Mahfi Eğilmez, ekonomideki en büyük hatanın tarihini verdi
CHP lideri Özel, gazetecilerin sorularını yanıtladı
"Bu memlekette gazetecilik yapmak suç değildir"
Okullarda ilk ara tatil başladı
Hafta sonuyla birlikte tatil toplam 9 gün
Enflasyonda hesaplar yine tutmadı
Yüzde 31 - 33 aralığına yükseltildi
East-Med yeniden gündemde
İsrail'den kritik açıklama
Yedikule Göğüs Hastalıkları Hastanesi davası
11 sanık ilk kez hakim karşısında
Bahis skandalında flaş gözaltılar
17 hakem ve 1 başkan hakkında gözaltı kararı
Atatürk’ün hazırlattığı hutbeler
Allah’ın ve Peygamberin, hayat verecek emirleri
Tebrikler Samsunspor
Konferans Ligi'nde liderliğe yükseldi
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.