Ülkemizde sessiz sedasız bir ilk daha yaşandı; mazotun fiyatı benzinin fiyatını solladı, geçti. İstanbul'da şu sıralar kurşunsuz benzin 6,03 TL, mazot (motorin) ise 6,05 TL…
Mazot benzine nazaran 2 kuruş daha pahalı…
Türkiye'nin günlük mazot ve benzin tüketimi ne kadar? Enerji İşleri Genel Müdürlüğü'nün (EİGM) 1 Haziran 2018 tarihli verilerine göre, Türkiye'de, günde 8,9 milyon litre benzin, 63,3 milyon litre de motorin tüketiliyor.
Dikkat ederseniz, ülkemizde mazot kullanımı benzinden 9 kat daha fazla…
Mazot ve benzinin Tüpraş çıkış fiyatı 2 TL civarında… Aradaki fark, ÖTV ve KDV adı altında alınan dolaylı vergilerden ibaret…
Kullandığımız mazot ve benzinin 3'te 2'si vergi… Tüpraş çıkış fiyatına önce yüksek bir oranda ÖTV ekleniyor, ardından bu ÖTV ile şişirilmiş fiyata KDV eklenip akaryakıt istasyonlarının da karı ilave edilerek tüketime sunuluyor.
Peki, mazotun pahalı olması enflasyonu neden artırır? Çünkü ticari anlamda üretimde ve nakliyede kullanılan temel akaryakıt mazottur.
Tarım köylüsü traktörünü, biçerdöverini mazotla çalıştırır. Mazot, tarım üretiminde önemli bir maliyet unsurudur. Tarım köylüsüne mikrofon uzattığınızda en çok yakındığı konulardan birisi mazot fiyatlarındaki yıllık yüzde 100'lere varan artıştır.
Mazottaki artış, tarım ürünlerine direkt olarak yansımaktadır.
Tamamen zevki uğruna mazot kullanan yat sahiplerine vergisiz mazot imkanı sunulurken, soframızdaki ekmeğin, meyvenin, sebzenin, tüm gıdaların fiyatını belirleyen mazotun çiftçilere vergi üzerine vergiyle verilmesi oldukça dikkat çekicidir.
Mazot aynı zamanda nakliye demektir.
Sanayide ya da tarımda üretilen mamuller kamyonlarla, tırlarla taşınmaktadır.
Bunların da akaryakıtı mazottur.
50 kuruşluk bir meyve ya da sebze nasıl market rafına geldiğinde 5 lira oluyor?
İşte en önemli unsurlardan birisi mazot…
Herkes fiyatları şişiren şu aracı kimdir diye soruyor? Elbette ki devletin kendisi…
Üretimde ve nakliyede kulanılan mazottan yüzde 300'ler seviyesinde vergi alınınca, ayrıca tarladan nihai tüketiciye kadar her el değiştirmeden de vergi alınınca doğal olarak en büyük aracı devlet oluyor.
Peki, devlet, bu geliri kendi adına mı, milletine hizmet için mi kullanıyor?
Elbette ki hayır…
Peki, nereye gider bu para? Alınan borçların faizine… Siyasilerimizin işbilmezliği sebebiyle bütçede en önemli gider kalemi faiz…
Her yıl bütçeden milyarlarca liralık aslan payını faiz ödemelerie ayırıyoruz. Yani küresel tefecilere…
Şu şikayet ettiğimiz faiz lobilerine…
Mazot ayrıca, tüm ticari araçların da akaryakıtıdır.
Yani iş dünyasının temel maliyetlerinden birisidir.
Kısaca mazot, üretimden tüketime en önemli maliyet unsurlarındandır.
Ve en önemli maliyet unsuru olmasının temel nedeni de yüzde 300 vergiyle fiyatının şişirilmesidir.
Peki, bu temel soruna bir çözüm var mıdır?
Elbette var…
Bağımsız Türkiye Partisi (BTP) Genel Başkanı Prof. Dr. Haydar Baş, dünyaca ünlü Milli Ekonomi Modeli (MEM) ile bu konuya gerçek bir çözüm getirmektedir.
Öncelikle MEM'de tek gelir kaynağı vergiler değildir. Emek ve üretim karşılığı devreye konulan Milli Para, yer altı kaynakları karşılığı genişletilen emisyon, madenlerin devlet-millet ortaklığıyla işletilmesi ve daha niceleri MEM'in kaynaklarıdır.
Bunlar, devletin ihtiyaç duyduğu, sosyal devlet projeleri de dahil milletine hizmet için gerekli olan bütçenin kat kat fazlasını zaten karşılayacaktır.
Emek ve üretim karşılığı para devreye konulunca, zaten dışarıdan borç alma gereği kalmayacaktır.
Bu, bütçenin en önemli gideri olan faiz giderlerinin sıfır olması demektir.
Tüketimi engelleyen, pazarı daraltan ve de en önemli maliyet unsurlarından olan ÖTV, KDV gibi dolaylı vergiler tamamen kaldırılacaktır.
Bunun mazot için anlamı, mevcut haliyle, yani mazotu ithal ettiğimizi düşünürsek en fazla 2-2,5 TL'den satılmasıdır.
Ama bir gerçek daha var ki, yabancı petrol şirketlerinin CEO'larının da itiraf ettiği gibi, Türkiye bir petrol denizi üzerinde yüzmektedir.
Yani ülkemizin her karış toprağının altında petrol var. Hem de birçok yerinde yüzeye çok yakın.
Örneğin Diyarbakır'da 700 metre derinlikte…
Yerli petrol kaynaklarının, devlet-millet ortaklığıyla işletilmesiyle artık fiyatları dolara endeksli olmayan mazota kavuşacağız.
Bu da dikkate alındığında, mazot 1-1,5 TL'den tüketiciye ulaşacaktır.
Ayrıca, BTP'nin tarım projeleri arasında 5 yıl boyunca mazotun, tohumun, gübrenin, ilacın çiftçilere bedava verilmesi vardır. Devlet zaten bu oluşan yeni üretim hacmiyle para basma hakkını kullanarak fazlasıyla gelir elde edecektir.
Pahalı mazot kaderimiz değil, çözüm var ama
ayıkırsak…
Murat Çabas / diğer yazıları
- Churchill: Sadece Mustafa Kemal’i hesaba katmamışız / 19.03.2024
- Kriter ekonomiyse iktidarın şansı yok! / 16.03.2024
- Gazze’de soykırım ve bağımsızlığın önemi / 15.03.2024
- Milli kimliğimizi korumak için yeni anayasaya hayır / 13.03.2024
- ‘Memnun değilsen, mecbur değilsin’ / 12.03.2024
- Rahmet ve bereket ayına ulaştık / 09.03.2024
- Emekliler yılında emekli can çekişiyor / 08.03.2024
- Anketlere aldanmayın! / 06.03.2024
- Türk milleti ‘değişim’ istiyor / 05.03.2024
- 13 bin dolar kişi başı milli gelir nerede? / 02.03.2024
- Kriter ekonomiyse iktidarın şansı yok! / 16.03.2024
- Gazze’de soykırım ve bağımsızlığın önemi / 15.03.2024
- Milli kimliğimizi korumak için yeni anayasaya hayır / 13.03.2024
- ‘Memnun değilsen, mecbur değilsin’ / 12.03.2024
- Rahmet ve bereket ayına ulaştık / 09.03.2024
- Emekliler yılında emekli can çekişiyor / 08.03.2024
- Anketlere aldanmayın! / 06.03.2024
- Türk milleti ‘değişim’ istiyor / 05.03.2024
- 13 bin dolar kişi başı milli gelir nerede? / 02.03.2024