En çok ihlal edilen masumiyet: "Çocuklara sevgi göstermeyen bizden değildir!" Hz. Muhammed (sav)
27.03.2002 00:00:00
Çocuğun ihmal ve istismardan
korunma hakkı vardır:
Çocuklar üzerindeki değişik resmi/gayrı resmi benzeri araştırmalar; Türk toplumunda çocuk eğitimi konusunda disiplin, yönetim olarak fiziksel cezaya başvurmanın diğer disiplin yöntemlernie göre daha fazla olduğunu göstermektedir. Oysa, bilerek aşağılama, sevgiden yoksun bırakma, sürekli çekiştirme, kötü (öcü, şeytan vs.) şeyleri çağrıştırarak kokutma gibi çocuğun ruhuna zarar verecek (...) nitelikte psikolojik taciz ve baskılardır. Bu menfî baskıların denetimi ile ilgili önlemler ve uygulamalar üzerinde çalışılması gerekir. Çünkü ilmî pedagoji, fizikrsel cezalar kadar manevî cezalarla da ilgilidir. Fizikî cezanın çocukta ve çocuğun ruhunda yaptığı tahribatın daha önemli ve etkili olduğu düşünülürse ilmi pedagojinin işin bu yönüyle neden bu denli ilgili olduğu ortaya çıkar.
Çocuk ihmal ve istismarı kapsamlı bir olgudur. Çocuğa yönelik istismar kapsamında fiziksel istismar ön plana çıkmaktadır. Çocuk ihmali genelde ailenin, ilgili kurumların ya da devletin çocuğa karşı en temel sorumluluklarını yerine getirmemesi şeklinde tanımlanabilir. Bir bütün olarak toplum, kurumlar ve bireyler tarafından geliştirilen ihmal davranışı, çocukların eşit hak ve özgürlüklerinden yoksun bırakılması sonucunda onların en üst düzeyde gelişimlerini engelleyici davranışlar olarak ortaya çıkmaktadır. Çocuğun bakım ve beslenme ihtiyaçlarının yeterince karşılanmaması, zaruri tıbbî müdahalelerin yapılmaması, anne baba olarak çocuğa karşı destek görevinin yeterince yerine getirilmemesi ve çocuğun tek başına bırakılması ihmal davranışına örnek verilebilir. Aktif bir olgu olarak nitelendirilen istismar ise anne, baba ya da bakıcının çocuğa zarar vermesi sonucu ortaya çıkmaktadır.
Çocuk istismarı istem dahilinde fiziksel zarar verme, çocuğun kötü beslenmesine yol açma, cinsel istismar, çıkar için kullanma, bundan da öte çocuğun normal fiziksel ve zihinsel gelişimini kısıtlayıcı her türlü faaliyette bulunmayı içermektedir.
İhmal ve istismarı birbirinden ayıran temel nokta istismarın aktif, ihmalin ise pasif bir olgu olmasıdır. Çocuk ihmal ve istismarı, çocuğun normal fiziksel ve zihinsel gelişimini kısıtlayacı olan fiziksel, duygusal ve cinsel ihmal ve istismarı içermektedir.
Ancak bunları birbirinden ayırmak oldukça zordur. Yakın kişiliren (anne-baba/öğretmen vb. kişilerin) çocuğun gelişimine sürekli zarar veren hareketleri sonucu, çocuğa sosyal olarak mevcut kaynakların sağlanmaması, bunlardan mahrum bırakılması fiziksel ihmal olarak tanımlanabilir. İstismar türleri içinde tanımlanması ve belirlenmesi en kolay olan fiziksel olarak cezalandırılması olarak ifade edilmektedir. Fiziksil istismar vak'alarında; kafatasının altında dövülme sonrası oluşan iç kanamalar, sigaradan oluşan yanık izleri, kısmen kapanmış kırıklar, çürükler, morarmalar ve buna benzer yaralanmalar tespit edilmiştir. Çocuk ölümlerine neden olan hamilelikte, annenin aşırı alkol ve uyuşturucu kullanması ve çocukların kasten öltdürülmeleri, yakılmaları ve zehirlenmeleri gibi fiziksel istismar vak'alarına da rastlanmaktadır.
korunma hakkı vardır:
Çocuklar üzerindeki değişik resmi/gayrı resmi benzeri araştırmalar; Türk toplumunda çocuk eğitimi konusunda disiplin, yönetim olarak fiziksel cezaya başvurmanın diğer disiplin yöntemlernie göre daha fazla olduğunu göstermektedir. Oysa, bilerek aşağılama, sevgiden yoksun bırakma, sürekli çekiştirme, kötü (öcü, şeytan vs.) şeyleri çağrıştırarak kokutma gibi çocuğun ruhuna zarar verecek (...) nitelikte psikolojik taciz ve baskılardır. Bu menfî baskıların denetimi ile ilgili önlemler ve uygulamalar üzerinde çalışılması gerekir. Çünkü ilmî pedagoji, fizikrsel cezalar kadar manevî cezalarla da ilgilidir. Fizikî cezanın çocukta ve çocuğun ruhunda yaptığı tahribatın daha önemli ve etkili olduğu düşünülürse ilmi pedagojinin işin bu yönüyle neden bu denli ilgili olduğu ortaya çıkar.
