logo
09 KASIM 2025


Mevlana ve Hümanizm

20.12.2014 00:00:00
Bizler, bazı kavramları anlamını bilmeden, nereden duyduğumuza bakmadan ya da kimlerin ağzında pelesenk olduğuna aldırış etmeden çok rahat bir biçimde kullanabiliyoruz. Bunlardan bir tanesi de Hümanizm/Hümanizmadır. Nereden geldi, nasıl yaygınlaştı ya da ne zaman milletimizin ağzına bulaştı bilmiyoruz. Ama parmakla gösterdiğimiz, okumuş etmiş dediğimiz insanlara bile gidip; "Nedir bu Hümanizm?" diye sorsak, alacağımız ilk cevap "İnsan seven, insana değer veren bir akım ya da insancıllık" olacaktır. Hatta kimsenin de yadırgamadığı bir cevap olacaktır.   Latince kökenli bir kelime olan "Human" insan anlamına gelmektedir. Hümanizm ise doğrudan çeviri ile "insana değer veren bir akım" olarak yanlış anlama gelmez. Olayın derinine inmeye başladığımız zaman ise bazı gerçeklerin perdesi yavaş yavaş aralanmaya başlamaktadır. Olayın geri planında ise neler olduğunu idrak edebilmek için Ortaçağ Avrupa'sından kısaca söz etmek yersiz olmaz.Ortaçağ'da İslam coğrafyasında aydınlık bir dönem yaşanırken Hıristiyan coğrafyasında ise aksine karanlık bir çağ yaşanmaktaydı. Buna kendi kaynakları dahi böyle yer vermektedir. Kilisenin kurallarının egemen olduğu din adamlarının kral gibi hüküm verdiği, dini olarak insanları cennetle ödüllendirdiği ya da cezalandırdığı, aynı zamanda da hâkim ve yargıç olduğu bir dönem yaşanmaktaydı. Akabinde dini anlamda gerçekleşen "Reform" ve bilimsel alandaki gelişmeler olan "Rönesans" dönemi yaşanmaktaydı. Batı medeniyetinin kendilerince din baskısı sebebiyle sekteye uğrayan bilimsel gelişmelerinin devam etmesi için bir yöntem, bir sistem gerekiyordu. Onlar da bu yöntemi kendi öz kaynaklarına, geçmişlerine yönelmekte buldular. Geçmişe yüzlerini dönerlerse, geçmişlerinden faydalanırlarsa eskisi gibi aydınlığa kavuşacaklardı. Bundan dolayı Eski Yunan ve Latin kaynaklarına hatta kendi mitolojilerine döndüler. Bu şekilde, geçmişleri ile yaşadıkları zaman arasında kültürel bir bağ kurup, ileriye yönelik hedefler ve gelişmeler kaydedeceklerdi. Kiliseden yedikleri darbeden sonra daha fazla akla yöneldiler. Çünkü onlara kilisenin öğrettiği din anlayışı, onları hayattan soyutlayan bir din anlayışıydı. Kendi kültürlerinin özlerini, konsantre hallerini kendi mitolojilerinde buldular. Ve kendi mitolojilerini gelişmeleri için en önemli adım haline getirdiler. Onlara göre insan irade gücü ve akıl ile birlikte düşünüldüğünde tabiata ?mitolojilerindeki gibi- tek başlarına da hükmedebilirlerdiİşte Avrupa'nın Ortaçağ'da yaşadığı kilise ve din baskısının sonucu, Batı medeniyetinin çıkış noktası, tanrının reddedilişi ve onun yerine aklın yerleştirilişidir. Eski Yunan felsefesi ile birlikte Batı medeniyeti düşünüldüğünde şu sonuca varılır; insanın tanrısı akıldır. Aklını kullanarak insanlar tanrılar gibi kutsal bir varlık haline gelebilir ve insan bu akıl vasıtasıyla tabiata ve her şeye hükmedebilir. Tanrı tabiata değil insan tabiata hükmetmelidir. Çünkü insan özgürdür. Akıl ve erdem sahibidir. Bu her şeye hükmetme anlayışı ileriki yıllarda Batı'nın emperyalizmi kendilerince haklı görecekleri bir düzen halinde vücut bulacaktır. Batı medeniyetinin bu insanı yüceltmesi insanların tanrıdan bağımsız hareket edebileceği düşüncesi hatta ve hatta insanın da tanrılaşabileceği düşüncesi "Hümanizm"i ortaya çıkarmıştır. Kendi mitolojilerine bakacak olursak var olan onlarca tanrılarının entrikalarıyla ünlüdür. Her bir tanrı bir diğerinin oğlu ya da kızı yahut gelini, güzellik için ayrı aşk için ayrı ve daha niceleri mevcuttur. Görüldüğü gibi tanrıların insani özellikleri dolayısıyla pek de bir vasfı yoktur. Bu da insanın tanrılaşabileceği düşüncesini mümkün kılmaktadır. İşte Hümanizm böyle bir gelenekten doğmuş bir felsefedirBuradan da anlaşılacağı gibi "Hümanizm" kelimesinin insanı seven insana değer veren bir akım anlamından çok daha fazlası, insanın tanrılaştırılmaya çalışıldığı bir sistem olması bizim ne kadar tehlikeli sularda yüzdüğümüzün bir kanıtıdır.Şimdi konuyu tekrar bir ele alalım. Mevlana gerçekten bir Hümanist midir yoksa bir Hak aşığı mıdır? Mevlana bütün yaratılanları Allah'tan dolayı mı sevmiş, yoksa Allah'tan gayrı mı sevmiştir? Yine Mevlana Allah'a ulaşacağı günün gecesine neden düğün gecesi (Şeb-i Arus) demiştir? Hz. Mevlana biz Müslümanlar için hiçbir zaman bir Hümanist değildir. O elinde Ehl-i Beyt çırası ile gönül yolculuğuna çıkmış, bu yolculuk sırasında bütün dünyayı aydınlatmış, aklını tabiata hâkim olmak için değil, Hakk'a vasıl olmak için kullanmış ve bu yolda da can vermiş bir şahsiyettir.  "Gönül ehlinin ilimleri onları taşır, ten ehlinin ilimleri ise onların yükleridir. İlim gönüle aksederse (onlara) yardımcı olur, ilim bedende kalırsa onlara yük olur. Dikkat et! Arzuların için bu ilim yükünü taşıma, ilmin rahvan atına bin." Mevlana'da akıl işte budur.Allah Hz. Mevlana gibi elinde Ehl-i Beyt çırasıyla dünyaya ışık saçan insanlarla bizi beraber haşreylesin.  
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
 
