Petrol fiyatları düşüyor, borsalar düşüyor, dolar yükseliyor? piyasalar allak bullak. Dünya tedirginlik içinde bir oraya bir buraya koşuyor.Yıllarca ihtiraslar uğruna oluşturulan sanal balon patladı ve reel ekonomi de bundan nasibini aldı.Neden almasın ki? Para olması gerektiği yerde değil de bir kumar aracı olarak spekülatif piyasalarda olursa bu reel ekonomiye darbe vurur ve bugüne kadar da vurdu. Ve zaten küresel krizin asıl sebebi de buydu.Halbuki para, üretilen mal ve hizmetlerin onlara ihtiyacı olan insanlarla buluşturulmasına aracı olan bir unsurdur.Şimdi siz bu unsuru stokluyorsunuz ve tüketimi yapacak insanların elinden alıp uzaklaştırıyorsunuz.Yani para asli görevinden uzaklaştırılıyor.Dahası insanların elinden aldığınız, ya da resmi olarak çaldığınız bu parayı küresel kumarda bir de batırıyorsunuz.Çünkü parayı yatırdığınız kumar, o parayı cebinden aşırdığınız insanın tüketimi üzerine bina edilmiş.Ne garip bir durum değil mi?Diyorlar ya "kriz reel ekonomiyi etkiliyor", bu ifade aslında yanlış.Çünkü küresel krizin başladığı nokta, reel ekonominin bittiği andır.Bugüne kadar bu küresel kumarcıların yükünü reel ekonomi kaldırmaya çalışıyordu, ama tüketici dedi ki, "ben bittim, benden bu kadar"İşte küresel kriz o an başladı.Ama görünen o ki, dünyaya yön veren liderler hala bu gerçeği anlamaktan aciz. Anlayamadıkları için de çözümler hep kısır kalıyor.Ülkemiz için de durum farklı değil.Özellikle AKP hükümeti döneminde borcu borçla çevirme mantığı hakim kılındı. Bunun için dışarıdan para temin edilmesi zaruriydi.Doğru, AKP hükümeti faizleri bir nebze indirdi, ama faizlerden kat kat daha fazlasının gitmesine neden olacak sıcak para piyasalarını cazip hale getirdi.Hatta yabancılar bir dönem oturdukları yerden yüzde 80'lere varan karlar elde ettiler.Adeta dünyaya, "benim kumarhanem daha fazla kazandırıyor" mesajı verildi.Tamam, ülkemize para girdi, yıllarca dolar düşük seviyelerde kaldı, taşıma suyu devam ettiği için ekonomide tozpembe tablolar çizilebildi, ama yabancıların elde ettiği bu karlar kimin sırtına yüklendi?Tabii ki vatandaşın? Ama zam olarak, ama vergi olarak, ama maaşları kısarak?Yani Türkiye'de vatandaş, reel ekonomi zaten kriz yaşıyordu. Küresel kriz oldu da ekonomimiz bozuldu mantığı tamamen yanlış; doğrusu, ekonomi zaten bozuktu, dipteydi, kriz ise işin tuzu biberi oldu.İşte yaşanan bütün bu gerçekler, Prof. Dr. Haydar Baş'ın ortaya koyduğu, tüketimi, üretimi kısaca reel ekonomiyi ayağa kaldıracak tek yol olan Milli Ekonomi Modeli'nin ne kadar yerinde ve doğru bir tez olduğunu ispatlıyor.
Murat Çabas / diğer yazıları
- Yeni anayasa, meşruiyet arayışı ve muhalefetin dizaynı / 24.06.2026
- Cenevre’de tehditlerin gölgesinde 60 günlük yol haritası / 23.06.2026
- Dijital mutabakatın gölgesinde yeni hamle hazırlıkları / 22.06.2026
- Kaostan beslenen düzen ve Moskova’da patlayan İHA’lar / 21.06.2026
- İslamabad Anlaşması ve İran'ın büyük zaferi / 20.06.2026
- Raflara ceza, üreticiye baskı / 19.06.2026
- İsrail’in bitmeyen yayılmacılık stratejisi / 18.06.2026
- Bütçe açıkları, faiz sarmalı ve kanıksanan yoksulluk / 17.06.2026
- Ortadoğu’da savaşa ‘reklam arası’ mı, yeni bir dönem mi? / 16.06.2026
- Gerçek enflasyonun altında ezilen emekli ve işçi / 15.06.2026
- Cenevre’de tehditlerin gölgesinde 60 günlük yol haritası / 23.06.2026
- Dijital mutabakatın gölgesinde yeni hamle hazırlıkları / 22.06.2026
- Kaostan beslenen düzen ve Moskova’da patlayan İHA’lar / 21.06.2026
- İslamabad Anlaşması ve İran'ın büyük zaferi / 20.06.2026
- Raflara ceza, üreticiye baskı / 19.06.2026
- İsrail’in bitmeyen yayılmacılık stratejisi / 18.06.2026
- Bütçe açıkları, faiz sarmalı ve kanıksanan yoksulluk / 17.06.2026
- Ortadoğu’da savaşa ‘reklam arası’ mı, yeni bir dönem mi? / 16.06.2026
- Gerçek enflasyonun altında ezilen emekli ve işçi / 15.06.2026

























