Çocuk ihmal ve istismarı kapsamlı bir olgudur. Çocuğa yönelik istismar kapsamında fiziksel istismar ön plana çıkmaktadır. Çocuk ihmali genelde ailenin, ilgili kurumların ya da devletin çocuğa karşı en temel sorumluluklarını yerine getirmemesi şeklinde tanımlanabilir. Bir bütün olarak toplum, kurumlar ve bireyler tarafından geliştirilen ihmal davranışı, çocukların eşit hak ve özgürlüklerinden yoksun bırakılması sonucunda onların en üst düzeyde gelişimlerini engelleyici davranışlar olarak ortaya çıkmaktadır. Çocuğun bakım ve beslenme ihtiyaçlarının yeterince karşılanmaması, zaruri tıbbî müdahalelerin yapılmaması, anne baba olarak çocuğa karşı destek görevinin yeterince yerine getirilmemesi ve çocuğun tek başına bırakılması ihmal davranışına örnek verilebilir. Aktif bir olgu olarak nitelendirilen istismar ise anne, baba ya da bakıcının çocuğa zarar vermesi sonucu ortaya çıkmaktadır.
Çocuk istismarı istem dahilinde fiziksel zarar verme, çocuğun kötü beslenmesine yol açma, cinsel istismar, çıkar için kullanma, bundan da öte çocuğun normal fiziksel ve zihinsel gelişimini kısıtlayıcı her türlü faaliyette bulunmayı içermektedir.
İhmal ve istismarı birbirinden ayıran temel nokta istismarın aktif, ihmalin ise pasif bir olgu olmasıdır. Çocuk ihmal ve istismarı, çocuğun normal fiziksel ve zihinsel gelişimini kısıtlayacı olan fiziksel, duygusal ve cinsel ihmal ve istismarı içermektedir.
Ancak bunları birbirinden ayırmak oldukça zordur. Yakın kişiliren (anne-baba/öğretmen vb. kişilerin) çocuğun gelişimine sürekli zarar veren hareketleri sonucu, çocuğa sosyal olarak mevcut kaynakların sağlanmaması, bunlardan mahrum bırakılması fiziksel ihmal olarak tanımlanabilir. İstismar türleri içinde tanımlanması ve belirlenmesi en kolay olan fiziksel olarak cezalandırılması olarak ifade edilmektedir. Fiziksil istismar vak'alarında; kafatasının altında dövülme sonrası oluşan iç kanamalar, sigaradan oluşan yanık izleri, kısmen kapanmış kırıklar, çürükler, morarmalar ve buna benzer yaralanmalar tespit edilmiştir. Çocuk ölümlerine neden olan hamilelikte, annenin aşırı alkol ve uyuşturucu kullanması ve çocukların kasten öltdürülmeleri, yakılmaları ve zehirlenmeleri gibi fiziksel istismar vak'alarına da rastlanmaktadır.
Adnan Ulutaş / diğer yazıları
- Bir medeniyetin iflası nedir bilir misin? / 23.07.2002
- Demokrasi kabusu / 17.07.2002
- Avrupalılaşmanın neresindeyiz'-II / 12.07.2002
- Avrupalılaşmanın neresindeyiz'-I / 11.07.2002
- Hangi zaman? / 10.07.2002
- Hangi ruh? / 09.07.2002
- Zulmün hukuku olmaz / 03.07.2002
- Batının ahlâksız hayatı! / 25.06.2002
- Avrupalaşma ihaneti / 19.06.2002
- Alçaklığın adı hukuk oldu! / 16.05.2002
- Demokrasi kabusu / 17.07.2002
- Avrupalılaşmanın neresindeyiz'-II / 12.07.2002
- Avrupalılaşmanın neresindeyiz'-I / 11.07.2002
- Hangi zaman? / 10.07.2002
- Hangi ruh? / 09.07.2002
- Zulmün hukuku olmaz / 03.07.2002
- Batının ahlâksız hayatı! / 25.06.2002
- Avrupalaşma ihaneti / 19.06.2002
- Alçaklığın adı hukuk oldu! / 16.05.2002