Kerim Baydar / diğer yazıları
Beşiktaş nefes aldı
Antalya'da kritik galibiyet
Bir kez olsun isabetli atış olmaz mı?
Merkez Bankası'nın tüm atışları karavana!
2025'i mumla arayacağız
Asgari ücret, yeni yıla açlık sınırının altında başlayacak!
Trabzon'a Alanya engeli
Bu kayıp hesapta yoktu
BTP liderinden, '10 Kasım'da mevlid' açıklaması
'Bu milletin tamamı Ata'sının izinde'
Erdoğan, Bakü'de Zafer Günü Töreni'nde konuştu
"Azerbaycan Ordusu, gönüllerdeki 30 yıllık yangını söndürdü"
Kocaeli'nde parfüm fabrikasında yangın
6 ölü, 1'i ağır 5 yaralı
Bakan Bayraktar'dan tarihi itiraf
‘Dünyanın 7. büyük maden zenginliğine sahibiz ama net ithalatçıyız’
İran ve Meksika, İsrail'in suikast iddialarını yalanladı
"Büyük bir yalan ve bir medya uydurması"
Türk halkı da yeni trende çabuk uydu
Elektrikli araç satışları gaza bastı
ABD, Şara'yı yaptırım listesinden çıkardı
"Bu güçlü bir siyasi mesaj"
ABD, Güney Afrika'daki G20 zirvesine katılmayacak
Trump: 'G20'nin Güney Afrika'da yapılacak olması tam bir rezalet'
Türkiye için risk mi, fırsat mı?
ABD, 'bor'u da kritik mineral listesine ekledi
Katile yakalama
Netanyahu kararı
'Problemlerin yüzde 80-90'ı oradan çıktı'
Mahfi Eğilmez, ekonomideki en büyük hatanın tarihini verdi
Beşiktaş nefes aldı
Antalya'da kritik galibiyet
Bir kez olsun isabetli atış olmaz mı?
Merkez Bankası'nın tüm atışları karavana!
2025'i mumla arayacağız
Asgari ücret, yeni yıla açlık sınırının altında başlayacak!
Trabzon'a Alanya engeli
Bu kayıp hesapta yoktu
BTP liderinden, '10 Kasım'da mevlid' açıklaması
'Bu milletin tamamı Ata'sının izinde'
Erdoğan, Bakü'de Zafer Günü Töreni'nde konuştu
"Azerbaycan Ordusu, gönüllerdeki 30 yıllık yangını söndürdü"
Kocaeli'nde parfüm fabrikasında yangın
6 ölü, 1'i ağır 5 yaralı
Bakan Bayraktar'dan tarihi itiraf
‘Dünyanın 7. büyük maden zenginliğine sahibiz ama net ithalatçıyız’
İran ve Meksika, İsrail'in suikast iddialarını yalanladı
"Büyük bir yalan ve bir medya uydurması"
Türk halkı da yeni trende çabuk uydu
Elektrikli araç satışları gaza bastı
ABD, Şara'yı yaptırım listesinden çıkardı
"Bu güçlü bir siyasi mesaj"
ABD, Güney Afrika'daki G20 zirvesine katılmayacak
Trump: 'G20'nin Güney Afrika'da yapılacak olması tam bir rezalet'
Türkiye için risk mi, fırsat mı?
ABD, 'bor'u da kritik mineral listesine ekledi
Katile yakalama
Netanyahu kararı
'Problemlerin yüzde 80-90'ı oradan çıktı'
Mahfi Eğilmez, ekonomideki en büyük hatanın tarihini verdi
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.