logo
14 EKİM 2025


Geçmeyenin de ödediği bir köprümüz daha oldu!

19.03.2022 00:00:00

Tekirdağ'ın Malkara ilçesi ile Çanakkale'nin Lapseki ilçesini birbirine bağlayan 1915 Çanakkale Köprüsü'nün açılışı, Çanakkale Zaferi'nin 107. yıl dönümünde dün Cumhurbaşkanı Erdoğan tarafından yapıldı.

Erdoğan açılış öncesinde sosyal medya hesabından köprüyle ilgili yaptığı paylaşımda, "Çanakkale Zaferimizin nişanesi, Türkiye'nin tarihe damgası" ifadelerine yer verdi. 

Tarihe damga vurmak mıdır bilmem ama, 1915 Çanakkale Köprüsü'nün Türkiye ekonomisinin zarar hanesine yazılacak bir proje olduğuna eminim.

Zira dün hizmete açılan 1915 Çanakkale Köprüsü'nü inşa eden şirkete hükümet, araç başına 15 Euro+KDV geçiş ücreti olmak üzere günlük 45 bin araç geçiş garanti vermiş.

Tam 6 yıl önce 2016'da bu garanti hesabı yapılırken 1 Euro yaklaşık olarak 3.5 TL'ydi. 

Şimdi ise 1 Euro 16.40 TL seviyesinde.

Yani 45 binin altında günlük geçişte aradaki fark hükümet tarafından karşılandığı için köprüyü yapan konsorsiyumun araç geçse de geçmese de kasasına her gün 675 bin Euro girecek. 675 bin Euro dünkü kurla 11.1 milyon TL ediyor. Yıllık geçiş ücreti toplamı ise 247 milyon Euro.

247 milyon Euroyu isterseniz TL'ye çevirmeye hiç çalışmayın, zira hesap makinesinin ekranı yeterli gelmeyecektir. 

Hükümet bu yap-işlet-devret projelerini 'milletin cebinden beş kuruş çıkmayacak' diyerek savunuyor. 

Aslında doğru söylüyorlar, zira kimse TL'yle iş görmüyor, verilen garanti bir Euro cinsinden.

Sanırsınız yapılan köprü Çanakkale'de değil de İtalya'nın Napoli kentinde…

Oysa inşaat süresi dahil 16 yıl boyunca köprüyü işletecek olan şirket sadece geçiş garantisinden toplamda en az 3 milyar Euro seviyesinde bir kazanç elde edecek.

Bu parayı hükümet yoktan yaratmayacaksa milletin vergilerinden ödenecek.

Türkiye'nin en ücra köşesinde yaşayan o köprüden hiç geçmeyecek bir vatandaşın bile, istese de istemese de ödediği vergiyle maliyetine ortak olduğu bu köprü için verilen ödeme ve diğer garanti şartlarını içeren sözleşmeler ise her zaman vatandaştan gizli tutuluyor.

Bu yüzden araç başına geçiş ücreti 15 Euro açıklanmış olsa da bundan daha yüksek olması da muhtemel. Zira köprüyü inşa eden şirket, pandemi ve diğer beklenmedik sebeplerden ötürü inşaat sırasında 300 milyon Euro ek maliyet oluştuğunu açıklamıştı. Bu ek maliyetler hiç göremeyeceğimiz bizden gizlenen o sözleşmeler gereğince yine bizim cebimizden çıkmış olacak.

Madem kamu yararı olan projeler bunlar o zaman neden şeffaf olmuyor? Hem bütün tartışmalar sona erer ve hükümet de eleştiri oklarının hedefi olmaktan kurtulur.

Bütün bu eleştirilere rağmen hükümetin hâlâ böyle projelerde anlaşma metinlerini gizlemeye devam etmesi, sizi bilmem ama benim merakımı daha da tahrik ediyor. 

Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
 
Orhan Dede / diğer yazıları
Güney Kore şirketine tepki yağıyor
İthal paslanmazı yerli diye yutturuyormuş!
İsrail ile Hamas arasında esir takası yapıldı
İsrail'in serbest bıraktığı Filistinli mahkumlar Gazze Şeridi'nde
'Yeter artık'
Öğrenci ve akrabalarından öğretmene çirkin saldırı
Gözler KPSS sonuçlarında
Merak edilen noktalar belli oldu
'Biz de eşitlik istiyoruz'
BTP liderinden çarpıcı çıkış
Uyuşturucu her yerde
Yurt dışından getirilen kilolarca zehir Atlas'a takıldı
Suç mahali Türkiye
'Bayğaralar' çetesi operasyonunda 106 gözaltına
Hamas İsrailli esirleri teslim etti
20 sağ esir Kızılhaç'a verildi
İzmir Büyükşehir Belediyesi yolsuzluk davasında 2. duruşma
6'sı tutuklu 65 sanık yargılanıyor
ABD Başkanı Trump, İsrail'de
'Savaş bitti, ateşkes sürecek'
Mısır, Barış Zirvesi'ne katılacak liderleri açıkladı
Listede Güney Kıbrıs Rum lideri de var
Trump'tan, 'Gazze riviera ne zaman olacak' sorusuna cevap
Türkiye'ye yönelik övgüleri endişe veriyor!
BTP liderinden Tanju Özcan’a ziyaret
Özcan BTP kongresine katıldı
Öğrencilerin gözü GSB'de!
Burs ve Kredi Başvuruları Başlıyor
'Bir hayrın dokunmuyor, en azından zarar verme'
Cumhurbaşkanı Erdoğan Özel'e yüklendi
Güney Kore şirketine tepki yağıyor
İthal paslanmazı yerli diye yutturuyormuş!
İsrail ile Hamas arasında esir takası yapıldı
İsrail'in serbest bıraktığı Filistinli mahkumlar Gazze Şeridi'nde
'Yeter artık'
Öğrenci ve akrabalarından öğretmene çirkin saldırı
Gözler KPSS sonuçlarında
Merak edilen noktalar belli oldu
'Biz de eşitlik istiyoruz'
BTP liderinden çarpıcı çıkış
Uyuşturucu her yerde
Yurt dışından getirilen kilolarca zehir Atlas'a takıldı
Suç mahali Türkiye
'Bayğaralar' çetesi operasyonunda 106 gözaltına
Hamas İsrailli esirleri teslim etti
20 sağ esir Kızılhaç'a verildi
İzmir Büyükşehir Belediyesi yolsuzluk davasında 2. duruşma
6'sı tutuklu 65 sanık yargılanıyor
ABD Başkanı Trump, İsrail'de
'Savaş bitti, ateşkes sürecek'
Mısır, Barış Zirvesi'ne katılacak liderleri açıkladı
Listede Güney Kıbrıs Rum lideri de var
Trump'tan, 'Gazze riviera ne zaman olacak' sorusuna cevap
Türkiye'ye yönelik övgüleri endişe veriyor!
BTP liderinden Tanju Özcan’a ziyaret
Özcan BTP kongresine katıldı
Öğrencilerin gözü GSB'de!
Burs ve Kredi Başvuruları Başlıyor
'Bir hayrın dokunmuyor, en azından zarar verme'
Cumhurbaşkanı Erdoğan Özel'e yüklendi
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.