logo
22 HAZİRAN 2026

Bu nasıl bir demokrasi anlayışı

06.09.2010 00:00:00
12 Eylül referandumunda oylanacak olan Anayasa değişiklik paketinin hiç de demokratik olmadığını belirtmiştik. Hükümet attığı her adımda, aldığı her kararda adeta yeni Anayasa'nın milletin Anayasası değil de AKP'nin anayasası olduğunu ispatlıyor. Bu noktada Bağımsız Türkiye Partisi (BTP) Genel Başkanı Prof. Dr. Haydar Baş'ın sık sık verdiği bir misal çok önemli. Prof. Dr. Baş şöyle diyor:  "Düşünebiliyor musunuz, Yüksek Askeri Şura (YAŞ) kararları yargıya taşınacak ama memurun üst kurulunun aldığı karar yargıya taşınamayacak. Cumhurbaşkanının aldığı kararlar yargıya taşınamayacak. Böyle saçmalık olur mu? Eğer bu ülke demokratik bir ülkeyse, şeffaflık, açıklık ilkesi hâkim ise o zaman nasıl YAŞ kararları denetleniyorsa diğer kurum ve kuruluşlarının verdiği kararlar da yargı denetimine açılmalıdır. Böyle bir denetim bu dönemde kalkıyor."Şu manzaraya bakın, "daha fazla demokrasi", "milletin anayasası" sloganlarıyla öne sürülen Anayasa değişiklik paketinde tamamen antidemokratik uygulamalar var. YAŞ kararları yargıya taşınıyor, üstelik yargının en önemli kurumları olan Anayasa Mahkemesi'nin yapısı da değiştirilerek Hükümetin kontrolüne giriyor. Bunun anlamı YAŞ'ın da MGK gibi sivilleşmesi demektir. YAŞ kararlarını hükümetin yargılaması demektir. Bu da askerin etkinliğinin tamamen bitmesi demektir.Yanlış anlamayın siyasilerimiz bunu milletimizin problemlerini çözmek için istemiyor, askerin ABD'nin BOP kapsamındaki taleplerini yerine getirmesi gerekiyor bunun zemini hazırlanıyor. Yani taşeron olan siyasiler vesilesiyle askerin eli kolu bağlanıyor.  YAŞ kararları yargıya açılarak kuvvetler dengesi alt üst edilirken, hükümetin kurduğu kurulların kararları ise yargıya taşınamıyor.Memurlara toplu sözleşme hakkı veriliyor, ama grev hakları yok. Hükümetin kontrolünde bir üst kurul oluşturuluyor. Bunun kararları yargıya taşınamıyor. Yani memurlar, bu kurul neyi karar verirse kabul etmek zorundalar. Memurlar şikayet edebilirler, bağırıp çağırabilirler ama ne grev yapabilirler, ne de kurulun kararına itiraz edebilirler. Demokrasiyle asla ifade edilemeyecek bir durum söz konusu?Anlaşılan yeni dönemde hükümet, IMF ve AB talimatları doğrultusunda daha fazla kemer sıkacak. Buna da ilk planda kamu harcamalarından yani memur maaşlarından başlayacak. Memurun canı çok yanacak. Hükümet yeni Anayasa ile daha fazla demokrasi getireceğini vaat ediyor ama aldığı bütün kararlar antidemokratik. Hükümet yeni Anayasa'ya milletin anayasası diyor ama bu anayasa ile özellikle memurların ellerini kollarını daha da bağlıyor, bütün haklarını elinden alıyor.Hatta Prof. Dr. Haydar Baş'ın ifadesiyle, "Bugün bakanlarla muhatap olan memurlar anayasa değişikliğinden sonra ancak bir kamu görevlisiyle muhatap olabilecekler."Bir demokrasiden, bir adaletten bahsedilecekse, nasıl YAŞ kararları yargıya taşınıyorsa, kurulacak olan memur üst kurulunun da, Cumhurbaşkanının da kararları ve hükümetin kontrolündeki bütün kurum ve kuruluşların da kararları yargıya taşınabilmelidir. Tabii, burada bahsettiğimiz yargı yeni Anayasa ile hükümetin kontrolüne giren yargı değil, siyasetten bağımsız yargıdan bahsediyoruz. Yoksa hükümetin oluşturduğu unsurlar, yargının siyasallaşmasıyla kendi yanlışlarını kendileri yargılamaya kalkarlarsa burada millet adına hayırlı bir sonuç çıkmaz.İşte biz bütün bunları düşünerek referandumda hayır diyeceğiz.
 
Murat Çabas / diğer yazıları
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2026

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.